تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۲۳۵۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ریزش قیمتی آهن و فولاد با کاهش شتاب اقتصادی در چین

سیگنال‌های لغزنده سنگ آهن

‌می‌متالز - نگرانی نسبت به کندشدن سرعت رشد اقتصادی چین، تضعیف تقاضا برای فولاد در این کشور ظرف نیمه‌دوم سال جاری میلادی، جدی‌شدن اخذ سیاست انقباض پولی از سوی فدرال‌رزرو که به تعدیل تورم جهانی می‌انجامد و شیوع سویه جدید کرونا در کشور‌های آسیای شرقی به سقوط قیمتی سنگ آهن در بازار‌های جهانی ظرف هفته‌های اخیر منجر شد.

به گزارش می‌متالز، این سقوط قیمتی در حالی در این بازار رقم خورد که امسال بهای سنگ‌ آهن در بازار‌های جهانی به رکورد تاریخی قیمتی خود رسید. بسیاری از تحلیلگران تعدیل قیمتی در این بازار را پیش‌بینی می‌کردند، اما سقوط قیمتی ایجادشده در این بازار ظرف یک ماه اخیر دور از انتظار بود. بهای سنگ‌آهن در معاملات روز پنج‌شنبه (نوزدهم آگوست)، به کف قیمتی خود ظرف هشت ماه اخیر رسید. هر تن سنگ‌آهن، ۶۲ درصد صادراتی استرالیا تحویل بندر چین با نرخ ۱۲۹ دلار به ازای هر تن روز‌های پنج‌شنبه و جمعه (نوزدهم و بیستم آگوست) به فروش رفت. این کاهش قیمتی شامل حال سایر محموله‌های سنگ‌آهن نقاط مختلف دنیا نیز می‌شد. درمجموع می‌توان گفت که قیمت سنگ‌آهن نسبت به روز‌های گذشته از نرخ آن در زمان رکوردشکنی قیمتی، افت ۴۰ درصدی داشته است.
کاهش تقاضای چین برای سنگ‌ آهن یکی از دلایل مهم عقب‌نشینی قیمتی در این بازار بود. به گفته انجمن فولاد چین، برآورد می‌شود که میزان مصرف فولاد چین در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش داشته باشد. حدود نیمی از مصرف فولاد در چین مربوط به بخش ساخت‌وساز است. بازار املاک در چین در حال تغییر است و گفته می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این کشور در نیمه دوم سال جاری به کمترین میزان پس از سال ۲۰۱۵ خواهد رسید. کاهش ساخت‌وساز در چین به‌دلیل کمبود پروژه پس از ۳۰ سال توسعه شهرنشینی و توسعه زیرساخت‌ها رقم خورده است. بسیاری از زیرساخت‌های توسعه‌ای این کشور تکمیل شده است که این موضوع می‌تواند تهدیدی جدی برای تقاضای مصرفی در این کشور باشد.

تقاضای فولاد ساختمانی در چین طی نیمه دوم سال کاهش پیدا می‌کند و این موضوع سبب ریسک قیمتی برای بازار آهن و فولاد خواهد بود. با وجود این، با توجه به برنامه چین برای کاهش تولید فولادخام در این کشور که در حال حاضر با جدیت پیگیری می‌شود، ریسک استمرار سقوط قیمتی در این بازار کمتر خواهد بود. شیوع سویه کرونای دلتا در آسیا ریسک جدیدی است که بر بازار‌های مالی و کالایی دنیا اثرگذار شده است. ژاپن قرنطینه اضطراری را تمدید کرده و آمار رسمی کرونا در کشور‌هایی مانند کره‌جنوبی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند افزایشی شده است. افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چین باعث شده تا دولت این کشور، سیاست صفر کردن ویروس کرونا را با اعمال محدودیت‌های جدید دنبال کند. با توجه به سهم بالای چین در زنجیره تولید و مصرف کالا‌های صنعتی، این موضوع با احتمال کاهش تقاضا ریسک تضعیف قیمتی در بازار‌های جهانی را به دنبال دارد. در کنار موارد بیان‌شده، توقف سیاست انبساط پولی از سوی فدرال‌رزرو موضوع دیگری است که سیگنالی منفی برای بازار‌های کالایی جهان و بازار سنگ‌آهن به دنبال دارد. به گزارش بلومبرگ، میزان متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا رو به کاهش است. این آمار به شکل هفتگی اعلام می‌شود و براساس داده‌های منتشرشده، در هفته دوم ژوئیه ۳۶۳ هزار نفر در این کشور متقاضی استفاده از بیمه بیکاری بوده‌اند که این رقم نسبت به هفته قبل خود افت ۲۹ هزار نفری داشته است. داده‌های مثبت اقتصادی در ایالات‌متحده آمریکا باعث شد تا جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو از کاهش سیاست‌های انبساط پولی در این کشور به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی خبر دهد، اما تاکید شده که فدرال‌رزرو به شکل مستمری اقتصاد ایالات متحده را رصد کرده و درصورت نیاز به سیاست‌های پیشین بازمی‌گردد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده