تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۲۳۵۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاغلان فقیر؛ بحران تازه اقتصاد دنیا در پساکرونا

‌می‌متالز - بحران کرونا زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار داد، باعث بیکاری شد و بر شمار شاغلانی که با درآمدشان توان تامین معاش خود و خانواده‌شان را ندارند، افزوده شد.

به گزارش می‌متالز، بیکاری یکی از مشکلات مهم دنیا در دوره کرونا بود؛ مشکلی که با تغییر روش کار در دنیا و توسعه استفاده از تکنولوژی ممکن است سال‌های زیادی مهمان اقتصاد جهان باشد. از طرف دیگر دنیا با پدیده‌ای به نام شاغلان فقیر روبه‌روست؛ افرادی که در گزارش‌های رسمی شاغل معرفی می‌شوند، ولی میزان درآمدی که به دست می‌آورند، برای تامین معاش آن‌ها کفایت نمی‌کند. سازمان بین‌المللی کار در گزارش اخیر خود، از این معضل به‌عنوان یکی از بحران‌های بزرگ روز‌های پساکرونا نام برد و نوشت: «سهم شاغلان بیکار در دنیا در حال افزایش است و این مشکلی اجتماعی و انسانی است.» از طرف دیگر، روند بازسازی اقتصاد دنیا بسیار آهسته پیش می‌رود. سازمان بین‌المللی کار در این مورد نوشت: «باید در نظر داشت که با توجه به دامنه وسیع بحران‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در دنیا، بازگشت به وضعیت عادی حتی برای کشور‌هایی که شمار زیادی از مردم را واکسینه کرده اند، مدت زیادی طول می‌کشد.

حال تصور کنید، کشور‌های فقیر دنیا که نرخ واکسیناسیون در آن‌ها بسیار کند است یا حتی واکسیناسیون را شروع نکرده اند، با چه شرایطی روبه‌رو هستند.» گای رایدر، مدیرکل سازمان بین‌المللی کار، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رسمی این سازمان، ضمن اشاره به اینکه چالش اصلی دنیا در پساکرونا حل مشکل بیکاری و کاهش نابرابری‌های اقتصادی و تبعیض در جهان است، گفت: «بازسازی آسیب‌های واردشده به اقتصاد دنیا پروسه‌ای زمان‌بر است. بدون تلاش جهانی برای افزایش سرعت ایجاد فرصت‌های شغلی و زمینه سازی برای مهارت‌آموزی در میان نیروی کار نمی‌توان از بحران‌های ناشی از کرونا عبور کرد. باید در نظر گرفت که طبقه آسیب‌پذیر اقتصادی بیشترین آسیب را در نتیجه همه‌گیری کرونا تحمل کردند و این گروه به‌سرعت نمی‌توانند به شرایط عادی قبل از کرونا بازگردند.» او تاکید کرد: «آسیب‌های ناشی از همه‌گیری کرونا چه از نظر ابتلا به موج‌های تازه همه گیری و از دست‌دادن افراد دیگری در نتیجه این بیماری و چه از نظر آسیب‌های اقتصادی و بحران بازار کار برای سال‌های طولانی باقی می‌ماند و دنیا باید سال‌های طولانی نابرابری اقتصادی و افزایش نرخ فقر را تجربه کند و تنها در شرایطی گذر از این بحران سرعت می‌گیرد که سیاست‌هایی جهانی و هدفمند برای مبارزه با چالش‌ها اجرا شود.» دبیرکل سازمان بین‌المللی کار بر این باور است که دنیا برای گذر از جنبه‌های مختلف بحران کرونا به برنامه‌هایی همه‌جانبه، هماهنگ و استراتژی‌های یکپارچه نیاز دارد؛ برنامه‌هایی انسان‌محور که قدرت اجرایی داشته باشند و دولت‌ها با ارائه منابع مالی لازم، زمینه را برای اجرایی شدن این طرح‌ها فراهم کنند. ولی مساله کلیدی و مهم این است که اقتصاد زمانی می‌تواند بازسازی شود و از بحران کرونا عبور کند که بازار کار اصلاح شود و فرصت‌های شغلی بتواند جوانان و افراد جویای کار را جذب کند. اشتغال، بستر را برای رشد مصرف و احیای اقتصاد فراهم می‌کند و بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی را از بین می‌برد. به همین دلیل است که کلید گذر از چالش‌های اقتصادی ناشی از کرونا را باید در احیای بازار کار دید. نکته مهم دیگر این است که برای حل این مشکل جهانی تنها یک راه‌حل جهانی می‌تواند تاثیرگذار باشد و کشور‌ها به‌تن‌هایی نمی‌توانند از این بحران عبور کنند. برای ایجاد یک راهکار جهانی هم نخستین گام، رهایی از ویروس از طریق توزیع عادلانه واکسن است که باید با جدیت پیگیری شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده