تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۲۳۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیت‌کوین جای سهام بورسی را می‌گیرد؟ / بیت‌کوین بخریم یا سهام؟

‌می‌متالز - بسیاری عقیده دارند بیت‌کوین می‌تواند جای سهام را در سبد‌های سرمایه‌گذاری شخصی بگیرد، اما تحلیلگران می‌گویند هنوز زود است.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها بیت‌کوین به عنوان بهترین نوع ذخیره‌کننده ارزش مطرح شده و بسیاری از مردم دنیا را به سمت خود جذب کرده است.

بازار رمزارز‌ها در مدت کمی اعتماد زیادی جذب کرده و به یکی از پرطرفدارترین بازار‌ها در میان مردم تبدیل شده است. حالا بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بیت‌کوین می‌تواند درصد زیادی از سبد سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد و این موضوع می‌تواند بر ارزش این ارز تاثیر بیشتری بگذارد.

یک تحلیلگر بازار‌های مالی می‌گوید، کم ریسک‌ترین و مورد استفاده‌ترین استراتژی در انتخاب سبد سرمایه‌گذاری این است که ۶۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری را سهام و ۴۰ درصد آن را به مابقی دارایی‌ها اختصاص دهیم، چون این کار به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، اما به نظر می‌رسد بیت‌کوین آمده تا این قاعده را نفی کند.

بیت‌کوین بازدهی زیادی نسبت به اوراق قرضه و سهام دارد و برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران کم‌ریسک فقط پنج درصد سرمایه خود را به بیت‌کوین اختصاص می‌دهند. البته پنج درصد سرمایه برای سرمایه‌گذاران بزرگ مبلغ قابل توجهی است.

بسیاری از افراد سبد سرمایه‌گذاری ندارند و مقداری از دارایی خود را فقط در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند.

اگرچه بسیاری عقیده دارند بیت‌کوین جای سهام را در سبد سرمایه‌گذاری می‌گیرد، اما برخی کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاران بزرگ به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بازار درصد کمی از سرمایه خود را وارد این بازار می‌کنند و ارزش بازار پایین بیت‌کوین و همچنین نوسان زیاد قیمتی باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در سهام برای سرمایه‌گذاران بزرگ چذاب‌تر باشد.

بیت‌کوین تهدیدی برای بازار سهام نیست

مارک لیختنفلد، استراتژیست بازار رمزارز‌ها در مصاحبه‌ای گفت: بیت‌کوین و بازار رمزارز‌ها نمی‌توانند تهدیدی برای سهام ایجاد کنند. به نظرم باید درصد کمی از سرمایه در این بازار سرمایه‌گذاری شود.

این کارشناس عقیده دارد قرار گرفتن ETF بیت‌کوین در فهرست نماد‌های بازار سهام آمریکا می‌تواند تحولی بزرگ در جلب اعتماد کمپانی‌ها و شرکت‌های حوزه رمزارز باشد. بسیاری از مردم به دلیل نداشتن سازوکار به سمت این بازار نمی‌روند.

«یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها مشارکت مردم است، اگرچه بازار رمزارز‌ها اعتماد زیادی جلب کرده، اما هنوز ارزش این بازار به اندازه یک کمپانی بزرگ در بازار سهام آمریکا نیست.»

این تحلیلگر عقیده دارد بسیاری از شرکت‌ها با اعلام خرید بیت‌کوین به منبع دیگری از سرمایه دست پیدا می‌کنند و در کوتاه‌مدت به دلیل هیجان بازار سودی تضمین شده از بازار می‌گیرند.

این استراتژیست عقیده دارد نباید از درصد سهام خود در سبد سرمایه‌گذاری کاهش داد، اما چون بیت‌کوین بازدهی بالایی دارد می‌توان این نوع سرمایه‌گذاری را کوتاه‌مدت و با شناسایی سود همراه کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده