تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۲۳۵۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تغییر قوانین معاینه فنی خودرو در کالیفرنیا

‌می‌متالز - قوانین جدید در طراحی و عرضه «ایی‌سی‌یو» [واحد کنترل موتور]نخستین تاثیر خود را روی خودرو‌های تیون شده می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، «دفتر تعمیرات خودرو» در کالیفرنیا سیاست‌گذاری جدیدی را برای تراشه‌های کنترل‌کننده قوای محرکه موسوم به «ایی‌سی‌یو» تعیین کرده و سخت به دنبال اجرای آن است. بر اساس این سیاست‌های جدید، هیچ یک از خودرو‌هایی که سامانه کنترل موتور آن‌ها توسط هیات منابع هوای کالیفرنیا تاییدیه نداشته باشند، در معاینه فنی اجباری دوسالانه این ایالت تایید نخواهند شد. بر اساس این سیاست جدید، محدودیت‌های جدیدی ایجاد خواهد شد که نخستین تاثیر آن روی خودرو‌های اصلاح شده و تیون شده است.

پیتر تریت، رئیس آلاینده‌های SEMA می‌گوید: خودرو‌ها هر دو سال یک بار معاینه فنی شده و از لحاظ مه دود مورد بررسی قرار می‌گیرند که شامل بررسی وضع فیزیکی و انجام تست‌های آلاینده‌های اگزوز خودرو است. تمامی خودرو‌های بعد از سال ۱۹۷۶ شامل این قانون هستند و از سال ۱۹۹۸ قوانین این معاینه فنی بازنگری شده است. البته خودرو‌های نو تا ۵ سال مشمول این معاینه فنی نمی‌شوند، چون خودرو‌های ۵ سال گذشته فناوری‌های جدیدی دارند که آلایندگی‌های آن کمتر از استانداردی است که در این معاینه فنی تعریف شده است. از ژوئیه امسال به بعد سیاست‌گذاری جدیدی اعمال شده که فقط به معاینه فیزیکی و تست‌های اگزوز بسنده نمی‌کند. چون تمامی خودرو‌های تولیدی بعد از سال ۱۹۹۶ به پورت OBDII مجهز شده‌اند، امکان چک کردن سامانه‌ها و نرم‌افزار‌های قوای محرکه به کمک لپ‌تاپ ممکن شده است. اگر خودرویی در حال استفاده از نرم‌افزار‌هایی باشد که در قالب این سیاست‌گذاری نگنجد، تایید نخواهد شد. در این معاینه فنی، ا‌یی‌سی‌یو خودرو از دو جنبه بررسی می‌شود: اول از جهت Cal ID یا همان هویت کالیبراسیون و دیگری از نظر شماره صحه‌گذاری کالیبراسیون. هویت کالیبراسیون ورژن نرم‌افزاری را مشخص می‌کند که خودرو با آن در حال حرکت است [مثل سیستم عامل iOS در آی‌فون]. شماره صحه‌گذاری کالیبراسیون نیز پارامتر‌های مورد استفاده در ایی‌سی‌یو را مشخص می‌کند. اگر نرم‌افزار دستکاری شده باشد، این پارامتر‌ها هنگام اندازه‌گیری تغییر می‌کنند و زمان معاینه این مغایرت‌ها مشخص می‌شود.

به زبان ساده، خودرو‌هایی که سن بالاتر از ۵ سال دارند باید قبل از مراجعه برای تست دوسالانه معاینه فنی، این مشکل را حل کنند. البته در ایالت کالیفرنیا تعداد کسانی که با تیون کردن خودرو، تغییراتی در پارامتر‌های ا‌یی‌سی‌یو ایجاد کرده‌اند بسیار کم هستند. به بیان دقیق‌تر از هر یک میلیون دستگاه خودرو، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه هستند که تراشه یا سامانه‌های ایی‌سی‌یو آن قابلیت پاس کردن سیاست‌گذاری‌ها و قوانین جدید را ندارند. تعداد بسیار ناچیزی از دارندگان خودرو رویکرد متخاصمی دارند و از این قوانین سرباز می‌زنند. این مخالفت‌ها بیشتر مربوط به مالکان پیکاپ‌های دیزلی است که به دلیل تیون کردن یا برداشتن سامانه‌های کاهش آلایندگی، میزان آلودگی ایجاد شده در خودروهای‌شان بین ۱۵ تا ۱۰۰ برابر خودرو‌هایی است که به این سامانه‌ها مجهزند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده