تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۲۵۲۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم برخی از استان‌ها از مرز پنجا‌ه‌درصد گذشت

تورم داغ در میانه تابستان

‌می‌متالز - گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در مرداد ماه ۲۲ استان کشور تورمی بالاتر از تورم سالانه کشور را به ثبت رسانده‌اند و چهار استان از مرز تورم ۵۰درصدی گذشتند. اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد سطح تورم کل خانوار‌های کشور به تفکیک استان در دومین ماه بهار چه شرایطی را طی کرده است.

به گزارش می‌متالز، سه استان ایلام، کردستان و خراسان شمالی بالاترین و استان‌های سمنان، تهران و قم کمترین میزان تورم سالانه را در مرداد به ثبت رسانده‌اند. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد خانوار روستایی نسبت به خانوار شهری سطح تورم بالاتری را تجربه می‌کند. بدیهی است ادامه شرایط تورمی در کشور همه خانوار‌ها در مناطق کشور را به یک اندازه متاثر نمی‌کند و درصورت تداوم سیاست‌های اقتصادی فعلی، به نظر می‌رسد چشم‌انداز تورمی همچنان صعودی است.

مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به تورم استانی در مردادماه سال جاری را منتشر کرد. این آمار‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه اکثر استان‌ها به مرز ۵۰ درصدی رسیده و چهار استان از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است. بر این اساس شاخص قیمت کل کالا‌ها وخدمات مصرفی خانوار‌های کشور به عدد ۸/ ۳۳۷ رسیده است. در میان استان‌های کشور، کهگیلویه و بویراحمد با ۹/ ۴ درصد بالاترین تورم ماهانه در مرداد را به ثبت رساند. استان فارس با ۶/ ۴ درصد و مرکزی با ۵/ ۴ درصد در رتبه‌های بعدی تورم ماهانه مرداد قرار گرفتند. تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه ۲/ ۳ درصد اعلام شده بود. در تورم نقطه به نقطه، اما سه استان تورم بالاتر از ۵۰ درصد را به ثبت رساندند. این شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات را نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌سنجد و نشان می‌دهد خانوار‌ها برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» چقدر بیشتر هزینه کرده‌اند؛ برای مثال این تورم در مردادماه برای کل کشور ۲/ ۴۳ درصد بوده است. براساس این شاخص اندازه‌گیری تورم، استان ایلام با ۴/ ۵۳ درصد بالاترین تورم نقطه به نقطه را در مرداد به ثبت رسانده است. کهگیلویه و بویراحمد با ۲/ ۵۳ درصد و آذربایجان‌غربی با ۳/ ۵۲ درصد در رتبه‌های بعدی بالاترین تورم نقطه به نقطه ایستاده‌اند. شاخص دیگری نیز برای به‌دست آوردن تورم به‌کار می‌رود که به آن تورم دوازده ماهه یا میانگین نیز گفته می‌شود. تورم میانگین کل کشور در دومین ماه تابستان برابر با ۲/ ۴۵ درصد به ثبت رسید. بر این اساس استان ایلام با ۴/ ۵۱ درصد صدرنشین تورم میانگین در مردادماه است. استان کردستان با ۵۱ درصد، خراسان شمالی با ۷/ ۵۰ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۱/ ۵۰ درصد چهار استانی هستند که تورم میانگین مرداد ماه آن‌ها از مرز ۵۰ درصد گذشته است. از طرفی کمترین تورم میانگین متعلق به استان قم است. استان قم در مرداد ماه تورم میانگین ۹/ ۴۰ و تورم ماهانه ۸/ ۱ پایین‌ترین تورم در سطح کشور را به خود اختصاص داد. استان‌های تهران با ۸/ ۴۱ درصد و سمنان با ۷/ ۴۲ درصد در مکان‌های بعدی کمترین تورم میانگین قرار گرفته‌اند.

تورم شهری و روستایی

گزارش مرکز آمار تورم مناطق مختلف کشور را از نظر زندگی در شهر یا روستا تقسیم‌بندی کرده است. بر همین اساس بالاترین تورم ماهانه در مناطق شهری مربوط به استان فارس با ۶/ ۴ درصد تورم است. استان‌های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد، هر دو با ۵/ ۴ درصد تورم ماهانه در مناطق شهری در مکان بعدی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری استان ایلام با ۳/ ۵۲ درصد بالاترین در میان استان‌های کشور است. استان آذربایجان‌غربی با ۹/ ۵۱ درصد و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و خراسان شمالی هر یک با ۱/ ۵۱ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه در مناطق شهرنشین را به ثبت رساندند. در اطلاعات ارائه‌شده توسط مرکز آمار بالاترین تورم میانگین در مناطق شهری در مردادماه، ایلام با ۹/ ۵۰ درصد در صدر ایستاده است. استان‌های کردستان با ۷/ ۵۰ و استان چهارمحال و بختیاری با ۴/ ۵۰ درصد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. با در نظر گرفتن استان آذربایجان شرقی با ۱/ ۵۰ درصد و خراسان شمالی با ۵۰ درصد تورم میانگین در مناطق شهری، تعداد استان‌هایی که تورم میانگین بالاتر از ۵۰ درصد را در مناطق شهری تجربه کرده‌اند، به عدد پنج می‌رسد.

بخش دیگری از این گزارش، همین متغیر‌ها را درباره مناطق روستایی مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس تورم ماهانه مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با ثبت عدد ۸/ ۵ درصدی در مردادماه در صدر تورم‌های ماهانه در میان استان‌های کشور قرار گرفت. استان‌های فارس و مرکزی با تجربه تورم ماهانه ۳/ ۴ درصدی در مناطق روستایی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما در تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی در مرداد ماه این استان ایلام است که در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، ایلام تورمی ۴/ ۵۸ را تجربه کرد. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷/ ۵۷ درصد و استان فارس با ۸/ ۵۴ درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی قرار گرفته‌اند. در نهایت در شاخص تورم میانگین مناطق روستایی در مرداد ماه استان کرمانشاه با به ثبت رساندن ۴/ ۵۴ درصد تورم در رتبه اول قرار گرفته است. استان‌های فارس با ۳/ ۵۴ درصد واستان ایلام با ۹/ ۵۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و از طرفی دیگر کمترین تورم میانگین استان‌های کشور در مناطق روستایی به استان‌های تهران با ۶/ ۴۲ درصد، قم با ۳/ ۴۳ درصد و سیستان و بلوچستان با ۷/ ۴۳ درصد مربوط می‌شود.

تورم خوراکی‌ها و کالا‌های غیرخوراکی

اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار، تورم استان‌های مختلف را بر اساس دو گروه عمده کالا‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات و گروه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات دسته‌بندی می‌کند. بر این اساس بالاترین تورم ماهانه کالا‌های خوراکی در بین استان‌های کشور به استان فارس تعلق دارد و براین اساس تورم ماهانه کالا‌های خوراکی در استان فارس در مرداد ماه به ۴/ ۷ درصد رسیده است. استان‌های اصفهان و خوزستان با ۹/ ۵ درصد و استان‌های مرکزی و مازندران با ۸/ ۵ درصد در رتبه‌های بعدی تورم ماهانه کالا‌های خوراکی در مرداد ماه قرار گرفته‌اند. در تورم نقطه به نقطه کالا‌های خوراکی در مرداد ماه، رتبه اول بار دیگر متعلق به استان فارس است. براساس آمار تورم نقطه به نقطه کالا‌های خوراکی در استان فارس ۸/ ۶۶ درصد اعلام شده است. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۶ درصد و استان البرز با ۱/ ۶۵ درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها ایستاده‌اند. درنهایت تورم میانگین کالا‌های خوراکی نشان می‌دهد استان کرمانشاه با به ثبت رساندن ۹/ ۶۲ درصد تورم میانگین در مرداد ماه بالاترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده است. استان لرستان با ۸/ ۶۲ درصد و استان فارس با ۷/ ۶۲ درصد تورم میانیگن خوراکی در مردادماه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر در بخش کالا‌های غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم ماهانه با ۷/ ۳ درصد متعلق به استان مرکزی است. استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی هر یک با ۴/ ۳ درصد تورم ماهانه در مکان‌های بعدی بیشترین تورم ماهانه کالا‌های غیر خوراکی و خدمات در مرداد ماه قرار گرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده