تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۲۵۲۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارشی از وضعیت کمبود و گرانی سیمان؛

در کارخانه سیمان بجنورد چه خبر است؟ / مسوولان مربوطه، استان را دریابید

‌می‌متالز - وضعیت خراسان شمالی همچون، تشنه لبان بر لب دریا است، که با دارا بودن کارخانه سیمان بجنورد با ظرفیت تولید روزانه پنج هزار تن، مردمش برای تهیه یک پاکت سیمان فارغ از قیمت آن، باید در به در باشند.

به گزارش می‌متالز، از بهمن ۹۹ مشکلات کمبود و گرانی سیمان در استان خراسان شمالی به یکی از چالش‌های مهم این استان تبدیل شده است و گویی قصد تمام شدن نیز ندارد، قطعی برق و گاز بهانه‌ای برای کاهش تولید و افزایش قیمت سیمان شد، تا اینکه در مرداد ماه با بورسی شدن سیمان دغدغه مندی زیادی را برای فروشندگان داخل استان فراهم کرد.

این روز‌ها وضعیت خراسان شمالی همچون، تشنه لبان بر لب دریا است، که با دارا بودن کارخانه سیمان بجنورد با ظرفیت تولید روزانه پنج هزار تن، اما مردمش برای تهیه یک پاکت سیمان فارغ از قیمت آن، باید در به در باشند.

متاسفانه طی سال‌های اخیر با مدیریت ناصحیح در بخش‌های مختلف کشور مردم بار‌ها شاهد این بی برنامگی ها، کمبودات و گرانی‌ها بوده اند، اما آن چیز که مردم را آزار می‌دهد، این است که بعد از گرانی نیز کمبودات برطرف نمی‌شود و باید هر روز برای تامین یک کالای اساسی پیگیر بود.

گفتنی است که در تعطیلات ۶ روزه کشور و تعطیلی بورس، عرضه سیمان به استان انجام نشد و هر پاکت سیمان از قیمت ۳۱ هزار تومان به ۵۴ هزار تومان رسید و فضایی برای جولان دلالان شده بود.

تاکنون کارخانه سیمان بجنورد پاسخگو نبوده است


جالب توجه این است که بعد از پیگیری‌های گسترده در زمینه سیمان تاکنون کارخانه سیمان بجنورد، حاضر به گقتگو و پاسخگویی در این زمینه نبوده، در حالی که بار‌ها پیگیری برای ارتباط با این کارخانه از سمت پایگاه خبری تحلیلی عصراترک انجام شده، اما جوابی حاصل نشده است.

اما با تلاطم در بازار، معاون عمرانی استاندار در صحبت‌هایی به ممنوعیت قاچاق سیمان از استان» تأکید کرد! نکته این است که قبل‌تر از این هم قاچاق ممنوع بود و اینکه این مسوول در سطح استانداری این واژه‌ها را عنوان می‌کند بیشتر به این می‌ماند که خیلی در جریان امورات استان نیست.

همچنین حسین حاجی بگلو، رییس سازمان صمت خراسان شمالی درباره وضعیت بوجود آمده و تدابیر بکار گرفته شده برای مدیریت بازار سیمان استان اظهار کرد: کاهش میزان تولید سیمان در کشور موجب شد تا میزان عرضه کالای سیمان برای فروش در بازار بورس کشور نیز تحت تاثیر قرار گیرد.


کارخانه سیمان بجنورد ابتدا نیاز استان را تامین کند


وی با یادآوری این مطلب که نیاز استان به این کالا روزانه دو هزار تن است که حدود ۴۰ درصد از کل حجم تولید کارخانه سیمان بجنورد را شامل می‌شود، اعلام کرد: با التهاب بوجود آمده در عرضه و قیمت این کالا در استان، تصمیم گرفته شد که برای خاموشی این التهاب بوجود آمده، کارخانه سیمان بجنورد ابتدا روزانه دو هزار تن نیاز بازار استان به این کالا را تامین و به متقاضیان واقعی تحویل دهد و سپس مابقی تولیدات روزانه خود را به بازار‌های مقصد ارسال کند.

رییس سازمان صمت خراسان شمالی همچنین افزود: از روز گذشته یک بازرس مقیم در این کارخانه مستقر کرده ایم تا بارگیری ها، مقاصد بارگیری‌ها و متقاضیان خرید این کالا از این کارخانه را پایش و رصد کند.

حاجی بگلو همچنین گفت: نیروی انتظامی و اداره کل تعزیرات حکومتی استان نیز با عاملان خروج خارج از شبکه سیمان از استان برخورد قانونی خواهند داشت.

 

بورسی شدن سیمان، عرضه و تقاضا را غیرواقعی کرد


محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت سیمان در استان اظهار داشت: تصمیم کارخانه سیمان بجنورد برای عرضه محصول در بورس، جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: خرید و فروش سیمان در بورس، عرضه و تقاضا را غیر واقعی می‌کند چراکه افرادی با خرید کلان و انبار سیمان مانع رسیدن آن به بازار مصرف می‌شوند و در زمان نیاز بازار، قیمت‌ها را خودشان تنظیم می‌کنند.

وحیدی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که سیمان تنها مربوط به بخش خصوصی و ساختمان سازی‌ها نیست، بلکه بخش‌های عمرانی همچون راه سازی، راه آهن، پل سازی، ابنیه ها، مدارس، ساختمان سازی در مناطق خاص زلزله زده، تولید کننده‌های بتن، در گروه کار‌هایی هستند که باید سیمان مورد نیازشان مرتفع شود و تامین نشدن به موقع باعث قیمت‌های کاذب در بازار خواهد شد.

از کارخانه سیمان بجنورد گلایه مندیم


نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز وجرگلان و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به شدت از کارخانه سیمان بجنورد گله‌مند هستیم، گفت: نسبت به نوع مدیریتی که این کارخانه دارد گلایه مندیم، چرا که بار‌ها حمایت‌ها اعمال شده، اما هیچ زمانی در راستای صحبت‌هایی که توافق می‌شود، حرکت نمی‌کند.

وحیدی با بیان اینکه کارخانه سیمان بجنورد روزانه ظرفیت تولید پنج هزار و ۵۰۰ تن سیمان را دارد، گفت: براین اساس باید استان خراسان شمالی در اولویت تامین قرار گیرد، اما متاسفانه ضررش شامل حال استان می‌شود و سیمان با بیشترین نرخ در استان عرضه می‌شود.

آستان قدس، هر چه زودتر باید سیمان سمنگان را واگذار کند


وی در رابطه با وضعیت کارخانه سیمان سمنگان نیز توضیح داد: آستان قدس آمادگی واگذاری این پروژه به بخش خصوصی یا نهاد‌های همچون ستاد فرامین امام (ره) را دارد، تا پروژه به ثمر برسد.

وحیدی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه گذارانی نیز برای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند، گفت: در حال حاضر این مجموعه درحال رایزنی برای جذب سرمایه گذار است، گفت: سرمایه گذاری که در محل این کارخانه انجام شده باید کارشناسی و قیمت گذاری شود و سرمایه گذاری با یک توافق آن را تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد: آستان قدس هر چه زودتر کار را واگذار کند، زیرا سرمایه‌ای بلاتکلیف مانده است، در حالی که با راه اندازی این مجموعه قطعا می‌توان علاوه بر اشتغال آفرینی برای مردم و تامین سیمان کشور، صادرات را نیز توسعه داد.

تعطیلی‌های کرونایی، سیمان را گران کرد


مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد اظهار داشت: طی دوهفته گذشته به دلیل تعطیلی بازار تهران، بورس نیز تعطیل شد و به این دلیل که سیمان طی یک هفته خریداری نشد، با کمبود شدید در سطح استان مواجه شدیم.

وی ادامه داد: بنابراین بازار بجنورد خالی از سیمان شد، اما این هفته عرضه از سرگرفته شده و سیمان در حال وارد شدن به بازار است.

کمالی با اشاره به اینکه طبق دستور سازمان صمت خراسان شمالی مقرر شده که تا زمانی که نیاز استان تامین نشده، صادرات ممنوع است، ادامه داد: امیدواریم که دستوراتی که برای جلوگیری از خروج سیمان از خراسان شمالی صادر شده با جدیت و درستی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه معاملات سیمان در داخل بورس انجام می‌شود، گفت: کارخانه سیمان بجنورد، حتی یک پاکت سیمان خارج از بورس به فروش نمی‌رساند و تمام امور در بورس انجام می‌شود و با ارائه تاییدیه به بورس، سیمان را تحویل می‌دهند.


بورسی شدن سیمان، کار را به شدت سخت کرده است


کمالی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس، کار را به شدت سخت کرده است، گفت: هر هفته روز چهارشنبه بعدازظهر، لیست عرضه برای اعضایی که کد بورسی دارند، توزیع می‌شود، شنبه خریدار تقاضا می‌دهد که چند تن سیمان مورد نیاز است روز یکشنبه تاییدیه دریافت می‌شود و سیمان دو روز بعد وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در زمان تقاضا برای خرید سیمان سه شرایط قیمت پایه، بالاتر از پایه و قیمت آزاد در نظر گرفته شده که قیمت پایه هر یک تن سیمان ۴۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: دو هفته قیمت پایه را انتخاب کردیم که نتوانستیم سیمان خرید کنیم و اکنون در وضعیت آزاد و قیمت روز را انتخاب می‌کنیم.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد با بیان اینکه حداقل میزان خرید سیمان در بورس ۱۰ تن و حداکثر ۴۰۰ تن است، یادآور شد: قیمت سیمان طی دو هفته تعطیلی از ۳۱ هزار و ۸۰۰ به ۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و در حال حاضر هر پاکت سیمان به قیمت ۴۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.


کاهش تولید کارخانجات سیمان کشور و افزایش تقاضا برای سیمان بجنورد


کمالی خاطرنشان کرد: مشکل عرضه، گرانی و کمبود سیمان، از بهمن ماه ۹۹ به بهانه قطع شدن برق و گاز شروع شد و در خرداد ماه عرضه سیمان به بورس رسید و با توجه به اینکه قیمت گذاری در بورس براساس عرضه و تقاضا است، به هر میزان که عرضه کمتر باشد، تقاضا و قیمت بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از کارخانجات در سطح کشور عرضه را به دلایل مختلفی کاهش می‌دهند، افزود: این در حالی است که کارخانه سیمان بجنورد با تمام ظرفیت روزانه تولید را دارد، اما کارخانجات سایر استان‌ها همچون شهر‌های شمالی و تهران به خرید سیمان از بجنورد اقدام می‌کنند که با بالارفتن تقاضا کمبود و گرانی پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: علاوه بر این کیفیت بالای سیمان بجنورد، یکی از دلایلی است که تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد.


بورس دچار دلال بازی شده است


عبدالمجید شیخی، دکترای علوم اقتصادی با اشاره به اینکه بورس کالا می‌تواند محل خوبی برای چانه زنی‌های عادلانه باشد، اظهار داشت: البته در شرایطی که بازار در مضیقه بوده و قیمت‌ها متلاطم است، قدرت چانه زنی تقاضا کنندگان کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان در بورس حضور داشته باشند، قدرت چانه زنی آن‌ها بیشتر خواهد شد، گفت: واقعیت این است که بورس نیز دچار دلال بازی شده و عرضه کننده و تقاضا کننده واقعی در بورس حضور پیدا نمی‌کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: بنابراین عمده متقاضیان که مصرف کننده جز هستند، مجالی برای حضور در بورس ندارند و در این شرایط دلالان به صورت عمده کالا را خریداری می‌کنند و به صورت جزئی به مصرف کننده با قیمت‌های تحمیلی عرضه می‌کنند.


تشدید نظارت بر بورس، این بازار را واقعی می‌کند


شیخی با اشاره به اینکه بورس می‌تواند محل شفافیت قیمت باشد، افزود: در شرایطی نامتعادلی بازار، تولیدکنندگان نیز دچار مشکل افزایش هزینه تمام شده هستند، اما باتوجه به اینکه عرضه و تقاضا ثبات ندارد، وجود دلالان بورس را به محل غیرشفافی تبدیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید بر فعالیت بورس نظارت شود تا تولید کننده و تقاضا کنندگان واقعی در این بازار حضور پیدا کنند تا قدرت چانه زنی هر دو واقعیت پیدا کند.


دولت جدید برای تغییر وضعیت اقتصادی موجود کاملا مستقر و مسلط نشده است


وی با بیان اینکه هنوز دولت جدید به صورت کامل مستقر نشده و تنها یک سری تغییرات سیاسی رخ داده است، گفت: در این وضعیت میدان جولان، فرار‌های مالیاتی، دلال، فعالان بخش مجازی اقتصاد، گسترده‌تر شده و این شرایط بهترین فرصت است که این گروه از احتکار، گران فروشی، تخلیه بازار و عرضه قطره چکانی سو استفاده و سود ببرند.

شیخی بیان داشت: این گروه می‌دانند که اگر دولت جدید مستقر و مسلط بر شرایط شود، به محض اینکه بازار تخلیه شود و بخواهند مجدد به بازار کالا عرضه کنند، مجال سودآوری، سوداگری هنگفتی پیدا نخواهند کرد، بنابراین در این فرصت که بازار بی ملاحظه و خارج از کنترل و بی نظم و بی ثبات در جریان است، دلالی می‌کنند.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده