تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۲۵۴۸۹
سرویس خبر : انرژی

داستان قطعی برق در مناطق مختلف استان زنجان ادامه دارد

‌می‌متالز - داستان قطعی برق در نقاط مختلف استان زنجان همچنان ادامه‌دار است، اما در مناطقی همچون شهرستان طارم که قطب زیتون کشور است این قطعی معضلات فراوانی را برای قشر تولید کننده ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، قطعی ناگهانی برق و آب در این روز‌ها از مشکلات مردم استان زنجان است و خواسته مردم از مسوولان برای اطلاع‌رسانی درباره زمان قطعی از راه‌های مختلف است. مشکلی که چندین ماه است که به قوت خود باقی است و مسئولان توانیر فعلا نتوانسته‌اند این موضوع را برطرف کنند.

با اینکه شرکت توزیع برق استان قبل از اعمال کردن خاموشی‌ها جدولی با عنوان جدول خاموشی‌های احتمالی تدوین و منتشر می‌کند، اما بسیاری از مردم از قطعی‌های مکرر و گاه خارج از برنامه جدول خاموشی گلایه دارند. قطعی‌هایی که اگر چه شرکت توزیع برق استان در جدول خاموشی‌های احتمالی جزئیات آن را اطلاع‌رسانی کرده است، ولی آن طور که شهروندان می‌گویند این برنامه‌ها به درستی رعایت نمی‌شود.

یکی از موارد مهم و قابل توجه هنگام قطع برق، خسارت به وسایل برقی منازل و مغازه‌ها همانند یخچال، کولر، پنکه، کامپیوتر، ماشین لباسشویی، تلویزیون و دیگر وسایل برقی است و از سویی دیگر با اعمال خاموشی‌های گسترده در منطقه‌ای همچون شهرستان طارم که بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون در کشور است معضلات فراوانی را برای کشاورزان این منطقه ایجاد کرده است.

علاوه بر این بنا بر اذعان مردم شهرستان طارم برق چاه‌های کشاورزی در این شهرستان در طول تابستان به مدت ۴ ساعت قطع می‌شود که این امر سبب خسارت شدید به کشاورزان یه ویژه باغداران زیتون شده است چرا که امکان آبیاری باغات سلب شده و گاهی تعدادی از کشاورزان که در زمان مشخص باید اقدام به آبیاری باغات می‌کردند با قطعی برق از آبیاری باغات جا مانده‌اند.

علاوه بر این طبق اذعان مردم، قطع روزانه برق طبق زمان‌بندی شرکت برق که اطلاع‌رسانی نیز شده است انجام نمی‌گیرد و گاهی حتی بسیار بیشتر از ساعت اعلامی برق مناطق مختلف قطع می‌شود و حتی در برخی روستا‌ها قطعی برق در چند نوبت اعمال می‌شود.

با این وجود قطعی‌های مکرر، بی‌برنامه و بیش از حد اعلامی برق توسط شرکت توزیع تنها مختص شهرستان طارم نیست بلکه بنا به اذعان اهالی روستا‌هایی همچون یامچی، اسفناج و کناوند واقع در منطقه زنجان‌رود نیز برق در طول روز سه نوبت نیز قطع شده است و گاهی ساعت خاموشی به بیش از دو ساعت رسیده و زمانی که از شرکت توزیع برق این موضوع پیگیری شده وجود برخی مشکلات در شبکه برق در منطقه اعلام شده است این در حالی است که همزمان با قطع برق خانگی تمام برق چاه‌های کشاورزی نیز قطع شده و مصائب کشاورزان در این میان چندین برابر شده است.

با این وجود شرایط سخت اقتصادی و کرونایی، مردم نمی‌دانند که با رفتن برق نگران سلامتیشان برای پیشگیری از گرمازدگی یا گیر نکردن در آسانسور باشند و یا نگران خراب شدن وسایل برقیشان با نوسانات بالای برق و یا نگران اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل و نابودی تولیدات محصولات کشاورزی در مناطق مختلف، که هر کدام به نوعی افرد را کلافه می‌کند.

با این وجود در طول هفته‌های اخیر همایون حائری معاون سابق وزیر نیرو در امور برق و انرژی از شرکت‌های برق درخواست اعمال محدودیت‌های احتمالی را مطابق جداول برنامه‌ریزی شده و به عنوان آخرین راه کنترل شبکه عنوان کرده و گفته بود: اثر یگ مگاوات خاموشی بدون برنامه در زندگی مردم با ۱۰۰ مگاوات خاموشی برنامه‌ریزی شده برابر است و اجرای دقیق و مناسب محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده نقطه قوت صنعت برق است.

وی با اشاره به مشکل محدودیت آب، هر گونه افزایش بار مصرفی را با توجه به نبود ذخیره نیروگاهی، منجر به عملکرد رله‌های فرکانسی و بروز محدودیت‌های ناخواسته ذکر کرده و مدیریت شرایط بر اساس دستورات دیسپاچینگ ملی را یک ضرورت و عدول از آن را تضییع حقوق سایر شرکت‌های برق اعلام کرده بود.

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل سابق توانیر نیز با اشاره به اینکه خاموشی بی‌برنامه می‌تواند فرصت‌های صنعت برق را به تحدید تبدیل کند، بر لزوم اطلاع‌رسانی به مردم و استفاده از ظرفیت‌های استانی صدا و سیما در آگاه‌سازی جامعه تاکید کرده بود و با اشاره به پیامد‌های نامطلوب عملکرد رله فرکانسی و قطع فیدر، اطلاع‌رسانی به موقع به مردم را در حل بخش عمده‌ای از مشکلات حائز اهمیت برشمرده بود و آن را در اولویت برنامه‌ها ذکر کرده و از شرکت‌های برق درخواست داشت تا در زمانبندی خاموشی‌ها، از اعمال خاموشی‌های طولانی و خارج از جدول اجتناب کنند.

با اینکه مسوولان امر کشوری تاکید بر قطع برق برنامه‌ریزی شده و اجتناب از قطعی طولانی مدت آن و تاکید بر عوارض سو قطعی‌های برق داشته‌اند، اما در استان زنجان علاوه بر قطعی بی‌برنامه اعمال شده، گاهاً در چندین نوبت برق قطع شده و قطعی طولانی مدت نیز تحمیل می‌شود.

در این زمینه پیش از این علیرضا علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان عنوان کرده بود: اعمال خاموشی‌ها در مناطق مختلف استان زنجان طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود و خاج از آن قطعی اعمال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در نرم افزار "برق من" بسیاری از اطلاعات از جمله زمان خاموشی‌ها قید شده است، گفت: مردم برای داشتن زمان دقیق خاموشی‌ها از نرم‌افزار استفاده کنند.

رستمی مدیر اداره برق شهرستان طارم اظهار داشت: در سال جاری کاهش میزان بارندگی‌ها و خشکسالی سبب شد تا تولید برق از طریق نیروگاه‌های برقابی به حداقل برسد به همین دلیل تعدادی از نیروگاه‌های تولید کننده برق از مدار خارج شد.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق در سراسر کشور برای مدیریت مصرف برق اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را تدوین کرد افزود: بر طبق برنامه‌ریزی‌ها روزانه برق مشترکین خاموش می‌شود و ممکن است گا‌ها نیم ساعت اختلاف در زمان تعیین شده خاموشی وجود داشته باشد که البته این امر نیز طبق دستور کشوری انجام می‌شود.

پیری با اشاره به اینکه برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان طارم نیز از ساعت ۱۱ تا ۱۵ قطع می‌شود، گفت: اعمال این خاموشی سبب ضرر و زیان شدید به کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه از روز‌های آتی اعمال خاموشی در ساعات مذکور لغو می‌شود، ادامه داد: سعی شده تا اعمال خاموشی در چاه‌های کشاورزی این منطقه همانند خاموشی برق خانگی باشد.

با تمام این اوصاف، خاموشی‌های برق در طول ماه‌ها و هفته‌های اخیر مکرر در مناطق مختلف استان در حال اعمال است و اثرات سو نیز بر بخشی از زندگی مردم داشته و حتی تولیدات محصولات کشاورزی را با معضلاتی روبه‌رو کرده است با این حال امید است با گذر از روز‌های گرم تابستان شرایط بهبود یابد و قطعی اجباری برق دیگر بر زندگی مردم تحمیل نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده