تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۲۵۵۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چشم بازار طلا به کاهش نرخ ارز؛

سکه طرح جدید به کانال ۱۱ میلیون بازگشت

‌می‌متالز - کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت محسوس بود. به طوری که سکه طرح جدید کاهشی ۳۳۰ هزارتومانی را تجربه کرد و حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.

به گزارش می‌متالز، حالا دیگر کار دولت سیزدهم آغاز شده است و کم و بیش با اعضای کابینه و تیم اقتصادی دولت جدید آشنا شده‌ایم. اما ابهامات در برنامه‌های اقتصادی دولت و سیاست‌هایی که در پیش خواهند گرفت کماکان سایه خود را بر بازار‌های مالی گسترده است. در هفته‌ای که گذشت، دلار فراز و فرود زیادی را طی کرد و تا کانال ۲۷ هزار تومان رسید و سرانجام با شیبی ملایم به سمت کاهش نرخ حرکت کرد؛ امری که تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا نیز گذاشت.

در این هفته بازار سکه و طلا تحت تاثیر قیمت جهانی هر انس طلا و نرخ ارز بود. هرچند در آغاز هفته قیمت‌ها در این بازار بالا رفت، اما به تدریج با کاهش قیمت طلا در جهان و کاهش قیمت دلار در ایران، قیمت سکه و طلا در بازار‌های داخلی نیز کاهش پیدا کرد.

مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته نشان می‌دهد که کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا محسوس بوده است. برای مثال، سکه طرح جدید که در آغاز هفته ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامل شد، در معاملات روز پنج‌شنبه روی عدد ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان متوقف شد که حاکی از کاهش ۳۳۰ هزار تومانی در طول هفته دارد. این در حالی است که حباب سکه همچنان پابرجا ماند.

از این رو، اولین روز هفته یعنی شنبه، ۶ شهریورماه که قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش نرخ جهانی هر انس طلا و نوسانات ارزی افزایش شدیدی پیدا کرد، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رفت.

یکشنبه روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کرد و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

در روز دوشنبه، اما روند افزایشی متوقف شد و به دلیل کاهش نرخ ارز، بازار سکه و طلا هم شیب کاهشی گ و بدین ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.

اوضاع کمی آرام بود تا اینکه بار دیگر روند افزایشی در بازار سکه و طلا در روز سه‌شنبه مشاهده شد و سکه طرح جدید ۱۲ میلیون تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه در بازار چهارشنبه نیز نسبت به روز گذشته اندکی کاهشی شد و سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

بدین ترتیب می‌توان گفت، نوسان روزانه در بازار سکه و طلا در این هفته تقریبا ادامه‌دار بود. هرچند قیمت طلا در آخرین روز هفته با افزایش نسبی همراه بود، اما سرانجام حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.

بدین ترتیب، معامله‌گران هفته را در حالی به پایان بردند که سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده