تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۱
بازدید: ۷۷۸
کد خبر: ۲۲۵۵۷۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت خودرو امروز ۱۳شهریور / تغییرات قیمت خودرو در چند روز گذشته چگونه بوده است؟

‌می‌متالز - قیمت خودرو‌های داخلی در بازار آخر هفته تغییرات زیادی را نداشت و تعداد زیادی از خودرو‌ها بدون تغییر قیمت هفته دوم شهریور را آغاز کردند.

به گزارش می‌متالز، در بازار آخر هفته بازار خودرو‌های داخلی با ثبات قیمت همراه بود و بسیاری از خودرو‌ها تغییر قیمتی را ثبت نکردند. توقف رشد قیمت‌ها در بازار طی چند روز اخیر این سوال را برای خریداران و فروشندگان ایجاد کرده که آیا می‌توان به تداوم آن دل‌خوش کرد یا اینکه این وضعیت به نوعی آرامش پیش از توفان است و بار دیگر شاهد صعودی شدن نمودار قیمت‌ها در بازار خواهیم بود؟

در این ارتباط یک فعال بازار خودرو می‌گوید: نوسانات بازار ارز طی یک ماه اخیر تاثیر منفی روی بازار خودرو گذاشت و فروشندگان خودرو نیز با وجود نبود مشتری بر قیمت خودرو‌های در اختیار خود افزودند. البته این فعال بازار خودرو تاکید کرد نرخ ارز تنها عامل بی‌ثبات‌کننده بازار خودرو نبود و بازار خودرو از مولفه عرضه شرکت‌های خودروساز نیز تاثیر پذیرفت. وی می‌گوید نحوه عرضه خودروسازان با وجود برگزاری طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش فروش چندان چنگی به دل نمی‌زند.

به نظر می‌رسد افزایش تعداد خودرو‌های ناقص شرکت‌های خودروساز به حول و حوش ۱۴۰ هزار دستگاه طی فصل تابستان امسال اصلی‌ترین مانع برای عرضه آن‌ها باشد. اما سمت و سوی بازار طی روز‌های آینده چگونه خواهد بود؟

به نظر این فعال بازار دو آیتم نرخ ارز و عرضه اثرگذارترین مولفه تعیین قیمت خودرو طی روز‌های آینده هستند. او می‌گوید اگر بازار ارز به ثبات برسد سیگنال مثبتی برای بازار خودرو ارسال می‌کند و به نوعی بازار خودرو را به ثبات نزدیک می‌کند. البته این ثبات مشروط است. این فعال بازار خودرو معتقد است چنانچه نرخ ارز ثبات داشته باشد، اما خودروسازان نتوانند سر و شکلی به وضعیت عرضه خود دهند و جاده عرضه خود را عریض کنند این احتمال وجود دارد تا بار دیگر قیمت خودرو آهنگ صعودی به خود بگیرد. او در پاسخ به این سوال که کدام یک از دو عامل یاد شده می‌توانند دست بالا را در ایجاد ثبات بازار خودرو داشته باشند معتقد است هر دوی این مولفه‌ها یک میزان روی وضعیت بازار موثر هستند و هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را به ثبات برسانند. حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت‌ها در بازه ۴۰روزه اخیر یعنی از ابتدای مرداد تا ۱۰شهریور چه روندی را طی کرده است. مقایسه قیمت سبدی از خودرو‌های پر تقاضای موجود در بازار در ابتدای مرداد ماه تا ۱۰شهریور نشان می‌دهد قیمت خودرو در بازه ۴۰ روزه به طور میانگین بیش از ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

پراید ۱۳۱ به عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار در ابتدای مرداد ماه با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شد. اما روز گذشته این محصول پیشین سایپا ۱۳۹ میلیون تومان قیمت خورد.

مدل هاچ بک (بدون صندوق) این خودرو یعنی پراید ۱۱۱ نیز در ابتدای مرداد امسال با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت، اما در پایان دهه اول شهریورماه قیمت آن با یک صعود ۱۶ میلیون تومانی به ۱۵۵ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ روز گذشته در بازار با قیمت ۲۵۱ میلیون تومان حضور داشت. اما همین خودرو اوایل مرداد ماه که هنوز نوسانات قیمتی آن طور که باید و شاید آغاز نشده بود با پرداخت ۲۲۵ میلیون تومان قابل خریداری بود. تیپ ۵ این خودرو که طی مدت طی شده از سال جاری از سوی ایران خودرو تولید نشده نیز در جاده قیمت بر سرعت خود افزود.

این خودرو ۴۰ روز پیش با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار داشت، اما روز گذشته چنانچه فردی می‌خواست این محصول پرطرفدار را از بازار خریداری کند باید حساب خود را به میزان ۳۰۴ میلیون تومان شارژ می‌کرد. تیبا صندوقدار که بعد از حذف پراید از چرخه تولید تاج ارزان‌ترین خودروی کارخانه‌ای را بر سر گذاشت روز گذشته از سوی فروشندگان ۱۴۸ میلیون تومان قیمت خورد. فروشندگان این خودرو در آغاز دومین ماه از فصل تابستان امسال حاضر بودند در قبال دریافت ۱۳۴ میلیون تومان خودروی در اختیار خود را بفروشند. تیبا ۲ (مدل هاچ بک تیبا) که مورد پسند جوانان است در بازه ۴۰ روزه ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این خودرو در ابتدای مرداد ماه امسال با قیمت ۱۴۲ میلیون تومان در بازار حضور داشت، اما روز گذشته خریداران باید برای خرید آن ۱۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردند.

پژو پارس LX هم در جاده افزایش قیمت حرکت کرد. این محصول سدان پرطرفدار در نخستین روز‌های مرداد ۱۴۰۰ با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان قابل خریداری بود، اما در پایان دهه اول آخرین ماه از فصل تابستان افزایش قیمت ۲۷ میلیون تومانی را تجربه کرد و ۳۰۷ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت خودرو امروز ۱۳شهریور / تغییرات قیمت خودرو در چند روز گذشته چگونه بوده است؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده