تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۲۵۶۷۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تقی‌پور تشریح کرد؛

جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید براساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، مابه التفاوت قیمت پایه خودرو و بهایی که در بورس به فروش می‌رسد در صندوقی ذخیره و برای تامین سرمایه در گردش، بهبود کیفیت خودرو و... هزینه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رضا تقی پورانوری درباره طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین و در حال نهایی شدن است، گفت: هدف اصلی این طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت عرضه و تقاضا خودرو در بورس است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، مابه التفاوت قیمت پایه خودرو و بهایی که در بورس به فروش می‌رسد در صندوقی ذخیره و برای تامین سرمایه در گردش، بهبود کیفیت خودرو و... هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح مذکور خودروسازان داخلی باید سالانه به تعهدات از پیش تعیین شده عمل کنند در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه و در مرحله بعدی ابطال پروانه خواهند شد تا خودروی موردنیاز بازار تامین شود.

محور‌های طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو؛ از بهبود کیفیت تا ارتقا ارائه خدمات پس از فروش

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو مجلس یازدهم به مسائلی مانند بهبود کیفیت، ارتقا ارائه خدمات پس از فروش و... توجه شده و خودروسازان با توجه به این موضوعات امتیازدهی می‌شوند.

تقی‌پور تصریح کرد: طرحی که برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو تدوین می‌شود باید شامل تمامی موارد مرتبط و توجه به متناسب کردن عرضه و تقاضا باشد، زیرا بدون پیش‌بینی سازوکاری مناسب برای افزایش تولید و عرضه، هر پیشنهادی برای ساماندهی بازار بی اثر است.

رسیدگی به طرح ساماندهی "صنعت خودرو" در دستورکار صحن علنی مجلس

وی همچنین با اشاره به اینکه رسیدگی به طرح دیگری درباره ساماندهی صنعت خودرو در دستورکار صحن علنی مجلس در نشست فردا قرار دارد درباره این طرح، افزود: این طرح که با آنچه در مجلس یازدهم درحال تدوین است تفاوت دارد، در مجلس دهم تدوین و تصویب شده است، اما از آنجا که شورای نگهبان از آن ایراد گرفت، مجدد در دستورکار قرار گرفت تا ایرادات مذکور اصلاح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه محور طرح مذکور ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس دهم، واردات خودرو‌های هیبریدی و برقی است، ادامه داد: البته به نظر می‌رسد طرحی که در هفته جاری به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس بررسی می‌شود به طور کامل پاسخگوی نیاز‌های امروز بازار خورو نباشد، اما از آنجا که پیش از این طرح در مجلس قبلی تصویب شده بود باید ایرادات شورای نگهبان اصلاح می‌شد، اما مجلس یازدهم با طرح جدیدی که درحال تدوین دارد، به دنبال رفع مشکلات اساسی صنعت و بازار خودرو است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده