تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۲۵۸۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هیجانات ارزی کاهش پیدا کرد

سلول کوچک در بازار دلار

‌می‌متالز - دلار که در روز‌های ابتدایی هفته نوسان زیادی داشت، در روز‌های آخر هفته، با محدود شدن تغییرات قیمتی مواجه شد. اسکناس آمریکایی از اواسط هفته از یکسو توان نزول به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان را نداشت و از سوی دیگر در برابر صعود به بالای مرز ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومانی مقاومت می‌کرد. حتی در ۲ روز انتهایی هفته، سلول نوسانی دلار کوچک‌تر شد و در محدوده ۲۷ تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، برخی فعالان اعتقاد دارند که محدود شدن دامنه نوسان، پس از چندین روز پرالتهاب طبیعی بوده است. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار دوران تازه خود را آغاز می‌کند. از یکسو، افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند که عرضه زیادی در انتهای هفته گذشته صورت نگرفت، در نتیجه احتمال می‌دهند که قیمت دلار از روز شنبه بار دیگر در مسیر صعودی قرار بگیرد. این در حالی است که کاهشی‌ها باور دارند، با کاهش هیجانات بازار، معامله‌گران کمتری تمایل دارند که در بازار حضور داشته باشند و افت اشتیاق آنها، به برگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی کمک خواهد کرد. البته در آخرین روز هفته اوضاع بیشتر به کام افزایشی‌های بازار بود که توانستند با ۲۳۰ تومان رشد، قیمت دلار را به ۲۷ هزار و ۲۸۰ تومان برسانند. گفته می‌شود که در این روز سطح عرضه ارز چندان زیاد نبود و میزان تقاضای حواله‌ای نیز کمی بیشتر از روز‌های قبل بود.

به باور تحلیل‌گران فنی، در صورتی که دلار در روز شنبه بتواند خود را بالای محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومانی تثبیت کند، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد و احتمال رشد قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت. دفعه قبلی که اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کرد، بازار حتی محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی را به خود دید.

با این حال، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند که هیجان معاملات کاهش پیدا کرده است و خریداران زیادی در بازار حضور ندارند. از نظر آن‌ها بازار از هفته گذشته کاهش پله‌ای خود را آغاز کرده است و در هفته جاری نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد. دلار که دو هفته پیش در حوالی مرز ۲۸ هزار تومانی به کار خود پایان داده بود، در هفته گذشته نزدیک به محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاد.

برای اینکه افت قیمت دلار در هفته جاری کلید بخورد، نیاز است که نرخ حواله درهم در بالای محدوده ۷ هزار و ۴۰۰ تومانی تثبیت نشود. برگشت درهم به محدوده ۷ هزار و ۳۰۰ تومانی یکی از عواملی است که می‌تواند میزان فروش ارز در بازار داخلی را بالا ببرد. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور مثال، کاهش یکی زمینه‌ساز افت دیگری می‌شود.

عرضه مهاجران به بازار ارز

در این میان برخی معامله‌گران نیز باور دارند که افزایش عرضه ارز توسط افغانستانی‌های مهاجر به ایران زمینه‌ساز کاهش نوسانات دلار در روز‌های انتهایی هفته گذشته شد. با توجه به تصرف افغانستان توسط طالبان، گفته می‌شود که افراد زیادی به سوی مرز‌های ایران و پاکستان سرازیر شده‌اند و ورود بخشی از آن‌ها به کشور موجب شده است که سمت عرضه دلار افزایش پیدا کند. آن‌ها برای تامین هزینه‌های خود در ایران نیاز به ریال دارند و طبیعی است که بخشی از دارایی‌های ارزی خود را به پول کشور تبدیل کنند. البته عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند که راه‌های تجاری با افغانستان باز شده است و همین مساله در آرامش بازار ارز داخلی اثر گذاشته است.

کاهش نوسانات در بازار سکه

هفته گذشته نوسانات در بازار سکه محدودتر از بازار دلار بود. سکه در هفته‌ای که گذشت از یکسو توان شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نداشت و از سوی دیگر هیچ‌گاه حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست نداد. روز پنج‌شنبه نیز فلز گران‌بهای داخلی با تکیه بر رشد دلار توانست ۹۰ هزار تومان افزایش را به ثبت برساند و پشت مرز ۱۲ میلیون تومانی قرار بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده