تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۲۵۹۰۹
سرویس خبر : انرژی

حاشیه سود خالص ۱۴ درصدی شرکت پالایش نفت شیراز در سال ۱۳۹۹

‌می‌متالز - حاشیه سود خالص شرکت پالایش نفت شیراز در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت پالایش نفت شیراز یک شرکت پالایش نفت ایرانی است که تأسیسات پالایشی آن شرکت در ۲۲ کیلومتری شیراز و در محدوده شهرستان زرقان واقع شده است. ظرفیت طراحی شده این پالایشگاه ۴۰ هزار بشکه در روز می‌باشد. طبق طراحی خوراک نفت خام مورد نیاز بوسیله یک خط لوله ۱۰ اینچ به طول ۲۳۰ کیلومتر از میدان نفتی گچساران و توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تأمین می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۵۲ به صورت سهامی خاص تأسیس گردید و در سال ۱۳۸۸ به شرکت سهامی عام تبدیل شد.

سرمایه شرکت طبق آخرین گزارشات مالی در فعالیت ماهانه دوره منتهی به ۳۱مرداد ۱۴۰۰، یک هزار میلیارد و ۲۷ میلیون و ۵۴۹ هزار ریال، و سال مالی شرکت ۲۹اسفند هر سال می‌باشد.

محصولات تولیدی شرکت عبارتند از: بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع، سوخت سبک، سوخت سنگین، حلال، گوگرد، وکیوم باتوم، آیزوفید، نفتا، آیزوریسایکل، مالچ و قیر

کلیه محصولات تولیدی در دوره یکماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ در داخل کشور به فروش رسیده اند.

در دوره ۴ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰ کل تولید برابر با یک میلیون و ۲ هزار و ۷۰۱ متر مکعب بوده و بیشترین تعداد تولید متعلق به محصول نفت گاز و بنزین می‌باشد که حدودا صد درصد تولید هر دو محصول در همین دوره به فروش رسیده است. در نتیجه تقاضا برای محصول وجود دارد

میانگین تولید در هر ماه برای محصول نفت گاز ۱۰۴ هزار و ۶۶۶ مترمکعب است که در یکماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ تقریبا صد درصد میانگین تولید ماهانه تولید شده است.

به لحاظ حمایت‌های خاص دولت از فرآورده‌های نفتی، کلیه سیاست گذاری‌های مربوط به تعیین قیمت‌های داخلی توسط دولت انجام می‌گیرد و مبنای قیمت گذاری محصولات این شرکت پس از خصوصی سازی تابع قیمت‌های فوب خلیج فارس بوده و مابه تفاوت قیمت‌های داخلی و فوب خلیج فارس در سبد حمایتی دولت به صورت سوبسید یا پرداخت‌های دیگر قابل جبران خواهد بود.

۱۲ماهه۹۸، ۱۲ماهه۹۹

حاشیه سود ناخالص ۵.۱۱% ۱۱.۹۵%

حاشیه سود عملیاتی -۰.۴۹% ۱۶.۰۶%

حاشیه سود خالص ۰.۷۷% ۱۴.۲۶%

طبق جدول بالا حاشیه سود‌های سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد زیادی داشته است که به دنبال این رشد سود تعلق گرفته به هر سهم ۱۹۵۹ درصد رشد داشته و یکی از دلایل آن میتواند افزایش نرخ قیمت فروش محصولات باشد.

در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، ۹۵ درصد از بهای تمام شده محصولات به مواد مستقیم مصرفی تعلق دارد که ۸۵ درصد مواد مصرفی نفت خام می‌باشد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده