تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۲۵۹۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

چند قدم تا طرح کامل و جامع برای دامنه نوسان

‌می‌متالز - طرحی تحقیقاتی در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال تدوین است که سندی کامل و جامع برای دامنه نوسان طراحی و تدوین شود. این طرح به زودی نهایی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ​رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عصر روز گذشته در مراسم هم اندیشی شرکت‌های سبدگردان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره تغییر و تحول در دامنه نوسان گفت: در صورت نهایی شدن این طرح از فعالان بازار خواهیم خواست، جلساتی برای بررسی برگزار کنند. امیدواریم طرح مورد نظر با استقبال فعالان بازار رو به رو شود و بتواند شفافیت و کارایی بازار را ارتقا دهد.

دکتر دهقان دهنوی در خصوص سرنوشت بسته حمایتی ۷+۳ و امکان جبران ضرر سهامداران پالایش یکم، گفت: بخشی از بسته۷+۳ یعنی ۷ مورد آن به تصویب سران قوا رسیده که بعد از تایید قرار بود به ما ابلاغ شود، اما هنوز ابلاغ نشده است. بعد از ابلاغ، به طور حتم تصمیمی که در خصوص صندوق‌های پالایش یکم گرفته شد، اجرا می‌شود.


هپکو


وی درباره نماد "هپکو"، اعلام کرد: رعایت قوانین حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی و حفظ حقوق سهامداران برای سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار مهم است و هر جا احساس کنیم منافع سهامداران پایمال یا تصمیمی برخلاف منافع سهامداران گرفته شده است، تذکر داده و مانع انجام آن کار خواهیم شد.

وی تاکید کرد: توصیه من به همه شرکت‌ها و هلدینگ ها، صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌هایی که با سهامداران خرد سر و کار دارند این است که استفاده از ابزار‌های قانونی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.


مشکلات سبدگردان‌های بازار سرمایه، دغدغه مدیران بورس


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برنامه این سازمان تسهیل مشکلات سبدگردان‌های بازار سرمایه است، روند مطلوبی که طی چند ماه گذشته آغاز شده با قوت ادامه خواهد یافت و بسیاری از مشکلات به سرعت حل خواهند شد.

وی افزود: هدف ما توسعه همه نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس است، سبد گردان‌ها یکی از این نهاد‌ها هستند که فعالیت آن‌ها در آینده هم از نظر تعداد و هم از نظر خدمات در ابعاد کمی و کیفی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌های سبد گردان در بازار سرمایه خدمات سرمایه گذاری غیر مستقیم ارائه می‌دهند که ریسک این سرمایه گذاری‌ها به مراتب کمتر از روش‌های مستقیم است.

وی تاکید کرد: ما همیشه به مردم و افراد علاقه‌مند به بازار سرمایه که تخصص کافی ندارند، گفته ایم نباید از روش‌های مستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

دکتر دهقان دهنوی افزود: در روش غیر مستقیم، سرمایه گذاران باید واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری را خریداری کنند، یا اینکه پول خود را تحت مدیریت شرکت‌های سبد گردان وارد سهام کنند که در این روش‌ها نیازی نیست سرمایه گذاران خیلی وقت بگذارند یا تخصصی برای تحلیل بازار داشته باشند.


الفبای مدیریت ریسک


رئیس سازمان بورس افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها صندوق‌های با درآمد ثابت است که تقریبا مثل بانک‌ها هستند و ریسک خیلی کمی دارند.

وی درباره صندوق‌های کالایی مانند طلا گفت: کسی که در صندوق طلا سرمایه گذاری می‌کند مانند آن است که طلا خریداری کرده و مشکلاتی مانند نگهداری و سرقت نخواهد داشت.

دهنوی ادامه داد: ریسک برخی صندوق‌ها نسبت به ریسک خرید و فروش سهام کمتر، ولی از سرمایه گذاری در بانک پر ریسک‌تر است، این صندوق‌ها مناسب افرادی است که زمان و دانش کافی برای سرمایه گذاری مستقیم ندارند، اما به دنبال بازدهی بیشتر نسبت به سیستم بانکی هستند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده بازدهی بازار سرمایه در بلند مدت از بازده بانک‌ها و تورم بیشتر بوده است، اما مردم باید اصول اولیه مدیریت ریسک را رعایت کنند و همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند و نگاه بلند مدت داشته باشند.

دهقان دهنوی اعلام کرد: تحولات بازار سرمایه تحت تاثیر متغیر‌های کلان اقتصادی و انتظار فعالان اقتصادی نسبت به آینده است و این تحولات هیچ زمان به صورت ۱۰۰ درصد قابل پیش بینی نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: وظیفه سازمان، نظارت بر بازار و جلوگیری از تخلفات، افزایش شفافیت و کارایی بازار است. در بازار سرمایه تنها صعود یا نزول شاخص مهم نیست بلکه هدایت عوامل داخل بازار سرمایه نیز مهم است تا از تخلف‌ها جلوگیری شود و از طریق بازار سرمایه این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کنیم که برای سرمایه گذاری‌های جدید خود به منابع مالی دست پیدا کنند.

وی اعلام کرد: زمانی که شرکت‌ها بتوانند سرمایه گذاری‌های جدید انجام دهند، به طور حتم در آینده سودآوری خوبی خواهند داشت و کسانی که سهام آن‌ها را خریداری کرده اند، در بلند مدت سود خوبی خواهند برد.


برخورد با متخلفان سیگنال فروشی


وی گفت: در قانون بازار اوراق بهادار، فعالیت مشاوره سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی، پیش‌بینی شده، اما در فضای مجازی بعضی افراد فاقد مجوز هم مشاوره سرمایه گذاری ارائه می‌دهند که بخشی از آن‌ها با روش‌های علمی و درست و بخشی دیگر با روش‌های نادرست و با سوء نیت و با هدف کلاهبرداری انجام می‌شود.

دهقان دهنوی تاکید کرد: به منظور رفع مشکلات اخیر، شرکت‌های مشاوره نوع دوم با سرمایه محدود توسط دو یا سه نفر از کارشناسان تحت نظارت سازمان تشکیل شد تا ضمن فعالیت‌های علمی در زمینه ارائه مشاوره به مردم، فضای مجازی ساماندهی شود و با کسانی که در فضای مجازی به سیگنال فروشی اقدام می‌کنند و اطلاعات خلاف به مردم ارائه می‌دهند، برخورد شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده