تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۲۶۰۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

"سیمان" فقط در بورس/ مصالح فروشان بزرگ باید در بورس خرید کنند

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه سیمان کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه‌های مرتبط با افزایش صادرات و تمرکز بر نظام توزیع برای تنظیم بازار در گام اول، بر تعامل و هم‌افزایی بین بخشی برای حل مشکلات مردم تأکید و اظهار کرد: واحد‌های سازمانی، دفاتر تخصصی و سازمان‌های صمت استانی باید فرایندگرا باشند و تمام موضوعات و امورات کاری مرتبط با حوزه تخصصی خود را درون تشکیلات خود انجام دهند و دفاتر تخصصی در ستاد وزارتخانه به صورت رشته فعالیت کار‌ها را دنبال کنند.

وی با اعلام اینکه هدف گذاری ۵ میلیارد دلار افزایش صادراتی این هفته سهمیه‌بندی و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: هچنین موضوع آمایش سرزمینی را نیز دنبال می‌کنیم و تا پایان سال برای ۴۵۰ شهرستان نقشه راه، اهداف و اقدامات لازم تدوین خواهد شد.

وزیر صمت با یادآوری اینکه مطالعات و اسناد بالادستی عمدتاً بر لجستیک، آمار و جمعیت با رویکرد سرزمینی تمرکز داشته است، تأکید کرد: در آمایش سرزمینی ویژه وزارت صنعت، معدن تجارت می‌خواهیم نگاشت یا نسخه عملیاتی برای هر شهرستان داشته باشیم که مطالعات در این راستا با ایجاد دبیرخانه مرتبط، زمان بندی لازم و منطقه بندی ویژه آغاز می‌شود.

فاطمی امین همچنین اجرای برنامه‌های مرتبط با رشته فعالیت‌ها در حوزه‌های دفاتر تخصصی را جزء اولویت‌ها دانست که در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده و گفت: اعدادی که در حوزه‌های مرتبط با تولید، صادرات، اشتغال و سرمایه گذاری و... باید تحقق یابد و پروژه‌هایی که باید انجام شود در هر حوزه باید مشخص شود و تا ۳ ماه دیگر برنامه تدوین و تفکیک گردد.

وی در خصوص موضوعات مرتبط با تنظیم بازار نیز گفت: سامانه جامع تجارت می‌بایست تمام کالا‌های مهم را حداکثر تا آخر پاییز مورد پوشش قرار دهد. در حوزه سیمان نیز کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مصرف‌کنندگان سیمان را شامل واحد‌های تولیدی با مواد اولیه مربوط به این محصول، پروژه‌های بزرگ و خرده فروشی‌ها دانست و ادامه داد: در اولویت اول باید خرده‌فروشان برای خرید وارد بورس کالا شوند.

فاطمی امین در ادامه سخنان خود در خصوص تنظیم بازار اضافه کرد: در وهله اول روی توزیع باید متمرکز شویم که سامانه جامع تجارت در این جهت یک گام اساسی است.

وی در ادامه، بیان کرد: همچنین فشار نقدینگی بر خرده‌فروشی با اصلاح نظام توزیع کاهش می‌یابد، نقدینگی از عوامل بروز تورم است و تا زمانی که کنترل نشود باید روی اصلاح نظام توزیع متمرکز شویم، البته این موضوع باید همگام با اصلاح مولفه‌های اقتصاد کلان باشد.

فاطمی امین در ادامه، بیان کرد: مردم ما را در قالب یک دولت می‌بینند و این دولت باید هماهنگ باشد، نباید تقصیر‌های احتمالی را گردن دیگر نهاد‌ها انداخت، اما باید درون خودمان مرز‌ها را مشخص نماییم. تعامل و هم‌افزایی بین بخشی ضرورت دارد و همه باید در این مسیر گام بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های رفع موانع و پشتیبانی از تولید، بیان کرد: باید خدماتی که مشتریانش کسب و کار‌ها هستند شکل بگیرد و کسب و کار‌ها از آن استفاده کنند و ما فقط تنظیم کننده باشیم و تا دو ماه آینده این خدمات را شکل بدهیم.

وزیر صمت ادامه داد: به موازات اجرای برنامه‌های کوتاه مدت در ۶ ماهه دوم سال به تفکیک، مشکلات واحد‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری را احصاء و مشخص می‎کنیم.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: استان‌ها روی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل پایش سریع انجام دهند، واحد‌های تعطیل و راکد استان‌های سراسر کشور با محوریت اشتغال بیشتر باید در دستور احیاء و بازگشت به عرصه تولید قرار بگیرند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده