تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۵۸۸
کد خبر: ۲۲۶۲۰۵
سرویس خبر : انرژی
نقش ویژه شرکت‌های زیرمجموعه وصندوق در پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک

حلقه‌های افتخار / وصندوق در صدر زنجیره فناوری ترش

‌می‌متالز - یک پروژه استراتژیک و پردستاورد: انتقال نفت خام از پایانه نفتی گوره در گناوه‌ی بوشهر به بندر جاسک در هرمزگان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استراتژیک در تاریخ صنعت نفت ایران است. دور زدن تنگه‌ی پرحاشیه هرمز، ارزان و کم‌ریسک کردن صادرات نفت، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد چند هزار شغل، تنها دستاورد‌های این پروژه خیره‌کننده نیستند؛ استقلال صنعتی و بومی کردن فناوری انتقال نفت، دستاورد بزرگ‌تری است که صنعتگران ایرانی در سال جهش تولید به ملت ایران هدیه دادند.

موانع در خارج – راهگشایی‌ها در داخل

به گزارش می‌متالز، مشکلات متعدد از جمله هزینه‌های سنگین و تحریم‌های ظالمانه، اجازه نداد ایران پروژه انتقال نفت گوره به جاسک را یه یکی از پنج کشور دارای فناوری پیشرفته ساخت تختال، ورق و لوله ترش یعنی کره جنوبی، آلمان، چین، هند و لوکزامبورگ واگذار کند و به جای تعطیل کردن پروژه، به فکر ایجاد زنجیره تولید لوله ویژه انتقال نفت خام با استاندارد NACE بیافتد.

وصندوق در صدر زنجیره فناوری ترش

زنجیره تولید لوله ترش در سه حلقه ایجاد شد که دو حلقه آن، با سرمایه‌گذاری و مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری شکل گرفت. شرکت فولاد اکسین خوزستان و شرکت لوله‌سازی اهواز دو برند صنعتیِ قدیمی و موفق از خانواده هلدینگ چندرشته‌ای صباانرژی هستند که توانستند با کاربست تجربه‌های داخلی و توانِ کارکنانِ ماهر و توانمند خود، نقشی بی‌بدیل در توفیق پروژه ملی گوره به جاسک ایفا کنند.

حلقه‌های افتخار

در حلقه اول زنجیره تولید اسلب ترش، با سرمایه‌گذاری دو میلیارد یورویی، ۴۰۰ هزار تن تختال API در فولاد مبارکه تولید و برای ساخت ورق به شرکت فولاد اکسین منتقل شد.

در حلقه دوم، با ۵۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای تامین تختال و ورق، ۳۶۰ هزار تن ورق با گرید فولادی API۵L X۶۰MS ساخته شد و برای تولید لوله‌های ۴۲ اینچ مناسب سرویس ترش به شرکت لوله سازی اهواز و چند شرکت دیگر تحویل داده شد.

در حلقه سوم، شرکت لوله‌سازی اهواز، ۲۲۴ هزار تن لوله پیشرفته ترش را با روش‌های U&O و RB تولید و به وزارت نفت تحویل داد.

از صرفه‌جویی ارزی تا اشتغال زایی

به این ترتیب، بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت اجرا و علاوه بر جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون یورو ارز از کشور، برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد.

ایران ششمین کشور دارای فناوری

فاز یک پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک در حالی افتتاح می‌شود که ایران صرفا با اتکا به توانایی و دانش فنی داخلی به صورت رسمی به جمع کشور‌های دارای فناوری تولید و انتقال نفت خام پیوسته و می‌تواند کارفرمای پروژه‌های سودآور نفتی در سراسر جهان بشود.

سودآوری قابل توجه برای سهامداران وصندوق

افزون بر اینکه دو شرکت فولاد اکسین خوزستان و لوله‌سازی اهواز در وندورلیست شرکت‌های نفت و گاز دنیا قرار گرفتند، اجرای این پروژه، باعث افزایش سودآوری قابل توجه آن‌ها هم شد که این موضوع برای سهامداران وصندوق به خصوص بازنشستگان حائز اهمیت است.

تجربه موفق اعتماد به توان داخلی

این تجربه گرانبها، ایجاب می‌کند که دولت و به‌خصوص وزارت نفت، در اجرای پروژه‌های بزرگ از توانایی شرکت‌های داخلی استفاده کند و افزون بر جلوگیری از خروج ارز، فناوری‌های نوین نیز در داخل کشور بومی شوند.

تعداد بازدید : 1



منبع: صبا انرژی

عناوین برگزیده