تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۲۶۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
لایحه زیرساختی آمریکا چه بر سر استخراج می‌آورد؟

برنامه فدرال برای «کارگزاران» رمزارز

‌می‌متالز - با تصویب لایحه زیرساخت هزار میلیارد دلاری در مجلس سنای آمریکا، چشم‌انداز استخراج رمزارز‌ها تار شد.

به گزارش می‌متالز، این لایحه که در مرحله اول در ماه جولای در سنا تصویب شد، در نظر دارد با سرمایه‌گذاری عظیم، برخی زیرساخت‌های آمریکا را بهبود ببخشد. اما این برای استخراج‌کنندگان خبر خوشی نیست. در این لایحه ماینر‌ها نیز به عنوان کارگزاران فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال شناخته می‌شوند و ملزم به پرداخت‌های مالیاتی و همچنین تسلیم اطلاعات کاربران خواهند شد. این می‌تواند بر تمرکز شبکه بیفزاید و اتفاقات جدیدی را در بازار رقم بزند.

داستان استخراج چینی، در آمریکا بازخوانی می‌شود؟

بزرگ‌ترین لایحه بهسازی زیرساخت‌ها در آمریکا که قانون «سرمایه‌گذاری زیربنایی و مشاغل» نام دارد، در ماه جولای به تصویب مجلس سنا رسید و آماده ارائه به مجلس نمایندگان برای تصویب نهایی است. این طرح بزرگ‌ترین طرح زیرساختی در زمینه بهسازی جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها و... به حساب می‌آید. طرحی هزار میلیارد دلاری که می‌تواند نقش موثری در بهبود تاریخی و رونق بلندمدت اقتصاد آمریکا داشته باشد. منابع مالی پیشنهادی برای این طرح بسیار گسترده هستند. اما سناتور‌های پیشنهاددهنده این طرح در نظر دارند تا بخشی از منابع مورد نیاز این لایحه را از طریق مالیات‌ستانی از فعالان و کارگزاران حوزه ارز‌های دیجیتال تامین کنند. اخیرا دولت‌ها در حال افزایش بررسی‌های نظارتی در حوزه بلاک‌چین و ارز‌های دیجیتال هستند. فعالیت‌های اقتصادی که از بلاک‌چین پشتیبانی می‌کنند، به نگرانی قابل توجهی برای سیاست‌گذاران تبدیل شده است. ممنوعیت استخراج ارز‌های دیجیتال در چین و گروه کاری ویژه بایدن در بازار‌های مالی که توسط جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده تشکیل شده است، بازتاب این نگرانی‌هاست. حال دولت بایدن در تلاش است با کنترل بیشتر بر این بازار، هم بتواند این نگرانی را برطرف کند و هم بخشی از منابع مالی مورد نیاز این قانون را از همین طریق تامین کند. با ارائه تعریف جدید «کارگزار» دیجیتالی، افراد حقیقی و حقوقی که این قانون شامل آن‌ها می‌شود موظف به تسلیم داده‌های مخاطبان و مشتریان خود می‌شوند و همچنین باید مالیاتی را در ازای تراکنش‌های خود به دولت آمریکا بپردازند. در لایحه زیرساخت پیشنهادی، تعریف یک کارگزار به طور صریح این‌گونه بیان شده است: «هر شخصی که مسوول ارائه منظم هرگونه انتقال دارایی‌های دیجیتالی به نمایندگی از شخص دیگر است.» براساس این تعریف، استخراج‌کنندگان رمزارز‌ها نیز به عنوان کارگزار در این حوزه شناسایی خواهند شد. هدف از این کار، افزایش منابع مالیاتی دولت و همچنین افزایش توانایی آن برای زیر ذره‌بین قرار دادن معاملات رمزارز‌ها است. استخراج‌کنندگان رمزارز‌ها به طور مرتب تراکنش‌هایی که دارایی‌های دیجیتالی را منتقل می‌کنند، به نمایندگی از دارندگان رمزارز‌ها تایید می‌کنند. این فرآیند موجب می‌شود ماینر‌ها نیز در تعریف کارگزار بگنجند و همین امر بسیاری از فعالان این حوزه را با نگرانی‌های شدیدی روبه‌رو کرده است. البته فعالان نیز بیکار نبودند و اعتراضات خود را به سناتور‌ها رساندند. در پی این اعتراضات، سه اصلاحیه برای این تعریف کارگزار ارائه شد که تا حدی توانست فعالان را قانع کند. اما تا زمان برگزاری مجلس نمایندگان آمریکا برای این رای‌گیری این قانون، نمی‌توان نظری قطعی داشت.

پیامد‌های لایحه برای فعالان بازار

استخراج‌کنندگان، حداقل آن‌هایی که در ایالات متحده واقع شده‌اند، مشمول الزامات قابل‌توجهی برای گزارش به سازمان خدمات درآمد داخلی می‌شوند. رعایت چنین الزاماتی برای ماینر‌ها هزینه زیادی را در برخواهد داشت. استخراج‌کنندگان باید صرف نظر از میزان قدرت استخراج و قبل از استخراج یک بلوک، این هزینه‌ها را متحمل شوند. یعنی قبل از کسب درآمد باید مالیات را به دولت بپردازند. این می‌تواند باعث سخت شدن راه‌های ورودی به این حوزه شود و احتمالا تمرکز بیشتر در این حوزه را به همراه خواهد داشت. همچنین این لایحه لزوم دریافت اطلاعات شناسایی مخاطبان کارگزاران را به همراه دارد. در مجموع، این سیاست به احتمال زیاد باعث افزایش تمرکز در استخراج ارز‌های دیجیتال در ایالات متحده می‌شود؛ نتیجه آن نیز افزایش هزینه‌های استخراج و کاهش مقدار کلی استخراج خواهد بود. این در حالی است که فناوری بلاک‌چین با سودای تماما غیرمتمرکز بودن رشد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده