تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۲۶۳۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تشدید رکود تورمی در بازار خودرو در صورت افزایش قیمت‌ها

‌می‌متالز - افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته که هم‌زمان با تعطیلات پایان مردادماه اتفاق افتاده، بازار قفل شده خودرو را در سکونی عمیق‌تر از قبل فرو برده و کارشناسان ضمن مبهم خواندن آینده این بازار، حاکم شدن رکود تورمی شدید را در آن پیش‌بینی می‌کنند. خودرو، کالایی که در چند سال اخیر با دو نرخی شدن و افزایش قیمت از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، این روز‌ها با روند صعودی قیمت دست‌نیافتنی‌تر از همیشه برای اقشار ضعیف و متوسط به نظر می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، دور تازه افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در خودرو‌های داخلی از اوایل ماه محرم کلید خورد، در حالی که همه ساله به رسم دیرین مردم در این ماه به‌ویژه در ایام عزاداری محرم از خرید و فروش دست می‌کشند که این موضوع نشان‌دهنده فعالیت سفته‌بازان و دلالان بازار خودرو برای افزایش قیمت‌هاست.

دیروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ حدود ۱۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ نزدیک به ۱۳۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۶۲ میلیون تومان، ساینا ۱۶۹ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۶۴ میلیون تومان و کوئیک آر ۱۷۴ میلیون تومان قیمت خورد. در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس مدل ۹۹ حدود ۲۰۵ میلیون تومان، سمند ۲۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۳۰۶ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۳۵۷ میلیون تومان و دنا پلاس دنده‌ای ۴۳۰ میلیون تومان قیمت داشتند.

در این زمینه فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: افزایش قیمت‌های اخیر در بازار خودرو، به طور عمده در روز‌های تعطیل پایان مردادماه رقم خورد. وی با اشاره به فعالیت سفته‌بازان و دلالان بیان کرد: در حالی که به صورت سنتی در ایام محرم و به‌ویژه ۱۰ روز نخست آن خرید و فروشی انجام نمی‌شود، شاهد بودیم در دو روز یاد شده قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند، این در حالی است که به دلیل تعطیلات اساسا امکان نقل و انتقال و جابه‌جایی پول نیز وجود نداشت. این کارشناس به تشدید بروز رکود تورمی در صورت تداوم وضعیت کنونی رشد قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر افزایش قیمت‌ها به شیوه کنونی ادامه‌دار شود، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم شاهد تداوم رکود بازار و نبود مشتری خواهیم بود. وی خواستار آن شد تا مسوولان به اصلاح مسیر فعلی خودروسازی در کشور بپردازند که با زیان انباشته بالا در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

همچنین کورش طواحن، نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودرو‌های خارجی در شمال تهران گفت: بازار خودرو ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد و در هفته‌های گذشته که شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، قیمت‌ها افزایش را تجربه کرد.

وی بیان کرد: اکنون که چند روزی است کاهش نسبی نرخ دلار در بازار را نیز شاهدیم، بازار خودرو در قیمت‌های قبلی درجا زده و کاهشی را شاهد نیستیم؛ گویی منتظر است تا در ادامه چه اتفاق خواهد افتاد. طواحن افزایش قیمت‌ها در بازار را عجیب و غریب توصیف کرد و افزود: به طور مثال هر دستگاه تیگوان (شاسی‌بلند فولکس واگن) صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ که تا یک ماه و نیم پیش بین ۶/ ۲ تا ۷/ ۲ میلیارد تومان قیمت داشت، اکنون بین ۲/ ۳ تا ۳/ ۳میلیارد تومان، کیا اسپورتیج از ۹/ ۱ میلیارد تومان به ۲/ ۲ میلیارد تومان و هر دستگاه مزدا۳ از ۹۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این فعال بازار خودرو، چشم‌انداز این بازار را مبهم توصیف کرد که با تداوم وضعیت فعلی، رکود تورمی در انتظار خواهد بود، یعنی نه تنها خریداری در بازار نخواهد بود، بلکه قیمت‌ها همچنان روند افزایشی در پیش خواهند گرفت، مگر اینکه اتفاقات مثبت سیاسی در عرصه بین‌الملل و اجرایی شدن برجام و نقل و انتقالات پولی را شاهد باشیم. بر اساس این گزارش، دیروز همچنین در دسته خودرو‌های مونتاژی هر دستگاه هایما اس۷ حدود ۷۵۵ میلیون تومان، سیتروئن سی۳ مدل ۹۸ نزدیک به ۹۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزدیک به ۹۹۵ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۷۰ میلیون تومان و جک جی۴ نیز ۳۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. همچنین در دسته خارجی‌ها، سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بی. ام؛ و سری ۷۳۰ i نزدیک به هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده