تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۲۶۳۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین برق چالش جدی صنعت فولاد

‌می‌متالز - سمینار چالش برق در زنجیره ارزش فولاد امروز با حضور مسئولان وزارت نیرو، وزارت صمت و تولیدکنندگان فولاد کشور برگزار شد تا راهکار‌های موثر برای حل این چالش مطرح شود.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این سمینار اظهار کرد: چالش برق و کمبود آن موضوع جدیدی نیست، نتیجه این حرکت و محدودیت‌های اعمال شده آن است که با ظرفیت بالقوه ۴۰ میلیون تن بیش از ۳۰ میلیون تن تولید نداشته و این می‌تواند سرمایه گذاری‌های صورت گرفته را از توجیه اقتصادی خارج کند.

وی ادامه داد: کمبود برق قابل پیش بینی بود و‌ما امروز با بحران مواجه شدیم، اما تصمیم نادرست استفاده تنها ۱۰ درصد از دیماند بود که زیان اقتصادی فراوانی برای صنایع فولاد کشور به همراه دارد. درواقع تصمیمات غیر کارشناسی مشکلات را افزایش داد.

به گفته سبحانی، در حال حاضر با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد به جای ۴۰ میلیون تن ۶/۵ میلیارد دلار تولید را با این محدودیت از دست داده ایم که تاثیر بسیاری در اقتصاد کشور خواهد داشت. ایجاد کنسرسیوم‌هایی با حضور فولادی‌ها برای تامین برق می‌تواند در حل این بحران موثر باشد، اما نیازمند همراهی وزارت نیرو هستیم.

وی تاکید کرد: باید برای تامین برق نیاز صنعت فولاد نقش راه مشخص داشته باشیم، زیرا برای افق ۱۴۰۴ در این صنعت برنامه ریزی صورت گرفته است.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این سمینار بیان کرد: سال ۹۹ با وجود تداوم مشکلات بین‌المللی و داخلی، سال خوبی برای بخش تولید کشور بود و از ۴۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی کشور، ۲۷ محصول با رشد تولید مواجه شدند.

به گفته زرندی، در این بین صنایع معدنی یکی از موثرترین بخش‌ها بود و به جرات می‌توان گفت سال‌های تحریم را با اتکا به این صنایع پشت سر گذاشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: چالش برق مشکلاتی را در حوزه تولید فولاد ایجاد کرده است در حالی که نیازسنجی‌ها انجام و‌اعلام شده بود. درنتیجه از امروز باید با دوستان وزارت نیرو درباره نیاز زمستان برنامه ریزی صورت بگیرد هرچند ما نیز چالش وزارت نیرو را در نظر داریم

زرندی تصریح کرد: محدودیت‌ها زیان بسیاری به همراه داشت درنتیجه باید وزارت صمت خود در این زمینه اقداماتی برای تولید پایدار انجام می‌داد. در صنعت فولاد حداقل ۵ هزار مگاوات برای ۱۴۰۴ کمبود برق داریم درنتیجه باید تغییر رویه داد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه تامین برق اظهار کرد: ما سرمایه گذاری در حوزه برق را گسترش دادیم، زیرا یکی از راهکار‌ها جذب سرمایه است. برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام آمادگی کرده ایم. همچنین برنامه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی داریم تا خود صنعت برای سرمایه گذاری وارد شود

در ادامه این همایش نیز محسن بختیار معاون برنامه ریزی وزارت نیرو نیز اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاخص‌های صنعت برق از رشد مطلبوبی برخوردار بود به طوری که ظرفیت‌های نصب شده نیروگاهی ۱۲ برابر، تولید برق ۲۰ برابر و بار شبکه در زمان پیک ۱۹ برابر شده در حالی که شاخص جمعیت ۲.۵ برابر شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاهی از نیروگاه‌های حرارتی تامین و کمتر از ۲۰ درصد از نیروگاه‌های اتمی تامین می‌شود و نیاز بالایی به سوخت فسیلی داریم.

به گفته بختیار، حضور بخش‌خصوصی در ایجاد نیروگاه‌ها از سیاست وزارت نیرو است و امروز بیش از ۶۷ درصد ظرفیت نیروگاهی متعلق به بخش‌خصوصی است.

معاون وزارت نیرو تصریح کرد: اولویت ما تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل طبیعی است که در بعد ملی یک صرفه جویی خوبی به همراه دارد و می‌تواند از هزینه‌های تولید برق بکاهد.

وی افزود: در صنایع نیز در فروردین میزان‌مصرف برق حدود ۲۴.۶ درصد افزایش داشت. علت این رشد دلایل مختلفی داشت از جمله افزایش مصرف صنایع، پدیده نوظهور استخراج رمز ارز‌ها که تا ۲ هزار مگاوات مورد استفاده قرار گرفت البته به صورت غیر مجاز، افزایش بی سابقه دما نیز از دیگر دلایل افزایش برق در سال جاری بود.

به گفته وی، وزارت نیرو موظف به خرید تضمینی برق از بخش خصوصی است که به صورت مناقصه انجام می‌شود برای نیرگاه‌های حرارتی تا ۷ سال و نیروگاه‌های برق آبی برای ۱۵ سال برق تولیدی خریداری می‌شود.

معاون وزارت نیرو همچنین بیان کرد: صنعت فولاد از صنایع مهم کشور در رشد اقتصادی کشور است و ارزش افزوده سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد دلار را در اختیار دارد. اما به واسطه یک هفته محدودیت ایجاد شده ارزش محصولات کاهش پیدا کرد و حدود ۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارده به این صنعت محاسبه شده است.

وی صنعت برق و فولاد را به یکدیگر وابسته دانست و گفت: جلسات متعددی با وزارت صمت داشتیم تا از ظرفیت وزارت صمت و صنایع فولاد برای ایجاد نیرگاه‌های جدید استفاده کنیم تا ۱۰ هزار مگاوات برق از این نیروگاه‌ها تامین شود.

بختیار در پایان تاکید کرد: رویکرد ما این است واحد‌های مولد از جمله فولادی‌ها با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشند.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده