تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۲۶۵۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تالار شیشه‌ای هم بازار سیاه سیمان استان کرمان را شفاف نکرد

‌می‌متالز - عرضه سیمان در بورس نه تنها به این بازار ملتهب پایانی نداد که مردم کرمان این روز‌ها مجبورند برای دریافت چند پاکت سیمان ساعت‌ها در صف ایستاده یا دست به دامن دلالان شوند.

به گزارش می‌متالز، سیمان که وارد بورس شد خیلی‌ها تصور می‌کردند که این پایانی باشد بر بازار سیاه، قیمت‌های افسار گسیخته و صفوف طولانی این کالا که یکی از مصالح و صنایع استراتژیک کشور است؛ کالایی که از آن به عنوان طلای خاکستری نام برده می‌شود و با زندگی آحاد جامعه سر و کار دارد. کالایی که چند ماهی است نبود، کمبود و سوء‌مدیریت‌ها در بازار فروش آن، به قیمت‌های گزاف و جولان دلالان در بازار‌های سیاه آن منجر شده بود و عرضه آن در بورس هم به این بازار ملتهب پایانی نداد.

گویا بازار ملتهب مصالح ساختمانی در استان کرمان خیال آرامش ندارد؛ استانی که سه کارخانه تولید سیمان دارد و با این وجود مردم آن برای دریافت چند پاکت سیمان مجبورند ساعت‌ها در صف بایستند، شاید چند پاکت سیمان نصیبشان شود!

اگر سری به بازار سیمان کرمان بزنیم به وضوح مشاهده می‌کنیم، که عرصه این کالای استراتژیک در بورس، نه تنها دست دلالان را در بازار سیمان کوتاه نکرده، که هنوز هم این دلالان هستند که در آشفته بازار سیاه سیمان، جولان می‌دهند.

در روز‌هایی که عوامل توزیع سیمان و مصالح فروشی‌ها، از کمبود آن سخن به میان می‌آورند و شاهد عرضه قطره چکانی آن در بازار هستیم، کافی است سری به بازار غیررسمی فروش سیمان بزنیم، مشاهده می‌کنیم که سیمان با قیمت‌هایی حتی بیش از دو برابر قیمت مصوب، هر قدر که بخواهی به راحتی یافت می‌شود و خبری از کمبود این طلای خاکستری نیست.

به میان مردم که بروی از سرگردانی خود از این سو به آن سوی شهر می‌گویند. فقط برای چند پاکت سیمان!

برخی‌ها نیز از محموله‌های سیمان زیادی می‌گویند که روزانه از استان خارج می‌شود، اما مردم ما برای تأمین چند پاکت سیمان مجبور هستند ساعات‌ها در صف بایستند تا شاید بتوانند سیمان مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بعضی از کسانی که ساعت‌ها در صف برای دریافت سیمان ایستاده بودند می‌گفتند در شرایطی که سیمان در برخی از عاملین فروش سیمان نیست و یا بسیار کم است، توزیع آن خارج از شبکه به راحتی در حال انجام است و گویی نظارتی در بازار وجود ندارد.

روزانه ۸ هزار تن سیمان در استان تولید می‌شود

محسن یزدان پناه معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان سه کارخانه تولید سیمان داریم اظهار داشت: روزانه و به طور تجمیعی چیزی در حدود ۸ هزار تن سیمان در سه کارخانه سیمان کرمان، ممتازان و ماهان تولید می‌شود.

وی با اشاره به محدودیتی که در سال گذشته در بحث تأمین انرژی این کارخانجات بوجود آمد گفت: زمستان سال گذشته قطعی گاز را داشتیم و این مشکل تا سال جدید ادامه پیدا کرد.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت ماه امسال مشکل گاز این کارخانجات حل شده و تولیدات آن‌ها به سطح انبوه رسیده بود که متأسفانه از اواسط تیرماه با قطعی برق این کارخانجات مواجه شدیم افزود: این مساله باعث شد که تولید کارخانجات سیمان کرمان دوباره کاهش پیدا کرده و مردم با کمبود سیمان در بازار مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در ادامه دستورالعمل و سیاست کلان کشوری عرضه سیمان در بورس را داشتیم و همه کارخانجات موظف شدند، محصول خود را در سطح بورس عرضه کنند گفت: تمامی عوامل فروش، پروژه‌های سیمان‌بر ملی، استانی و ساختمانی و ... موظف هستند نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه کارگزاری‌ها با سیل انبوهی از درخواست‌ها برای دریافت کد بورسی کالا مواجه شدند ادامه داد: با توجه به ترافیکی که به وجود آمده مدت زمان دریافت کد بورس طولانی‌تر شده و حتی به ۲۵ روز رسیده است.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث شفافیت در عرضه سیمان می‌شود تصریح کرد: ممکن است عوامل مردمی توزیع کننده سیمان به دلیل روش‌های سنتی که قبلاً عمل می‌کردند با مشکل مواجه شده باشند.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه کارخانجات سیمان را مجاب کردیم که از ابتدای شهریور تا ابتدای مهر درصدی از تولیدات خود را به صورت عرضه مستقیم به فروش برسانند افزود: تا چند روز آینده عرضه مستقیم کارخانجات به اتمام می‌رسد و همه عوامل باید کد بورسی خود را دریافت کرده باشند.

وی با بیان اینکه دلال در تمام سطوح عرضه کالا وجود دارد و نظارت بر آن‌ها بسیار سخت است ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس توزیع آن دیگر در اختیار کارخانه‌های استان نیست و ممکن است افرادی از دیگر استان‌ها این سیمان را خریداری کرده و به دیگر استان‌ها حمل کنند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس شفافیت به وجود می‌آورد و قطعاً در آینده این مشکل حل خواهد شد افزود: زیر ۲ درصد تولیدات سیمان استان کرمان صادر می‌شود و آن هم بواسطه تعهدات قبلی این کارخانجات است.

وی با بیان اینکه قیمت سیمان در بورس به صورت هفتگی مشخص می‌شود گفت: البته کسانی که دو یا سه کیسه سیمان می‌خواهند نباید برای دریافت آن در بورس اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده