تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۲۶۶۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دنیای جدید خودرو سازان

صنعت خودرو در مواجهه با تحول خودران‌ها

‌می‌متالز - هربرت دایس، رئیس گروه خودرو سازی فولکس‌ واگن اخیرا در اظهارنظری انقلابی گفته که خودرو‌های خودران و نه خودرو‌های الکتریکی مهره‌هایی هستند که منشأ تحولی اساسی و واقعی در صنعت‌خودرو خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، هربرت دایس، رئیس گروه خودروسازی فولکس‌واگن اخیرا در اظهارنظری انقلابی گفته که خودرو‌های خودران و نه خودرو‌های الکتریکی مهره‌هایی هستند که منشأ تحولی اساسی و واقعی در صنعت‌خودرو خواهند بود. او روز یکشنبه در افتتاحیه رسمی نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۱ اظهار کرد: «خودرو‌های خودران صنعت‌خودرو را به‌شکل بی‌سابقه و غیرمنتظره‌ای متحول خواهند کرد.» دایس همچنین ادامه داد که تغییر مسیر به‌سوی خودرو‌های الکتریکی درمقایسه با پذیرش و جاافتادن فناوری خودران آسان‌تر بوده است. او افزود «مهره اصلی که بازی را تغییر می‌دهد، نرم‌افزار‌ها و رانندگی خودران است.»

تغییر و تحولات پیش رو

دایس قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ با پیشی گرفتن از کمپانی آمریکایی تسلا موتورز گروه خودروسازی فولکس‌ واگن را به‌بزرگ‌ترین فروشنده خودرو‌های برقی تبدیل کند. او همچنین به‌دنبال این است که خدمات نرم‌افزار‌های مربوط به‌خودرو‌های خودران را به‌عنوان ستون اصلی کسب‌وکار فولکس‌ واگن در آینده توسعه دهد و به‌همین دلیل این شرکت استارت‌آپ آرگو ای‌آی را خریداری کرده است و به‌صورت شراکتی با فورد از خدمات آن بهره می‌برد. فولکس‌ واگن انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ در بازار خودرو بتواند به‌چیزی معادل ۱.۴۳ تریلیون‌ دلار فروش که به‌محصولات مجهز به‌نرم‌افزار مربوط می‌شوند، دست پیدا کند که این رقم معادل یک‌چهارم کل بازار جهانی حمل‌ونقل است که انتظار می‌رود تا آن زمان در نتیجه تغییر و تحولات فناورانه به‌رقم پنج‌تریلیون دلار برسد. هربرت دایس در نمایشگاه مونیخ دراین‌باره گفته: «تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۵ درصد از کسب‌وکار ما به‌خودرو‌های خصوصی، خودرو‌هایی با مالکیت شخصی و خودرو‌های اجاره‌ای اشتراکی مربوط خواهد شد و حدود ۱۵ درصد دیگر آن را هم شاتل‌های حمل‌ونقل و خدمات جابه‌جایی تشکیل خواهند داد.»

تلاش هم‌زمان برای الکتریکی‌سازی

این اظهارات دایس در زمانی مطرح می‌شود که فشار نهاد محیط‌زیستی روی صنعت‌ خودرو درحال اوج‌گیری است و کمیسیون اروپا به‌عنوان مثال در ماه ژوئیه پیشنهاد ممنوعیت فروش خودرو‌های بنزین‌سوز و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ مطرح کرد. روز جمعه یک NGO محیط‌ زیستی مهم و قدرتمند وابسته به‌صلح سبز در آلمان اعلام کرد که اگر خودروسازان آلمانی از جمله فولکس‌ واگن نتوانند سیاست‌های خود را برای رفع آثار تغییرات اقلیمی تغییر دهند، اقدامی قانونی را علیه آن‌ها ترتیب خواهد داد. دایس پیش از ورود به‌سالن نمایشگاه در روز یکشنبه با اعتراض فعالان صلح سبز مواجه شد. در این روز با حضور دایس نسخه آزمایشی خودرو ID باز AD۱ رونمایی شد که نسخه خودران مینی‌ون برقی آی‌دی باز است که قرار است وارد بازار شود. به‌گفته فولکس‌ واگن قرار است این مینی‌ون برقی خودران به‌زودی در خیابان‌های مونیخ مورد آزمایش قرار بگیرد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نسخه تولیدی آن نیز از سال ۲۰۲۵ در بخش خدمات تجاری به‌ ناوگان حمل‌ونقل خواهد پیوست. خودروسازان سنتی و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در زمینه فناوری طی یک دهه گذشته میلیارد‌ها دلار را صرف محقق ساختن ایده خودرو‌های خودران کرده‌اند؛ اما هنوز هم این فناوری به‌طور کامل نتوانسته موانع موجود برای رسیدن به‌رانندگی صد در صد خودران و بدون نیاز به‌حضور انسان را امکان‌پذیر کند.

درباره نمایشگاه بین‌المللی آلمان

بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو آلمان که این هفته در مونیخ آغاز به‌کار کرده، دیگر تنها حول خودرو‌ها نمی‌گردد. این نمایشگاه که تا پیش از این در فرانکفورت برگزار می‌شد، امسال مونیخ را به‌عنوان محل برگزاری خود برگزیده و نخستین رویداد بزرگ خودرویی است که پس از شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود. تمرکز این رویداد بیش از آن‌که بر خودرو‌ها باشد، متوجه حمل‌ونقل به‌صورت کلی است و به همین خاطر است که در آن همه‌جور وسایل نقلیه از دوچرخه‌ها تا اسکوتر‌های برقی نیز به‌نمایش درآمده‌اند. هیلدگارد مولر، مدیر انجمن خودروسازان آلمان که برگزارکننده این رویداد دوسالانه خودرویی است، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری درباره این نمایشگاه گفته: «موتور‌های دوستدار محیط‌زیست و اتصال‌پذیری دیجیتال مربوط به‌صنعت حمل‌ونقل چیز‌هایی هستند که این نمایشگاه بر آن متمرکز است. هدف بزرگ محافظت از اقلیم چیزی است که ما را راهنمایی می‌کند.» این نمایشگاه با شعار «حمل‌ونقل آینده» کار خود را آغاز کرده است. نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا سبب شده است بسیاری از شرکت‌کنندگان رویداد‌های خودرویی از شرکت در این نمایشگاه صرف‌نظر کنند و همچنین نمی‌توان تصور کرد که تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز با ارقام مربوط به‌بازدیدکنندگان سال‌های پیش از کرونا قابل مقایسه باشد. اما هرچه هست مونیخ را می‌توان نقطه شروع دنیای جدید خودروسازی پس از کرونا دانست.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده