تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۲۶۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک سامان در مسیر رشد

‌می‌متالز - در حال حاضر شرایط کلی اقتصاد ایران، عملکرد سیستم بانکی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و نهاد‌ها و مقررات حاکم بر کشور دسترسی سیستم بانکی به برخی ابزار‌های سیاستی را محدود می‌کند. مدیریت بانک‌ها زیر سایه تصمیمات ناکارآمد در پیشبرد اهداف خود اگرچه با سختی‌های فراوانی روبه‌رو شده‌اند، اما مدیران با به‌روز‌رسانی ابزار‌ها و بهبود بهره‌وری خدمات، همواره در جهت ارتقای عملکرد بانک‌ها کوشیده‌اند.

به گزارش می‌متالز، در شرایط تورمی، بانک‌ها مانند سایر بخش‌ها در کشور با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو هستند، اما به دلیل وجود نرخ دستمزد معین و نرخ سود ثابت در تسهیلات، نتوانسته‌اند درآمد‌های خود را افزایش دهند. از طرفی شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی کسب‌وکار‌ها باعث شد میل به سرمایه‌گذاری کاهش یابد، آن هم در شرایطی که محدود شدن بانک‌ها برای شرکت در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نبود بازار جذاب در مقابل سپرده‌های بانکی، دست بانک‌ها را برای فعالیت گسترده بسته است. با وجود تمامی این شرایط و محدودیت‌ها، اما بانک سامان توانسته در تمامی این سال‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و عملکرد رو به رشد خود را تداوم بخشد.

ارائه خدمات ارزنده در قالب بانکداری شرکتی

بانک سامان در دهه نخست فعالیت خود، با سرمایه گذاری‌های کلان در عرصه خدمات بانکداری الکترونیک توانست نقشی مهم در توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیک ایران ایفا کند. ارائه نخستین خدمات اینترنت بانک در سال ۱۳۸۱ و راه‌اندازی خدمات انتقال وجه آنلاین در ایران از جمله پیشگامی‌های سامان در این دوره بود، اما دهه دوم فعالیت بانک سامان با تغییر استراتژی بانک و گذار از رویکرد خدمات‌محوری به رویکرد مشتری مداری همگام شد. در این ساختار جدید برای پاسخگویی بهتر به گروه‌های مختلف مشتریان، استراتژی و فرآیند‌های عملیاتی در دو سطح خرد و کلان تعریف شد. با توجه به همین رویکرد هم درحال حاضر این بانک خدمات ارزنده‌ای را در قالب بانکداری شرکتی به گروه‌های مختلف از جمله صنایع دارویی، پتروشیمی، غذایی، سلولزی و فلزات اساسی ارائه می‌کند.

این بانک توانسته استاندارد‌های لازم در حوزه تطبیق و مبارزه با پولشویی را با استفاده از مشاوران بین‌المللی، اجرایی و فعالیت‌های خود را با استاندارد‌های جهانی مطابقت ببخشد. این اتفاق منجر به این شده تا بانک‌های خارجی تمایل زیادی برای همکاری با بانک سامان داشته باشند و از این طریق راهی برای گذار از تحریم‌ها گشوده شود. بانک سامان درحال حاضر به عنوان بانک عامل کانال مالی سوئیس در حوزه بشردوستانه فعالیت می‌کند.

علاوه براین، این بانک از نظر حجم عملیات ارزی، با حدود ۶میلیارد دلار تراکنش، رتبه یک را در خصوص حواله‌ها و بروات به خود اختصاص داده و با دراختیار داشتن صرافی‌های متعدد و ایجاد راه‌های گوناگون برای تسهیل هر چه بیشتر مبادلات بین‌المللی سهم قابل توجهی در تامین نهاده‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز در بخش تولید ایفا کرده است.

در کنار این اقدامات، این بانک توانسته با افزایش ارائه خدمات روی درگاه‌های اینترنتی درمقابل بحران کرونا به خوبی عمل کند و با فراهم آوردن بستری مناسب برای مشتریان خود و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید این تهدید را به فرصت تبدیل کند و در سال ۱۳۹۹ به عنوان محبوب‌ترین بانک ایران با رای مردمی انتخاب شود.

بانک سامان به دنبال افزایش سرمایه

در سال ۱۴۰۰، مدیران این بانک امیدوارند با اخذ مجوز‌ها و فراهم شدن شرایط، بار دیگر افزایش سرمایه را از محل سود انباشته ۸هزارمیلیارد ریالی، آورده نقدی ۸هزارمیلیارد ریالی و تجدیدارزیابی دارایی‌های ۲۴هزارمیلیارد ریالی انجام دهند که در صورت تحقق رشد معادل ۳۴۷درصدی، سرمایه این بانک از ۱۱۵۰۰میلیارد ریال به ۵۱۵۰۰میلیارد ریال خواهد رسید. همچنین با توجه به عملکرد مناسب مدیریتی و ارائه صورت‌های مالی مناسب در چند سال اخیر، انتقال معاملات این بانک به بازار اول بورس اوراق بهادار، پیش‌بینی شده است. این بانک به‌رغم کاهش درآمد‌های ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها که بخش عمده آن به شرایط خاص بازار سهام در سال ۱۳۹۹ مربوط می‌شود، توانسته به ازای هر سهم ۶۵۶ریال سود شناسایی کند که در مقایسه با سال مالی گذشته، (۲۶۹ریال) عملکرد مناسبی را نشان می‌دهد. طبق آخرین گزارش‌های منتشرشده این بانک در سه ماه منتهی به ۲۹تیر ۱۴۰۰، توانست سود ۲۵۵ریالی را محقق کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۲ریال رشد داشته است.

برخورداری از سبد دارایی حرفه‌ای

یکی از جنبه‌های مثبت بانک سامان برخورداری از یک سبد دارایی حرفه‌ای و ارزشمند است. این بانک در طول فعالیت خود همواره با رویکردی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری کرده که این مهم باعث به حداقل رسیدن دارایی‌های مسموم در سبد دارایی آن شده است. در ادامه به معرفی برخی شرکت‌های زیرمجموعه این بانک می‌پردازیم.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، با هدف ارائه راهکار‌های نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در مهرماه ۱۳۸۴ از سوی این مرجع دریافت کرد. سپ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و روبه‌رشدترین شرکت‌های گروه مالی سامان، در حال حاضر در رتبه ۲۳ در میان ۱۵۰ شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات پرداخت دنیا از دیدگاه نشریه معتبر نیلسون ریپورت ایستاده است. سپ در سال ۱۳۹۷ موفق شد ۱۰درصد از سهام خود را در بازار بورس و اوراق بهادار تهران عرضه کند که با استقبال چشم‌گیر فعالان بازار سرمایه روبه رو شد.

شرکت بیمه سامان نیز برای ارائه خدمات بیمه‌های بازرگانی در رشته بیمه‌های اموال، مسوولیت و اشخاص با سرمایه ۲۰۰میلیارد ریال، منقسم به ۲۰۰میلیون سهم با ارزش اسمی یک‌هزار ریال دریافت و در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۳ مجوز فعالیت خود را در رشته‌های زندگی، غیرزندگی و بیمه‌های اتکایی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و به‌عنوان عضو گروه مالی سامان فعالیت خود را آغاز کرد. سرمایه فعلی شرکت طی ثبت افزایش سرمایه شرکت، مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، به مبلغ ۲۰۵۵میلیارد ریال افزایش یافت. این شرکت در خردادماه ۱۳۹۱ در فرابورس ایران عرضه شد. هم‌اکنون ارزش بازاری آن ۵۲۰۸۴میلیارد ریال است و ارزش دفتری آن به ۱۱۶۳۵میلیارد ریال می‌رسد. بانک سامان ۶۳/ ۱۱درصد از این شرکت را به صورت مستقیم و ۸۸/ ۱۶درصد را نیز از طریق شرکت‌های زیرمجموعه در اختیار دارد.

شرکت تامین سرمایه کاردان با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریالی توسط دو بانک تجارت و سامان با سهم ۵۰درصدی هر یک در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار کسب کرده‌اند. این شرکت در حوزه تامین مالی خدماتی همچون پذیرش سهام در بورس و فرابورس، طراحی معاملات و ابزار‌های معاملاتی، تاسیس صندوق زمین و ساختمان برای پروژه‌های ساختمانی، تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری، پروژه محور برای پروژه‌های صنعتی و تاسیس صندوق‌های خصوصی برای تامین مالی خارج از بورس را ارائه می‌دهد.

در پایان سال ۱۳۹۹ بانک سامان ۳۲درصد از سهام این شرکت را به صورت مستقیم و ۵/ ۱۷درصد را از طریق شرکت‌های زیر‌مجموعه در اختیار دارد. این شرکت در این سال ۷۳۳۳میلیارد ریال سود شناسایی کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده