تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۲۲۶۸۳۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
بررسی تفاوت‌های میلگرد ۲ کارخانه فولادی شمال غرب کشور

شما میلگرد میانه می‌خرید یا میلگرد تیکمه داش؟

‌می‌متالز - از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید کننده فولاد شمال غرب ایران، کارخانه فولاد تیکمه داش است که از سال ۱۳۸۷ در آذربایجان شرقی، شهر بستان آباد تأسیس شد و اکنون مشغول تولید میلگرد ساده و آجدار است. کمپانی فولاد آذربایجان که به فولاد میانه نیز معروف است، در جنوب شرق شهرستان میانه قرار دارد و در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد. در ادامه به بررسی تفاوت‌های مهم میلگرد ۲ کارخانه میانه و تیکمه داش می‌پردازیم.

به گزارش می‌متالز، بررسی تاریخچه کارخانه میانه و تیکمه داش کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش سالانه حدود ۳ هزار تن میلگرد تولید می‌کند. میلگرد‌های این کارخانه در هر ۴ گرید استاندارد روسی عرضه می‌شوند. کارخانه فولاد آذربایجان نیز با هدف تولید سالیانه ۵۵۰ هزار تن فولاد تأسیس شده که میلگرد، از محصولات تولیدی عمده این کارخانه است. میلگرد‌های این کارخانه با استاندارد ملی ۳۱۳۲ تولید و عرضه می‌شوند که درعین‌حال دارای استحکام کششی خوبی نیز هستند. مهم‌ترین ویژگی این کارخانه، نزدیکی به جاده‌های ترانزیت و خط راه‌آهن شمال غرب است.

بررسی محصولات کارخانه میانه و کارخانه تیکمه داش

همانطور که در بالا اشاره شد، کارخانه تیکمه داش تمرکز اصلی خود را روی تولید میلگرد گذاشته است، اما کارخانه فولاد آذربایجان یا همان میانه، محصولات مختلف دیگری نیز تولید می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

میلگرد ساده A۱ در سایز‌های ۱۴ تا ۵۰ با استاندارد AIN۱۰۱۳

میلگرد آجدار در سایز ۱۰ تا ۳۲ با استاندارد INSO۳۱۳۲

ناودانی در سایز ۳۰*۱۵ تا ۱۴۰*۶۰ با استاندارد DIN۱۰۲۸

نبشی در سایز ۲۵*۳ تا ۱۰۰*۱۰ با استاندارد DIN۱۰۲۸

تسمه فولادی در سایز ۲۵*۵ تا ۱۲۰*۱۲ با استاندارد DIN۱۰۱۷

در ادامه به بررسی میلگرد‌های این ۲ کارخانه خواهیم پرداخت.‌می‌متالز - شما میلگرد میانه می‌خرید یا میلگرد تیکمه داش؟

 

وزن میلگرد تیکمه داش سنگین‌تر است یا وزن میلگرد میانه؟

میلگرد میانه معمولاً از سایز ۱۰ تولید می‌شود، در صورتی که میلگرد تیکمه داش از سایز ۸ الی ۳۲ در بازار موجود است. اگر به جدول مقایسه میلگرد این دو کارخانه توجه کنید، متوجه می‌شوید که وزن میلگرد میانه از میلگرد‌های تیکمه داش سنگین‌تر است. در ادامه این جدول را برای شما فراهم کردیم تا به‌راحتی به مقایسه آن‌ها بپردازید:

‌می‌متالز - شما میلگرد میانه می‌خرید یا میلگرد تیکمه داش؟

شایان‌ذکر است که هرچه میلگرد سنگین‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. اما ممکن است در برخی موارد، وزن بالای میلگرد، روی قیمت میلگرد تأثیری نداشته باشد. به بیان دیگر برخی کارخانه‌های تولید میلگرد، برای جذب هرچه بیشتر خریدار، میلگرد‌های خود را با وزن بالاتر و استانداردتر از دیگر کارخانه‌ها تولید کنند و با قیمت معمولی و حتی کمتر از رقبای خود به فروش برسانند.

در جدول زیر، مشخصات مکانیکی انواع میلگرد تولیدی هر ۲ کارخانه را می‌بینید:

‌می‌متالز - شما میلگرد میانه می‌خرید یا میلگرد تیکمه داش؟

قیمت میلگرد تیکمه داش مناسب‌تر است یا قیمت میلگرد میانه؟

قیمت میلگرد تیکمه داش گرید A۳ و سایز ۱۴ در حال حاضر ۱۶.۱۹۳ تومان و قیمت میلگرد میانه گرید A۳ و سایز ۱۴ در حال حاضر ۱۵،۷۸۹ تومان است. دقت داشته باشید که قیمت میلگرد کارخانه‌ها مانند سایر مقاطع فولادی، نوسانات زیادی به علت تغییر نرخ دلار و دیگر عوامل دارد.

چگونه میلگرد میانه را از میلگرد تیکمه داش تشخیص دهیم؟

میلگرد هر کارخانه‌ای دارای یک علامت اختصاری است که روی آن حک شده و با توجه به آن می‌توانید تشخیص دهید هر میلگردی توسط کدام کارخانه تولید شده است. اگر به سطح میلگرد تیکمه داش توجه کنید، متوجه می‌شوید که روی این میلگرد، علامت اختصاری SFK حک شده است. همچنین میلگرد میانه نیز دارای ۲ حرف F انگلیسی روبه روی‌هم است. توجه داشته باشید که علامت اختصاری میلگرد هیچ کارخانه‌ای با کارخانه دیگر مشابه نیست.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات این دو کارخانه و کارخانه‌های دیگر به وب‌سایت https://www.asroon.ir مراجعه کنید یا با تماس با کارشناسان این مجموعه از قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی مطلع شوید.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده