تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۲۶۸۸۰

هزینه نگهداری آزادراه‌ها ۱۲ درصد از استاندارد‌های جهانی بالاتر است

‌می‌متالز - در حالی وزیر راه طی هفته‌های اخیر بار‌ها از وضعیت نگهداری جاده‌های کشور انتقاد کرده که مدیرعامل شرکت ساخت گفت: برای نگهداری ۵ آزادراه ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش می‌متالز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اول ماه جاری در صحن علنی مجلس گفته بود: در حوزه حمل و نقل حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده وجود دارد که متاسفانه به لحاظ نگهداری شرایط مطلوبی ندارند و شما نمایندگان مجلس این موضوع را در حوزه‌های انتخابیه خود شاهد هستید.

وی افزود: در بخش ریلی کشور که همه کشور‌ها حمل و نقل ایمن و ارزان را تامین می‌کنند، متاسفانه به لحاظ بستر، ناوگان و سرعت قطار‌ها کاهش داشتیم و حداکثر ۱۰ درصد حمل بار و مسافر توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود و این شایسته نیست.

حال پس از گذشت حدود سه هفته معاون وزیر راه و شهرسازی گفته طبق استاندارد‌های موجود باید ۳ تا ۶ درصد ارزش روز هر آزادراه صرف بهسازی و نگهداری از آن شود، اما در حال حاضر ۱۵ درصد از درآمد‌های آزادراهی برای نگهداری صرف می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین در ساخت روسازی آزادراه‌ها باید هزینه‌های نگهداری را کاهش داد. وی ادامه داد: در این اولویت‌بندی بهسازی، ۱۰ آزادراه در نظر گرفته شده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سه اولویت‌بندی در دوره ۶ ساله انجام خواهد شد.

خادمی از پنج آزادراه در اولویت اول نام برد و گفت: آزادراه قم- کاشان، قزوین- رشت، زنجان- تبریز، قزوین- زنجان و کاشان- نظنز- اصفهان در اولویت اول قرار دارد و برای بهسازی آزادراه‌ها حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده