تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۲۶۹۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

خودرو‌های خارجی با دلار ۷۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند

‌می‌متالز - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه محصولات خارجی با دلار ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، چند راهکار برای ساماندهی این بازار ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی دادفر درباره واردات خودرو‌های خارجی گفت: اجرای این طرح موجب افت ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی موجود در بازار می‌شود، گفت: قیمت خودرو‌های وارداتی را می‌توان با دلار ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی تطبیق داد. در حالی که اکنون دلار آزاد بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است.

وی افزود: با اجرای این طرح، قیمت خودرو‌های وارداتی فاصله‌ای معقول با محصولات داخلی پیدا خواهند کرد. در این شرایط، خودرو ساز داخلی هم می‌تواند تلاش کند نهضت مدیریت هزینه را درپیش گرفته و هزینه تمام شده را کاهش دهد و بازار رقابتی ایجاد می‌شود و مشتری قدرت انتخاب خواهد داشت.

این مقام مسوول ادامه داد: تنها مشکل، تعیین تعداد برای واردات توسط شورای رقابت است که در چند سال گذشته نتوانسته به خوبی بازار را کنترل کند و سبب زیان تولید کننده شده است. باید ضمن انحصار شکنی این صنعت، رویه فعلی اصلاح و بازار خودرو با فرمولی تنظیم شود که با میزان واردات و تولید داخل انطباق داشته باشد.

دادفر گفت: دولت برای حمایت از تولید داخل بخصوص صنعت خودروسازی، می‌تواند از بخشی از منابع اصلی مانند مالیات و بیمه، چشم پوشی کند. در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد از فاکتور هر خودرو بابت درآمد عمومی دولت و ۳۰ درصد از قیمت تمام شده هر خودرو بابت جریمه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: راهکار دیگر این است که دولت تعرفه واردات مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز را صفر کند که می‌تواند ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده را کاهش دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده