تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۲۷۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت:

قطعی برق موجب ایجاد رانت در بازار سیمان شد/ کاهش قیمت سیمان در روزهای اخیر

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه قطعی برق و افت تولید سیمان موجب شکل‌گیری رانت در بازار سیمان شد، گفت: از هفته آینده سیمان تولیدی کارخانه سیمان شهرکرد در بورس خرید و فروش می‌شود، خرید و فروش سیمان در بورس موجب کاهش قیمت سیمان از ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان شده است.

به گزارش می‌متالز، سجاد رستمی ۲۰ شهریورماه در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع عرضه کالا در بازار بورس، اظهار کرد: در چند سال اخیر خرید و فروش تعدادی از کالا‌ها مانند مواداولیه کارخانجات پتروشیمی، فولاد و سیمان در کشور از طریق بازار بورس انجام می‌شود، در این فضای رقابتی قیمت‌گذاری به‌صورت شفاف انجام و کالا توسط خریدار خریداری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به مزایای خرید و فروش کالا در بورس، گفت: نهاد‌های نظارتی بر این امر در بازار بورس نظارت و تولیدکننده و مصرف‌کننده تحت قوانین بورس اقدام به خرید و فروش کالا می‌کنند، این مساله از ایجاد رانت جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت صمت خرید و فروش کالا در بازار بورس است، عنوان کرد: عرضه کالا در بورس موجب می‌شود در ابتدا نیاز داخلی سنجیده شود و بدانیم چه میزان کالای مازاد برای صادرات داریم، خریدار به سه صورت نقدی، پیش خرید و خرید آتی می‌تواند کالای مورد نظر خود را خریداری کند و خریدار باید در ابتدا ۱۰ درصد قیمت معامله موردنظر را به حساب کارگزار بورس واریز کنند و مابقی پول ظرف سه روز پرداخت شود.

رستمی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس به‌صورت رسمی از خردادماه آغاز شد، خاطرنشان کرد: تشکیل یک بازار رقابتی و شفاف برای خرید و فروش کالا، تسهیل تامین مالی فعالان صنایع، حذف فساد ناشی از عرضه اختیاری محصولات در بازار، آزادسازی قیمت و توزیع سود متوازن، پایان ارزش‌گذاری و نرخ‌گذاری دستوری کالا، عادلانه شدن سود، امکان خرید و فروش محصولات استراتژیک صنعتی توسط مشتریان خرد و تحویل کالا با ضمانت از مزایای عرضه کالا در بورس است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به معایب الزامی شدن خرید و فروش کالا در بازار بورس توضیح داد: قیمت‌گذاری مواداولیه و کالا بر اساس نرخ پایه در بورس انجام می‌شود و خریدار باید هزینه حمل و نقل را نیز به‌صورت جداگانه از درب کارخانه حساب کند، همچنین باید هزینه خرید کالا ظرف مدت سه روز به‌صورت کامل پرداخت شود که این مساله مشکلاتی را برای خریداران ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: کالا و مواداولیه موردنیاز کارخانجات در طول سال به‌صورت یکنواخت در بورس عرضه نمی‌شود و خریدار در برخی مواقع با مشکل مواجه خواهد شد، سهمیه اختصاصی بر اساس میزان تولید سنوات قبل اختصاص پیدا می‌کند و کارخانجاتی که قصد توسعه صنعت خود را دارند برای تامین مواداولیه با مشکل و کمبود مواجه خواهند شد.

رستمی بیان کرد: گرانی شدید مواداولیه بر اساس قیمت‌گذاری در بورس، نبود قدرت تصمیم‌گیری برای خریداران خرد کالا در بورس به‌علت در اولویت بودن خریداران کلان، قفل شدن ۱۰ درصد قیمت کالای خریداری شده توسط کارگزار بورس و نوسانات قیمت پایه از دیگر معایب عرضه کالا و مواد اولیه در بورس به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه قطعی برق موجب افت چشمگیر تولید سیمان در کشور و بالتبع آن در استان شد، تصریح کرد: این مساله موجب شکل‌گیری رانت در بازار سیمان شد و سیمان با چند برابر قیمت در بازار به‌فروش می‌رسید و سود آن در جیب واسطه‌ها می‌رفت، همچنین قیمت‌گذاری دستوری سیمان باعث ضرر به تولیدکنندگان شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای خردادماه خرید و فروش سیمان از طریق بازار بورس انجام می‌شود، گفت: از هفته آینده سیمان تولیدی کارخانه سیمان شهرکرد در بورس خرید و فروش می‌شود، این مساله موجب کاهش قیمت سیمان از ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان شد، در حال حاضر سیمان تولیدی در استان با قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده