تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۲۷۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۰ فروند کشتی حامل کالای اساسی در انتظار لنگرگاه

‌می‌متالز - در حال حاضر بر اساس گزارش گمرک حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است. در ضمن ۱۶ فروند کشتی حاوی ۲۵۴هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه کالا‌های اساسی خود در بنادر بوده و ۳۰ فروند کشتی حاوی بیش از یک و نیم میلیون تن کالای اساسی، منتظر در لنگرگاه هستند تا اجازه تخلیه کالا صادر شود.

به گزارش می‌متالز، معاون فنی گمرک ایران گفت: بر اساس دستور اکید رئیس جمهور و پیگیری‌های به عمل آمده توسط معاون اول ریاست جمهوری مقرر شده به قید فوریت وضعیت کالا‌های اساسی رسوبی در بنادر و گمرکات کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی احصا و بانک مرکزی، پس از اعلام وزیر جهاد کشاورزی، به قید فوریت نسبت به تامین ارز ترجیحی کالا‌های اساسی از جمله نهاده‌های دامی اقدام کند که با اجرای دستورات صادره، ترخیص و خروج کالا‌های اساسی از بنادر و گمرکات کشور، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مهرداد جمال ارونقی افزود: در حال حاضر بر اساس گزارش گمرک حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی اعم از گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی در بنادر کشور تخلیه شده و علاوه بر این میزان کالای اساسی، ۱۶ فروند کشتی حاوی ۲۵۴ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه کالا‌های اساسی خود در بنادر بوده و ۳۰ فروند کشتی حاوی بیش از یک و نیم میلیون تن کالای اساسی، منتظر در لنگرگاه هستند تا اجازه پهلوگیری و تخلیه کالا صادر شود.

وی تاکید کرد: گمرکات اجرایی کشور به‌ویژه گمرک بندر امام‌خمینی (ره) که بیشترین کالا‌های اساسی در آن بندر دپو شده است آمادگی کامل خود را برای انجام تشریفات گمرکی کالا‌های اساسی به صورت حمل یکسره و شبانه‌روزی اعلام و در حال حاضر تشریفات گمرکی کالا‌های اساسی در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه از ابتدای امسال تا اول شهریور بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی ترخیص شده، گفت: با دستور رئیس جمهوری مقرر شده به قید فوریت وضعیت کالا‌های اساسی رسوبی در بنادر و گمرکات کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی احصا و بانک مرکزی، پس از اعلام وزیر جهاد کشاورزی، به قید فوریت نسبت به تامین ارز ترجیحی کالا‌های اساسی اقدام کند. وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا اول شهریورماه، بیش از ۱۰ میلیون تن کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی به ارزش بیش از ۵/ ۵ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، از نظر وزن، ۱۷درصد و از نظر ارزش ۶۸درصد افزایش داشته است.

ارونقی گفت: ترخیص و خروج کالا‌های اساسی از گمرکات و بنادر کشور در حال حاضر سرعت گرفته و میزان حمل کالا‌های اساسی از بنادر و گمرکات کشور به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده