تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۲۷۱۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توسعه بخش تعاون با هدف ایجاد اشتغال پایدار

‌می‌متالز - تعاونی‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و گفتمان اقتصادی عدالت‌خواهانه باشند، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند جایگاه حقیقی خود در اقتصاد را کسب کنند. وزیر تعاون در این‌باره می‌گوید: طبق برنامه ششم توسعه باید در حوزه تعاون به سهم ۲۵ درصدی می‌رسیدیم، اما اکنون این عدد حدود ۵/ ۳ درصد است.

به گزارش می‌متالز، براساس قوانین بالادستی، بخش تعاون در اقتصاد کشور باید جایگاهی ویژه داشته باشد، اما هیچ‌گاه به این جایگاه دست نیافته است. در این راستا، حجت‌الله عبدالملکی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم را سکوی پرتاب بخش تعاون قرار می‌دهیم، گفت: باید این بخش را از کنج عزلت بیرون بیاوریم و بخش تعاونی را تقویت کنیم. همان‌طور که وی خاطرنشان می‌کند، بین وضعیت کنونی بخش تعاون با ظرفیت‌های این بخش، فاصله زیادی وجود دارد که باید این شکاف، برطرف شود.

اکنون در کشور بالغ بر ۹۷ هزار تعاونی در کشور فعال است که این تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند. براساس آخرین گزارش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش تعاونی کشور توانسته است هفت درصد تولید شیر، ۱۸درصد تولید گوشت قرمز، ۲۲ درصد تولید گوشت مرغ، ۱۱درصد تولید تخم‌مرغ، ۹۰ درصد امور صید و صیادی، ۱۹درصد تولیدات باغی، هشت درصد تولید معادن، ۵/ ۱۱درصد تولید پروفیل آهن، ۶ درصد کل پروفیل آلومینیوم، هفت درصد حمل‌ونقل جاده‌ای کشــور و ۲۰ درصد حمل‌ونقل درون شهری را پوشش دهد.

توسعه حمایت‌های هدفمند از تعاونی‌ها

تاکنون اقداماتی برای حمایت از تعاونی‌ها انجام شده، اما کافی نبوده است. طبق آخرین آمار‌های معاونت تعاون، اقداماتی از جمله ارائه خط اعتباری به فروشگاه‌های آنلاین و تفاهم با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توسعه بازار فروش محصولات تعاونی‌ها، افزایش ۱۴ برابری بودجه شکل‌گیری و توانمند‌سازی تعاونی‌ها و اختصاص خط اعتباری برای تعاونی‌های مسکن با اولویت مسکن کارگری در حوزه توسعه هدفمند از تعاونی‌ها صورت گرفته است.

همچنین اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری قرض‌الحسنه برای حمایت از مشاغل خانگی و تبدیل آن‌ها به تعاونی، افزایش ۷۵ درصدی سقف صدور ضمانت‌نامه‌ها از ۱۲ میلیارد به ۲۱ میلیارد طی دو سال اخیر، تامین ضمانت‌نامه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه برای تعاونی‌های دانش‌بنیان، توا‌ن‌یابان و زنان و پرداخت ۲۷۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر به ۱۸۰ تعاونی با اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰نفر به تازگی انجام شده است.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری با نرخ ترجیحی برای تعاونی‌های زنان و جوانان و توان‌یابان، اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان خط اعتباری با نرخ ۱۲ درصد برای تعاونی‌های مرتبط با مهار کرونا و اجرای قانون ۲۰درصد تخفیف حق بیمه شاغلان عضو برای تعاونی‌های دانش‌بنیان، توان‌یابان و زنان برای نخستین بار از دیگر برنامه‌های حمایتی از بخش تعاون است.

طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت و مبتنی بر واقعیت اقتصاد در بحث ایجاد اشتغال در حوزه وزارت تعاون است که در سه محور اصلی سیاست فعال بازار کار ایجاد تحرک در عرضه نیروی کار، تقویت زمینه ایجاد شغل، حمایت مالی و کاهش هزینه طرف تقاضا برای ایجاد شغل عنوان شده است. هدف این طرح، تحرک‌بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط و ایجاد بستر لازم برای اشتغال دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقای مهارت، انتقال دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی و ارتقای سطح تولید و سرمایه‌گذاری است.

براساس آخرین آمار‌ها از معاونت تعاون، طرح یارانه دستمزد با عقد ۲ هزار و ۴۴۸ قرارداد کار در ۵۱۸ تعاونی برای تثبیت اشتغال به منظور مبارزه با آثار وضعی اقتصادی کرونا به اجرا درآمد. طرح تاب با عنوان (تعاون، اشتغال و بازار) با هدف حمایت‌های هدفمند از تعاونی‌ها در کشور تدوین شد و به اجرا درآمد که بر این اساس جذب ۱۰۰ میلیارد تومان برای نخستین بار جهت ایجاد خط اعتباری یک هزار میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت. همچین یکی دیگر از این طرح‌ها راه‌اندازی مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) در تهران و ۱۴ استان دیگر و راه‌اندازی اندیشکده تعاون بود که به توسعه بخش تعاون کمک شایانی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده