تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۱۱۲۲
کد خبر: ۲۲۷۱۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

جزییات خرید سهام الماس ساز از بانک ملت و تاسیس شرکت نواندیشان

‌می‌متالز - معاون مالی شرکت تولیدی چدن سازان در پی تشریح آخرین وضعیت شرکت در بازار سرمایه، به بیان دلایل خرید سهام الماس ساز از بانک ملت و تاسیس شرکت نواندیشان پرداخت.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا صادقی معاون مالی و اقتصادی چدن سازان، در تشریح آخرین وضعیت شرکت چدن سازان اظهار داشت: با توجه به مرور روند رشد سهام در بازار در طول یک سال گذشته، مشاهده می‌شود که افت بازار در مرداد ماه سال گذشته شروع شد. اما در این بازه زمانی برخی از سهم‌ها به سقف قبلی خود رسیدند. برخی از سهم‌ها نیز سقف قبلی خود را رد کردند. در این میان شرکت چدن سازان نیز جز شرکت‌هایی است که ارزش سهام آن به سقف قبلی خود هنوز نرسیده است؛ لذا این امید وجود دارد که در آینده ارزش سهم به سقف قبلی خود برسد.

جایگاه فعلی شرکت چدن سازان

وی یکی از دلایل عدم قرار گیری سهام شرکت چدن سازان در جایگاه فعلی خود را قرار داشتن این شرکت در صنعتی ذکر کرد که در آن در حال فعالیت است. به گفته وی؛ صنعت ساخت فلزات اساسی در مقایسه با شرکت‌هایی مانند فاراک و فاذر از نظر بنیادی حرف چندانی برای گفتن ندارند، اما بر سهم چدن سازان و روند گروه تاثیر بسیاری می‌گذارند.

معاون‌مالی و اقتصادی شرکت تولیدی چدن‌سازان ادامه داد: شرکت چدن سازان شرکتی است که غلتک‌های نورد صنعت فولاد و صنایع دیگر را تولید می‌کند و از سهم بازار ۸۰ تا ۸۵ درصدی برخوردار است. برای کشور یک صنعت و یک شرکت بسیار استراتژیک است و تمامی فولادسازان در سراسر کشور به محصول چدن سازان نیاز دارند.

صادقی همچنین افزود: در سال‌های گذشته با تحریم‌ها طبیعتاً کار شرکت‌های فولادی برای واردات غلطک نیز سخت‌تر شده است.

افزایش حاشیه سود

این مقام مسوول در شرکت “چدن” با تاکید بر اینکه جنس سودآوری شرکت در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ بسیار متفاوت خواهد بود، گفت: در سال ۹۹ سود عمده شرکت ناشی از سود غیرعملیاتی بود؛ اما در سال ۱۴۰۰ با توجه به گزارشات منتشر شده در کدال و متن گزارشات تفسیری که به استحضار سهامداران رسیده است، فروش شرکت بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین با توجه به حاشیه سود شرکت طی سال‌ها فعالیت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌تواند سود عملیاتی را برای سال ۱۴۰۰ برای شرکت رقم زند.

معاون‌مالی و اقتصادی شرکت تولیدی چدن‌سازان در خصوص رویکرد‌های شرکت برای افزایش حاشیه سود شرکت، گفت: رویکرد دیگر شرکت برای افزایش حاشیه سود، قیمت‌های فروش شرکت است که در گزارشات ماهانه از رشد برخوردار بوده است. این رشد به صورت ماهیانه ادامه دارد که در نتیجه تغییر استراتژی‌های انعقاد قرارداد با شرکت‌های فولادی است.

جذابیت‌های سهام چدن سازان برای سهامداران جدید

صادقی در مورد جذابیت‌های سهام چدن سازان برای سهامداران جدید، بر لزوم مقایسه و تحلیل این شرکت با دیگر شرکت‌ها از سوی سهامدار تاکید کرد و ادامه داد: یکی از جذابیت‌های که این شرکت دانش‌بنیان بودن آن است. به گونه‌ای که در پایان سال ۹۹ این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی بود که معافیت مالیاتی نوع یک، را دریافت کرد. این نوع معافیت مالیاتی به چنین شرکت‌های تعلق می‌گیرد. به مدت یک الی دو سال شرکت چدن سازان جزو شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲ بود و از سایر مزایا از جمله اخذ تسهیلات پروانه‌های بلندمدت به غیر از معافیت مالیاتی برخوردار بود.

برنامه‌های بلند مدت شرکت برای توسعه

معاون‌ مالی و اقتصادی شرکت تولیدی چدن‌سازان در خصوص برنامه‌های بلند مدت شرکت برای توسعه گفت: سهم خود شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه چدن سازان شامل شرکت غلتک سازان و شرکت سنگین صنعت که فرایند تکمیل محصولات شرکت در آن صورت می‌گیرد به طور دائم در راستای رشد صنعت فولاد در حال تقویت است. در این میان کارشناسان معتقدند که به دلیل مشکلات تحریم دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد به موجب افق سال ۱۴۰۴ امکان نخواهد داشت و میزان تولید فولاد به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید.

صادقی افزود: اگرچه شرکت چدن سازان و مجموعه‌های آن برنامه دارند که همگام با توسعه صنعت فولاد خود با به روزرسانی، گلوگاه‌های خود را برطرف کند.

وی همچنین با اقدامات مناسب شرکت در زمینه صادرات در سال‌های گذشته، یادآور شد: این اقدامات به رغم وجود تحریم‌ها انجام شده است. شرکت چدن سازان به شرکت‌های مختلف اروپایی کانادا و ... صادرات داشته. پیش بینی می‌شود که با توجه به بازار یابی خوب، صادرات شرکت در آینده گسترش خواهد یافت.

رشد تولید و فروش

معاون مالی و اقتصادی شرکت تولیدی چدن‌سازان با پیش بینی رشد تولید و فروش داخلی و خارجی شرکت در سال ۱۴۰۰، در مجموع در طول سال‌های آینده افق شرکت را با توجه به مدیریت هزینه‌های تمام شده و تلاش در جهت رشد قیمت‌های فروش متناسب با شرایط بازار و نگاه بلندمدت، همکاری با شرکت‌های فولادی کشور بتوانیم روشن اعلام کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا در طول سال‌های ۹۸ و ۹۹ متناسب با شرایط بازار بخشی از سهام شرکت غلتک سازان به منظور سرمایه گذاری در فرصت‌های سرمایه گذاری مناسب مجموعه چدن سازان فروخته شد، از این محل سود مناسبی در شرکت ذخیره و نقدینگی لازم برای این کار کسب شد.

خرید شرکت الماس ساز

این مقام مسوول در شرکت تولیدی چدن سازان خرید سهام الماس ساز از مجموعه بانک ملت را در سال ۹۸ یاد آور شد که متاسفانه در سال ۹۹ بانک ملت به صورت یک طرفه این مزایده را ملغی نمود.

وی با اشاره به درج اطلاعات این معامله در سامانه کدال، اعلام کرد که به رغم انجام اقدامات حقوقی، شرکت تولیدی چدن سازان موفق به دریافت مالکیت سهام شرکت الماس ساز نشد.

صادقی که یکی از اهداف اولیه فروش سهام شرکت غلتک سازان را خرید شرکت الماس ساز ذکر می‌کرد، با اظهار تاسف گفت: خرید این شرکت به جایی نرسید، به رغم این که فرصت بسیار مناسبی بود. پس از آن نیز به شرکت تولیدی چدن سازان دنبال فرصت‌های دیگر، به دنبال ایجاد یک بازوی سرمایه گذاری برای شرکت چدن سازان مبادرت به تاسیس شرکت نواندیشان کرد.

وی سرمایه لازم برای تاسیس این شرکت را ۱۰ میلیارد تومان عنوان و در خصوص منابع در اختیار شرکت نواندیشان گفت: منابع در راستای دو هدف عمده بود نخست بازارگردانی و بازارسازی تخصصی شرکت”تولیدی چدن سازان” و “غلتک سازان”؛ مرحله دوم استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب هم در بازار سرمایه و هم در سایر موارد از جمله خرید شرکت‌های جدید.

معاون‌مالی و اقتصادی شرکت تولیدی چدن‌سازان در ادامه به انجام مطالعات بسیار در طول سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از سوی شرکت تولیدی چدن سازان در حوزه‌های مختلف به ویژه معدن، صنایع بالادست و پایین‌دست فولاد اشاره کرد و گفت: در نتیجه این اقدامات گزارشات تحلیلی بسیار خوبی تنظیم و همزمان از منابع موجود برای استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه نیز استفاده شد. به هرحال شرکت نواندیشان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تولیدی چدن سازان می‌تواند ضمن محافظت از ارزش واقعی شرکت‌های بورسی مجموعه، ارزش دارایی‌های سهامداران را حفظ و ارتقا بخشد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده