تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۲۷۱۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان خبر داد

عرضه سهام فولاد سبزوار؛ هفته جاری در بورس

‌می‌متالز - طی هفته جاری ۱۳ درصد سهام شرکت فولاد سبزوار برای اولین بار در بورس عرضه خواهد شد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت: از سال ۹۳ مدیریت این شرکت را تحویل گرفتیم، اولین سیاست در این شرکت توسعه زنجیره فولاد است. به طوری‌که در بخش فولاد و معدن به کمک دولت آمد و به دنبال طرح‌های نیمه‌تمام در این حوزه رفتیم.

به گزارش می‌متالز، محمد‌مسعود سمیعی‌نژاد افزود: به دنبال طرح‌های نیمه‌تمامی رفتیم که در آمایش صنعتی به علت کسری بودجه روی زمین‌مانده بودند. وی تصریح کرد: دومین هدف شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تامین اشتغال پایدار است. همچنین به دنبال خلق سرمایه برای سهام‌داران و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و بازگشت سرمایه به سهام‌داران هستیم.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه جوان‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستیم، تصریح کرد: ارزش سازمانی را براساس اخلاق، دانش، مسوولیت‌پذیری و... تعریف کردیم تا به کمک جوانان بتوانیم سیاست‌های تعیین‌شده را پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای تمرکز بر حوزه معادن را از جمله اهداف شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان برشمرد و خاطرنشان کرد: بر این اساس توانستیم حمایت‌های خوبی در بخش صنعت کشور داشته باشیم. وی افزود: برنامه شرکت برای امسال مبتنی بر تمهید یک اقدام یکپارچه برای به ثمر نشاندن پروژه‌های صنایع معدنی حوزه سنگ‌آهن، صنایع فولاد، طرح‌ریزی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس اکتشاف معادن خصوصا در حوزه فلزات پایه با پتانسیل رشد بالا در سال‌های پیش رو و همچنین تکمیل پروژه‌های زیرساختی خصوصا در زمینه فناوری‌های ارتباطی و حمل‌ونقل است.

به گفته سمیعی‌نژاد، عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در حمایت از سرمایه‌گذاری مستقل تامین‌کنندگان فناوری مورد استفاده صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت در بعضی از به‌روزترین حوزه‌های فناوری صنعتی مانند کاربرد هوش مصنوعی در عملیات معدنی به محصولات دانش‌بنیان منجر شده است. نتایج حاصل از این باور شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان طبق برآوردها، منجر به صرفه‌جویی در سطح ۳۰ میلیون یورو در سال مالی ۹۹ شده است.

وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان همچنین در دو حوزه دیگر همچون آب‌های زیرزمینی سیستان و بلوچستان و انرژی‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده که امید می‌رود این مهم ادامه داشته باشد.

سمیعی‌نژاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های شرکت در مقایسه با سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته و در سال گذشته اپال وارد بورس شد و در بدترین شرایط بازار سرمایه امروز بیش از ۷۰ درصد رشد کرده است و شرکت اپال کانی پارس با سرمایه ۲۰ هزار ریال میلیارد اکنون در بورس است همچنین ۱۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو است. وی با بیان اینکه برای ایجاد بزرگ‌ترین ناوگان استخراجی در شرق کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: تا ۳ سال آینده قدرت برداشت این ناوگان از ۵۰ میلیون تن به ۱۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و ماشین‌آلات جدید نیز در حال خرید است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با اشاره به اینکه از جمله طرح‌های اپال کانی پارس توسعه فولاد سبزوار است، افزود: از این‌رو در حال مطالعه طرح ۱/۵ میلیون تنی بریکت گرم هستیم.

وی تصریح کرد: یک کارخانه ۲/۵ میلیون تنی تولید کنسانتره آهن نیز توسط شرکت اپال پارسیان سنگان در حال احداث است که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. سمیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ که تولید در اپال کانی پارس داشتیم حدود ۱۰۰ درصد سودآوری ما افزایش‌ یافته است و اولین شرکتی بودیم که محصول گندله و آهن اسفنجی را در بورس ارائه کردیم.

وی افزود: شرکت اپال پارسیان سنگان نیز با سرمایه ثبتی ۳۸ هزار میلیارد ریالی هم‌اکنون یک طرح ۵ میلیون تنی شامل ۳ میلیون تن گندله و ۲/۵ میلیون تن کنسانتره را در برنامه دارد که خط تولید آن‌ها ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، در مقطع زمانی که شرکت اپال سنگان پارسیان را از دولت تحویل گرفتیم فقط ۱/۵ میلیون تن تولید کنسانتره داشت، اما هم‌اکنون توانسته‌ایم به ۳ میلیون تن تولید برسانیم از این‌رو هدف ایمیدرو در زمینه تولید و سودآوری از طریق بخش خصوصی محقق شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اپال پارسیان سنگان از رشد ۱۳۰ درصدی در زمینه سودآوری برخوردار است که امیدواریم در سال‌های آینده با ورود خط تولید جدید بتوان برای سهامداران سود بیشتری رقم زد. سمیعی‌نژاد با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار شغل غیرمستقیم در واحد‌های صنعتی اعلام کرد: از اقدامات مهم شرکت سرمایه‌گذاری بومی‌سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی است به‌گونه‌ای که بیش از ۴۵ میلیون یورو از قطعات وارداتی بومی‌سازی شد و امروز نزدیک به ۲۰۰ واحد صنعتی، قطعات صنعتی که از خارج وارد می‌شد را می‌سازند. وی با اشاره به عرضه ۱۳ درصد از سهام فولاد سبزوار طی هفته جاری در بورس افزود: ۷ درصد از سهام فولاد سبزوار نیز طی ۳ ماه عرضه خواهد شد، این کارخانه با مشارکت ۸۵ درصدی شرکت اپال کانی پارس و سهم ۱۵ درصدی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) ایجادشده و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۷۰ هزار تن بریکت برای آن پیش‌بینی‌شده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تاکید کرد: امروز ما یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها و سودآورترین شرکت‌ها با ۸۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی هستیم.

سمیعی‌نژاد تصریح کرد: از سال ۹۶ فولاد سبزوار از سودآورترین شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی است و بیش از ۳ میلیون تن تولید آهن اسفنجی داشته است و به ۳۲ شرکت محصولاتش را ارسال کرده است. وی با بیان اینکه تمامی کارکنان فولاد سبزوار بومی هستند، گفت: این شرکت دارای چند حسن است: مواد اولیه این شرکت وابسته به دلال و بازار نیست و این شرکت قرارداد ۲۰ ساله در جهت تامین ماده اولیه‌اش با شرکت اپال کانی پارس دارد، با دو خطوط ریلی (۷۰ درصد) و جاده‌ای (۳۰ درصد) انتقال مواد انجام می‌شود، این شرکت یک ریال تسهیلات بانکی ندارد و گردش سرمایه در این شرکت توسط سهامداران تامین می‌شود، شرکت در یک منطقه سوق‌الجیشی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از برنامه‌ریزی برای اجرای ۲ طرح توسعه‌ای در فولاد سبزوار خبر داد و افزود: یکی از این طرح‌ها ایجاد ظرفیت یک‌ میلیون تنی تولید فولاد است و طرح دیگر نیز تولید ۱/۵ میلیون تن بریکت گرم را شامل می‌شود. وی تصریح کرد: شرکت فولاد سبزوار تمام اعتبارنامه‌های محیط زیستی را دریافت کرده و از فاضلاب‌های صنعتی مناسبی برخوردار است و از لحاظ تامین منابع آبی هیچ مشکلی نداریم.

سمیعی‌نژاد بابیان اینکه طی زمستان سال قبل به دلیل قطع برق و گاز مشکلاتی در تولید داشتیم، گفت: امیدواریم امسال تولیدمان متوقف نشود و البته انجام برخی تعمیرات را برای مدت‌زمان قطع گاز در زمستان پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد بزرگ‌ترین فیلتراسیون آب باطله در فولاد سبزوار خبر داد و افزود: قرارداد این طرح منعقد شده و قابلیت بازیافت ۷۰ درصدی آب مصرفی در این کارخانه وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست فولاد مبارکه برای خرید شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان افزود: من اگر جای مدیرعامل فولاد مبارکه بودم، حتما شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان را می‌خریدم، چون این شرکت پتانسیل‌های زیادی دارد. فولاد مبارکه تا ۸۰ هزار میلیارد تومان هم پیشنهاد خرید داده است، اما قبول نکردیم و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با تاکید بر اینکه محصولات معدنی می‌تواند جایگزین نفت در صادرات و درآمدزایی برای کشور شوند، تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌گذاری ما در این حوزه مقطعی است. ما سعی می‌کنیم در پلن‌های توسعه‌ای کشور سهم بخش معدن را بیش از چیزی که است برای سرمایه‌گذاران و دولت تعریف کنیم. باید حضور بخش خصوصی در حوزه معدن پررنگ‌تر شود. وی افزود: می‌توان بخش معدن را وارد GDP کشور کرد و سهم آن را از یک درصد به ۱۰ درصد رساند.

سمیعی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه در منطقه سنگان حداقل برای ۲۰ سال، مواد اولیه موردنیاز تولید فولاد یعنی سنگ‌آهن قابل‌برداشت است، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری در رابطه با تامین مواد معدنی از معادن سنگ‌آهن افغانستان نیز براساس سیاست‌های دولت انجام خواهد شد.

وی همچنین از تمایل سرمایه‌گذاران ایرانی به حضور در معادن سنگ‌آهن افغانستان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این مورد به سیاست‌گذاری دولت ایران و روابط با افغانستان بستگی دارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری پارسیان تصریح کرد: باید دید سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه در افغانستان به چه صورت است، اما این آمادگی برای سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان آمادگی سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان را دارند. وی افزود: با توجه به تغییراتی که در افغانستان اتفاق افتاده باید ببینیم دولت ایران و افغانستان چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت. سمیعی‌نژاد ادامه داد: همچنین احداث نخستین نیروگاه ۲۰ مگاواتی خورشیدی برای تولید برق در شرق کشور را به‌زودی آغاز می‌کنیم. وی عرضه مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های فولادی در بورس کالا را عاملی برای شفاف‌سازی قیمت عنوان و خاطرنشان کرد: از این طریق دلال‌بازی در بازار مواد اولیه صنایع کنار می‌رود و مواد اولیه باقیمت شفاف به دست صنعتگر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با تاکید بر عرضه محصولات شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عرضه محصولات مختلف در بازار سرمایه به شفاف‌سازی قیمت‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود محصولات به دست مصرف‌کنندگان اصلی برسد و از ضرر دلالان جلوگیری کنیم. سعید سوادکوهی مدیرعامل اپال کانی پارس نیز در این نشست گفت: شرکت فولاد سبزوار با ۴۰۰‌میلیارد تومان سرمایه ثبتی قیمت‌گذاری شده است. وی میزان سود شرکت پارس فولاد سبزوار را ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای سال مالی ۳۰ آذرماه سال جاری اعلام کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده