تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۲۷۱۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود سیمان در استان گلستان بسیاری از پروژه‌های عمرانی را زمینگیر کرده است

‌می‌متالز - در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، شاهد گرانی افسارگسیخته و البته کمبود سیمان در استان گلستان بودیم؛ اتفاقی که سبب تعطیلی بسیاری از ساخت و ساز‌های عمرانی در استان شد و حالا با عرضه سیمان در بورس و کاه قیمت، کمبود در بازار ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های پایانی دولت دوازدهم، گرانی و کمبود سیمان در بازار شرایط را برای تداوم ساخت و ساز‌ها با مشکل مواجه کرد.

قیمت‌ها آنچنان رشد کرد که اولاً سیمان به شدت در بازار کمیاب شده بود و اگر هم پیدا می‌شد با قیمت گزاف پاکتی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. در این وضعیت بسیاری از فعالیت‌های در استان متأثر از این شرایط، رو به تعطیلی رفت و بسیاری از پروژه‌های عمرانی خوابید تا در این آشفته بازار اقتصادی، تعداد زیادی از کارگران از کار بیکار شوند.

این در حالی است که تنها کارخانه سیمان استان به علت بی‌تدبیری دولت دوازدهم در تأمین برق، مدتی بود که تعطیل شده و حدود ۴۰۰ کارگر آن نیز بیکار شده بودند.

با روی کارآمدن دولت مردمی و رأی اعتماد مجلس به وزیر جدید اقتصاد، عرضه سیمان در بورس دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کرد تا شاهد کاهش قیمت سیمان باشیم، اما این اتفاق هنوز اثرش را در بازار استان گلستان به طور کامل نگذاشته است.

یکی از پیمانکاران استان در این باره به خبرنگار ما گفت: ما در استان هنوز برای تأمین سیمان برای پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه هستیم، عمده فروشی‌ها اغلب سیمان را گرانتر عرضه می‌کنند و خرید از بورس هم الزامات خود را دارد.

نوچمنی افزود: از همان زمانی که دچار کمبود و گرانی سیمان شدیم به ناچار عذر بسیاری از کارگران را به رغم میل باطنی‌مان خواستیم و پروژه‌های ما تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد نظارت چندانی هم برای کنترل قیمت‌ها در سطح بازار انجام نمی‌شود و هنوز هم واسطه‌ها و دلالان سود زیادی را از گرانی غیرقانونی سیمان به جیب می‌زنند. این شرایط هزینه تمام شده ساخت و ساز را برای پیمانکاران افزایش داده است.

در همین زمینه هفته گذشته بود که کمیته پایش سیمان در استان تشکیل شد و مسوولان ذیربط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در نخستین جلسه این کمیته قول ساماندهی بازار سیمان استان را دادند.

اما با گذشت چند روز از این برگزاری جلسه کمیته پایش، بازار سیمان در استان همچنان آشفته بوده و نیاز است در کنار دستگاه‌های متولی مانند سازمان صنعت، راهداری و تعزیرات که در این کمیته عضو هستند، دستگاه‌های نظارتی هم وارد میدان شوند و جلوی تداوم این شرایط را بگیرند.

حسین طلوعیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره به خبرنگار ما گفت: براساس دستورالعمل وزارت اقتصاد، خرید و فروش سیمان فقط از طریق بورس انجام می‌شود و تنها کارخانه سیمان استان هم وارد بورس شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمت سیمان، سیاستگذاری‌ها به سمت عرضه سیمان در بورس رفت و عرضه این محصول از این به بعد فقط در بورس خواهد بود؛ بنابراین همه تولیدکنندگان و همه مصرف کنندگان چه در اجرای طرح‌های ملی و چه در طرح‌های استانی باید کد بورسی دریافت کنند تا بتوانند سیمان مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین بیان داشت: مجریان طرح‌های ملی با کسب مجوز از راه و شهرسازی و ارائه مدارک آن به کارگزاری‌ها می‌توانند در سامانه بورس ثبت نام کنند.

طلوعیان درباره سیمان مورد نیاز عمده فروشی‌ها و اجراکنندگان طرح‌های استانی نیز گفت: آن‌ها باید از اداره صمت مجوز دریافت کننده سپس در بورس سیمان را تهیه کرده و در اختیار خرده فروشی‌ها یا طرح‌های در حال انجام قرار دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده