تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۲۷۱۶۵
سرویس خبر : انرژی

گشایش پروژه گازی ۱۱۰ میلیارد دلاری آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی

‌می‌متالز - آرامکوی سعودی با هدف تامین مالی توسعه یکی از بزرگترین میادین گازی غیرمرسوم جهان، در حال بررسی گشایش این پروژه ۱۱۰ میلیارد دلاری به روی سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش می‌متالز، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: این شرکت دولتی در حال بررسی جذب سرمایه گذاری جدید یا استقراض برای میدان گازی جفوره بوده و با یک مشاور کار می‌کند و مذاکرات مقدماتی با سرمایه گذاران علاقمند شامل شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالا را آغاز کرده است.

گمانه زنی‌ها در مراحل اولیه است و آرامکو ممکن است راه‌های دیگری را برای تهیه سرمایه به منظور تامین مالی توسعه جفوره دنبال کند.

هر گونه توافق مربوط به جفوره نمونه کم سابقه‌ای از پذیرش حضور سرمایه گذاران خارجی به عنوان سهامدار در دارایی‌های نفت و گاز بالادستی آرامکو خواهد بود. تلاش‌های قبلی در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای آوردن شرکت‌های نفتی بزرگ به منظور کمک به توسعه ذخایر هیدروکربن شکست خورد. این شرکت اوایل امسال بازبینی کسب و کار بالادستی خود را آغاز کرد.

میدان گازی جفوره یک اولویت برای حاکمان عربستان سعودی است که به دنبال افزایش تولید گاز و کاهش اتکا به صادرات نفت خام هستند. برآورد می‌شود این میدان ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد و آرامکو انتظار دارد تولید در این میدان را در سال ۲۰۲۴ آغاز کند.

آرامکو در سال ۱۹۸۰ ملی شد و از این رو عمده سرمایه گذاری خارجی در صنعت انرژی عربستان سعودی به دارایی‌های پایین دستی مانند پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی محدود شده است. در گذشته آرامکو جوینت ونچر‌هایی با شرکت‌هایی نظیر رویال داچ شل و توتال برای اکتشاف و حفاری گازی طبیعی در عربستان سعودی تشکیل داده بود.

آرامکو از زمانی که در سال ۲۰۱۹ عرضه اولیه عمومی سهام برای تامین مالی ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی به سهامداران و الزام هزینه سرمایه قابل توجه را برگزار کرد، درهایش را به روی سرمایه گذاران خارجی گشوده است. این شرکت فروش سهم در شبکه خطوط لوله نفت عربستان را در ژوئن تکمیل و ۱۲.۴ میلیارد دلار تهیه کرد. قرارداد مشابهی برای خطوط لوله گاز در دست تهیه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحت ریاست یاسر الرومیان که مدیریت صندوق سرمایه دولتی قدرتمند عربستان سعودی را برعهده دارد و مشاور مهم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است، آرامکو بررسی راه‌هایی برای درآمدزایی از داراییهایش را آغاز کرده است. این شرکت سال گذشته مدیران ارشدش را تغییر داد و واحدی را ایجاد کرد که ریاست آن را عبدالعزیز القدیمی برعهده دارد و به بهینه سازی دارایی‌ها و تقویت دسترسی به بازار‌های رشد متمرکز است.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده