تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۲۷۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس صادرات ایران به CIS و کشور‌های همسایه

ظرفیت هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات ایران به کشورهای همسایه و CIS

می متالز - کارشناس صادرات ایران به جامعه کشور‌های مشترک المنافع و همسایه گفت: ظرفیت صادرات ایران به این کشور‌ها معادل یکهزار و یکصد میلیارد دلار است که در صورت عملکرد مناسب تنها ۲۰ درصد از این مقدار به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش می متالز، محسن پاک آیین درباره چگونگی تشکیل کشور‌های مشترک المنافع و تلاش ایران برای افزایش صادرات غیرنفتی خود به این جامعه، اظهار داشت: جامعه کشور‌های مشترک المنافع یا CIS در دسامبر ۱۹۹۱ بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد، در این مقطع تعدادی از جمهوری‌های اتحادیه شوروی، مستقل و تبدیل به یک کشور شدند که برای سازمان دهی به فعالیت‌های خود کشور‌های مشترک المنافع یا CIS را تشکیل دادند.

وی افزود: از آنجا که بسیاری از کشور‌های حوزه CIS در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز قرار دارند و همسایه ایران هستند و یا به اندازه یک مرز با ایران فاصله دارند و همسایه دور ایران محسوب می‌شوند، این ظرفیت یک فرصت اقتصادی خوب برای ایران جهت گسترش مراودات اقتصادی در سه حوزه مهم تجارت، ترانزیت و انرژی است که ایران باید به نحو مطلوب از این پتانسیل بهره گیری کند.

کارشناس صادرات ایران به CIS و کشور‌های همسایه تصریح کرد: به صورت بالقوه ظرفیت صادرات ایران به کشور‌های همسایه و CIS یکهزار و یکصد میلیارد دلار است که در صورت عملکرد مناسب تنها ۲۰ درصد از این مقدار به نتیجه خواهد رسید که در مجموع درآمد خوبی برای ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه بخاطر وجود پاره‌ای از مشکلات ایران تنها توان بهره گیری از یک چهارم ظرفیت جامعه CIS را دارد در حالی که کشور‌های قفقاز و آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان که در مجاورت ایران قرار دارند، همکاری خوبی در بخش تجارت، ترانزیت و انرژی با ایران دارند، هرچند ما باید از امکان همسایگی با آن‌ها برای افزایش حجم صادرات غیرنفتی و توسعه مراودات بازرگانی استفاده کنیم.

پاک آیین در پاسخ به این سوال که راهکار بهبود این شرایط چیست، افزود: اقداماتی مانند امضاء قرارداد‌های تعرفه ترجیحی، پرداخت تسهیلات بانکی، استفاده از پول ملی در معاملات به جای یورو و همچنین تسهیل مقررات گمرکی می‌توان این میزان ظرفیت را بیش از پیش افزایش داد.

وی در پایان تاکید کرد: وجود ایران در مجاورت دو کریدور مهم شمال-جنوب و شرق به غرب حائز اهمیت است و اگر این کریدور‌ها تکمیل شوند به طور طبیعی حجم تجارت ایران از مسیر ریلی و جاده‌ای افزایش خواهد یافت که این امر نه تنها در توسعه صادرات بلکه در افزایش رشد اقتصادی کشور نقش اساسی ایفا خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده