تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۳۱۲۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابلاغ آیین‌نامه مالیات واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت

‌می‌متالز - با امضای معاون اول رئیس جمهور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به مالیات واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

به گزارش می‌متالز، هیات وزیران در جلسه مورخ ۷ مهر ۱۴۰۰، با هدف مقابله با سفته بازی و کاهش نوسانات بازار مسکن، آیین نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع مالیات واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت در سال ۱۴۰۰ را به تصویب رساند.

به موجب مصوبه فوق، واحد‌های مسکونی (شامل کلیه ساختمان‌ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ ویلا‌های گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آنها، با ارزش روز بیشتر از یکصد میلیارد ریال و همچنین باغ ویلا (اماکنی که مطابق جواز صادره به عنوان باغ شناخته شده و توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است) دارایی‌های مشمول این آیین نامه هستند.

نرخ مالیات سالانه دارایی‌های مشمول آیین نامه فوق (با احتساب عرصه و اعیان) برای دارایی‌های با ارزش روز از یکصد میلیارد و یک ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد یکصد میلیارد ریال معادل ۰/۱ درصد، از ۱۵۰ میلیارد و یک ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال معادل ۰/۲ درصد، از ۲۵۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال معادل ۰/۳ درصد، از ۴۰۰ میلیارد و یک ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال معادل ۰/۴ درصد و نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال معادل ۰/۵ درصد تعیین شد.

در خصوص دارایی­‌های مشمول مشاعی، ابتدا مالیات موضوع این آیین نامه برای کل دارایی، محاسبه و سپس هر یک از مالکین به نسبت سهم مالکیت خود، مشمول پرداخت خواهند بود. واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های در حال ساخت و در سال تملک، مشمول مالیات مذکور نمی‌باشند.

کلیه مالکین دارایی‌های مشمول، مکلفند مالیات سالانه موضوع این آیین نامه را از طریق سازوکار مندرج در آیین­نامه حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند و در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از طریق عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات متعلق را وصول می‌نماید.

ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این آیین نامه برای آن‌ها مالیات تعیین گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره نمی‌باشند و متخلف در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده