تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۳۱۲۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش چشمگیر صادارت فرش با خود تحریمی ایران

‌می‌متالز - مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف، صادرات فرش ایران را در سال ۹۷ بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و در خصوص دلایل پایین بودن میزان آن، گفت: علاوه بر ایجاد گلوگاه‌های ناشی از تحریم کشور‌های غربی بخصوص آمریکا، خود تحریمی ایران نیز به صادرات این هنرصنعت آسیب زیادی وارد کرده است.

به گزارش می‌متالز، عبدالله بهرامی روز یکشنبه با بیان آنکه در سال ۹۷ در مجموع ۲۳۸ میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شده است، افزود: تصمیمات آبان ماه سال ۹۷ اتاق فکر ترامپ مبنی بر خروج از برجام و تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، باعث شد صادرکنندگان ایرانی بازار فرش ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلاری خود این کشور را نیز از دست بدهند.

وی میزان صادرات فرش ایران در چهار ماهه اول سال جاری را حدود ۱۵ میلیون دلار عنوان و پیش بینی کرد: در بالاترین برآورد تا آخر امسال حداکثر ۵۰ میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف عاید کشور شود.

وی اضافه کرد: جدا از تشدید تحریم کشور‌های غربی، قوانین دست و پاگیر اداری، همه گیری کرونا و در نهایت خودتحریمی سبب کاهش شدید تولید و در مجموع افت صادرات تولیدات این هنرصنعت شده است.

وی از دستگاه‌های اجرایی دولت سیزدهم درخواست کرد که تدابیر لازم را برای رفع مشکلات موجود در مسیر صادرات فرش دستباف بخصوص خودتحریمی‌هایی که بانک مرکزی بخصوص در زمینه تعهد پیمان سپاری صادرکنندگان ایجاد کرده، اتخاذ کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعانی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف در خصوص خودتحریمی‌های بانک مرکزی گفت: طبق مصوبه بانک مرکزی و شورای اقتصاد صادرکنندگان باید ارز ناشی از صادرات فرش را در قالب سامانه نیما به کشور برگردانند در حالیکه صادرات فرش دستباف ایران اغلب به صورت امانی انجام می‌شود و این فرش از کشوری به کشوری دیگر و یا از شهری به شهری دیگر می‌رود و ابتدا یک رقم علی‌الحساب برای فرش از تجار می‌گیرند و بعد از ۴-۵ ماه قیمت واقعی فرش را دریافت می‌کنند؛ بنابراین ارزی که هنوز به حساب صادرکننده نیامده چگونه می‌تواند در سامانه نیما پیمان‌سپاری کند.

بهرامی با اشاره به اینکه بعد از تصمیم ترامپ و تشدید تحریم ها، دیگر نتوانستیم به راحتی به آمریکا فرش صادر کنیم، گفت: این در حالی است که هر تاجر و یا صادرکننده‌ای که قصد صدور فرش به آمریکا را داشته باشد باید جرایم سنگینی پرداخت کند، البته امکان دور زدن تحریم‌ها از طریق قاچاق یا مشارکت با تجار خارجی وجود دارد، اما این امر نه تنها سبب افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف ایرانی بلکه باعث عرضه فرش ایرانی با برند و شناسنامه غیر ایرانی شده و عملاً فرش ما به نام کشور ثالثی در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سند ملی راهبردی کشور ما باید برای فرش دستباف سازمان فرش داشته باشیم، بخشی از مشکلات قالیبافان را برشمرد و خواستار برقراری بیمه بافندگان فرش شد.

وی اظهار داشت: از آنجا که برقراری بیمه برای قالیبافان یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌های فرشبافان است و قرار بود ظرف مدت ۱۰ سال حداقل یک میلیون بافنده بیمه شوند، اما ظرف یکسال تنها ۴۰۵ هزار نفر از شاغلان این بخش بیمه شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف، تصریح کرد: به علت عدم تامین بودجه لازم از سال ۹۲ تاکنون بافنده‌های زیادی که عمرشان را در این حوزه گذاشته اند، دچار گرفتاری شده اند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۲۳۰ هزار نفر بیمه شده داریم در حالی که ۲ میلیون بافنده داریم که یعنی عملا بیمه قالیبافی را از دست داده ایم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده