تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۳۱۲۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

پیوستن به بازار‌های جهانی سبب پویایی و رشد اقتصاد خواهد شد

‌می‌متالز - یک کارشناس مسائل اقتصادی، نقش صادرات را در رشد اقتصاد هر کشور بسیار بالا ذکر و تاکید کرد: ایران نیز با پیوستن به بازار‌های جهانی نه تنها می‌تواند از تبعات مطلوب آن بخصوص جذب سرمایه‌های مالی دیگر کشور‌ها بهره گیری نماید بلکه با توسعه مبادلات اقتصادی قادر خواهد بود بستر پویایی و بالندگی اقتصاد کشور را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، اسدالله نیک‌سیرت روز یکشنبه ، بر ضرورت بهره‌گیری از تجارب موفق دیگر کشور‌های جهان در بخش بازارسازی و بازاریابی تاکید کرد و گفت: امروزه همه کشور‌های توسعه‌یافته، اقتصاد خود را بر مبنای توسعه صادرات استوار کرده‌اند و خوب می‌دانند که اتصال به بازار‌های بین‌المللی دروازۀ موفقیت تجارت و پویایی پایدار اقتصاد آن‌ها است.

وی با تاکید مجدد بر نقش مهم صادرات در توسعۀ اقتصادی کشورها، افزود: اقتصاد هر کشوری با توازن و تنظیم نظام عرضه و تقاضا استوار می‌شود؛ هر چه عرضه به بازار بیشتر باشد و تولیدات مشتری بیشتری داشته باشند، به طور قطع اقتصاد کشور نیز بهتر و پویاتر حرکت خواهد کرد.

نیک‌سیرت نقش افزایش صادرات را در بهبود بیلان مالی کشور بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: به طور قطع بدون ایجاد بازار موازی در خارج از کشور با بازار داخلی، نمی‌توان انتظار داشت که حجم تولید افزایش یابد چرا که تولید ذاتا هیچ مشکلی از اقتصاد حل نمی‌کند مگر آنکه بازاری برای عرضه بخشی از محصولات فراهم شود.

این مشاور اقتصادی در همین ارتباط سهم محصولات تولیدی آلمان در بازار دیگر کشور‌ها را یادآور شد و گفت: آلمان در کنار بالغ بر صدور ۱۲۵۰ میلیارد یورو کالا یکی از واردکنندگان بزرگ مواد اولیه است به طوری که حتی بخشی از واردات خود را مجددا به محصولاتی با ارزش‌افزودۀ بالا تبدیل کرده و دوباره صادر می‌کند. همین رویکرد‌ها و اقدامات است که آلمان را به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد بین‌الملل تبدیل کرده است.

نیک‌سیرت با بیان اینکه اقتصاد منبع‌محور سال‌هاست که جای خود را از دست داده است، بر لزوم پرهیز از رویکرد خام‌فروشی تأکید و خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی شاید واژۀ تازه‌ای در ادبیات اقتصادی ایران باشد، اما این مفهوم مدت‌هاست که در زبان اقتصادی کشور‌های توسعه‌‎یافته جایی ندارد و آن‌ها حتی منابع و داشته‌های سرزمینی خود را نیز در قالب محصولاتی با ارزش‌افزده بالا به بازار‌های جهانی عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: صادرات کالا به عنوان وجهی از بازرگانی خارجی، بیانگر توان تولیدی کشورهاست و فرصت ویژه‌ای را برای تحقق سیاست‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

نیک‌سیرت بیان کرد: برجسته کردن صادرات در فرآیند تولید محصولات علاوه بر رونق فعالیت‌های اقتصادی و تولید کالا‌هایی متناسب با ذائقه‌هایی فراتر از مرز‌های داخلی، رونق تجارت جهانی را به همراه دارد.

وی در پایان تاکید کرد: صادرات به عنوان یکی از مهمترین راهکار‌های اقتصادی با رونق تولیدات داخلی نقش مهمی در پویایی اقتصاد دارد که این امر لزوم توجه به این بخش مهم اقتصاد را بیش از پیش نمایان می‌سازد که امیدوارم دولت جدید گام‌های مهمی را در این راستا بردارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده