تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۳۱۲۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۱۴ درصدی ارزش صادرات کالا در خراسان جنوبی

‌می‌متالز - رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ارزش صادرات استان در نیمه نخست امسال ۶۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، سعید بهشتی‌راد روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: ۵۶۴ هزار تن کالا در این مدت از خراسان جنوبی صادر شد که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی درباره صادرات ماده ۱۱۶ مربوط به کالا‌هایی که از گمرکات سایر نقاط کشور برای صادر شدن از طریق مبادی مرزی خراسان جنوبی ارسال می‌شود گفت: مجموع کالای صادراتی ماده ۱۱۶ در استان ۱۱۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: صیفی‌جات، سیمان، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری و هیدروکربن، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما عمده اقلام صادراتی است که بیشتر به کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی افزود: مجموع خروجی کالا از خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال یک هزار و ۲۷۳ تن به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۹۹ میلیون دلار) ۲۷ درصد رشد داشته است.

بهشتی‌راد با اشاره به واردات کالا به خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست سال جاری گفت: مجموع این کالا‌ها از لحاظ ارزشی ۱۱ میلیون دلار و از لحاظ وزنی یک هزار و ۱۵۷ تن بوده است.

وی بیان کرد: این میزان در مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۸۷۲ هزار دلار بود که نشان‌دهنده رشد هزار و ۱۳۱ درصدی و از لحاظ وزنی ۲۵۶ تن که نشانگر رشد ۳۵۳ درصدی است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: عمده اقلام وارداتی به این استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی، لوازم و قطعات مربوط به معدن کائوچو، بذر یونجه، ترنجبین، شاهدانه بو داده و تخم ریحان تشکیل داده است.

وی ادامه داد: واردات این کالا‌ها بیشتر از کشور‌های امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان صورت گرفته است.

بهشتی‌راد گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۴۱۵ کامیون ترانزیت حمل و نقل به وزن ۴۵ هزار و ۲۵۶ تن در استان جابه‌جا شده است.

وی افزود: حجم ترانزیت کالا در ۶ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد ۴۸ درصد رشد و از لحاظ وزن ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در این مدت ۳۳۸ فقره ثبت سفارش به ارزش ۲۹ میلیون یورو از گمرکات استان انجام شده که توسط واحد‌های تولیدی و معدنی از کشور‌های چین، مالزی، آلمان، لهستان و ترکیه وارد شده است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی است که به عنوان سومین معبر رسمی ایران با کشور افغانستان شناخته می‌شود.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد و گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود از اهمیت ویژه‌ای در مبادلات ایران و افغانستان به‌ویژه در صادرات محموله‌ها و مشتقات نفتی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی برخوردار است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده