تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۳۱۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ٦١ درصدی صادرات کشور در ٦ ماهه ابتدایی سال جاری

‌می‌متالز - معاون توسعه کالا و صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد صادرات در ٦ ماهه ابتدایی سال، گفت: صادرات کشور طی این مدت ۶۱.۴ درصد و واردات نیز ٣٦ درصد رشد یافته است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد نوری در نشست خبری امروز، در خصوص وضعیت صادرات کشور طی ٦ ماه ابتدایی سال جاری اظهار داشت: بر اساس آمار موجود و مورد تایید گمرک کشور، از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه ٢١ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات و ٢٣ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار واردات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این آمار صادرات کشور با رشد ۶۱.۴ درصدی و واردات با رشد ٣٦ درصدی روبه رو بوده است، گفت: ٨٥ درصد صادرات مربوط به کالا‌های سرمایه و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بوده و در همین راستا تراز تجاری کشور نیز ٦١ درصد رشد داشته است.

معاون توسعه کالا و صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: ٨٥ درصد صادرات به کشور‌های چین و هند بوده و در قاره افریقا به کشور غنا، در بین کشور‌های اروپایی آلمان، در شرق دور تایلند و اندونزی، ترکیه از کشور‌های همسایه و همچنین ازبکستان و ترکمنستان بوده است.

نوری در خصوص صادرات به کشور‌های پیمان اوراسیا نیز گفت: صادرات به کشور‌های عضو این پیمان نیز در این ٦ ماه با رشد ٤٦ درصدی مواجه شده و همچنین آمار نقطه به نقطه صادرات یعنی شهریور ماه نسبت به شهریور سال گذشته و شهریور سال جاری نسبت به ماه قبل (مردادماه) نیز افزایشی بوده است.

نوری در خصوص مراسم روز ملی صادرات خاطر نشان کرد: این مراسم در ٢٩ مهرماه یا نهایتا هفته اول آلان ماه برگزار خواهد شد که ۵۰۰ بنگاه در ٦١ گروه کالایی و خدماتی شرکت می‌کنند.

وی گفت: کارگروه انتخاب صادرکنندگان برتر تشکیل و فعالیت خود را شروع کرده اند، و نکته مهم این است که در سال ۱۴۰۰ دیدگاه دولت برای انتخاب صادرکننده توجه به همت و تلاش برای صادرات است و قرار نیست تنها به آمار صادرات تاکید شود. زیرا توجه به شرایط با در نظر گرفتن محدودیت ها، مورد تأکید است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده