تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۳۱۲۹۵
یک کارشناس حمل و نقل عنوان کرد؛

حمل بار بدون تعرفه تحمیلی

‌می‌متالز - در صورت آزادسازی تعرفه‌ها و بحث لغو قیمت‌گذاری دستوری، بار‌ها بهینه‌تر از وضع موجود توسط شرکت‌های حمل و نقلی در کشور جابجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، سید میثم لاجوردی، کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی و ترانزیت درباره قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر کیفیت فعالیت‌های حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل ریلی گفت: نحوه بهره‌برداری‌ها و مدیریت سیر و حرکت از عمده چالش‌های اصلی در حمل و نقل ریلی به شمار می‌آید، اما موضوع مهتر از آن، بحث نرخ گذاری‌های دستوری است که موجب شده تا جریان جذب بار بهینه نباشد.

وی ادامه داد: در چرخه اقتصاد، حمل و نقل عاملی است که تمامی ارکان اقتصادی از ابتـدای امر تولید تا رساندن کالا به بازار‌های مصرف نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهـد. به همین دلیل داشتن یک صنعت حمل و نقـل فعـال و کـارا شاید بیشترین تأثیر را در افزایش یا کاهش بهره‌وری از دیگر عوامل تولید و مـصرف داشـته باشد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه نرخ گذاری در کیفیت کار و بازسازی ناوگان تأثیر به‌سزایی دارد، عنوان کرد: تاکنون تحلیل‌های تخصصی در خصوص آزادسازی تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف حمل و نقلی انجام نشده است.

به گفته لاجوردی در صورت آزادسازی تعرفه‌ها و بحث لغو قیمت گذاری‌های دستوری، بار‌ها بهینه‌تر از وضع موجود توسط شرکت‌های حمل و نقلی در کشور جابجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت کنترل ترافیک و منابع باری چنانچه قیمت‌گذاری‌های دستوری حذف شود، شاهد رقابت شرکت‌های حمل و نقلی و افزایش عرضه و تقاضا خواهیم بود.

لاجوردی گفت: به دنبال این موضوع، درآمد شرکت‌های حمل بار افزایش و توسعه ناوگان حمل و نقلی و نوسازی بیشتر ناوگان فرسوده صورت می‌گیرد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی یادآور شد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود مسوولان و سیاست‌گذاران حوزه حمل‌ونقلی با تمرکز بر موضوع بهره‌وری قبل از انتخاب ساده‌ترین و پرهزینه‌ترین شیوه برای کنترل قیمت‌ها به بررسی کارشناسی شبکه مسائل حمل‌ونقل پرداخته و با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به اتخاذ راهکار‌های علمی جهت ارتقاء بهره‌وری شبکه‌های حمل و نقلی اقدام کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده