تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۳۱۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تا پایان سال آینده، ۵ کشور بیت‌کوین را به عنوان ارز پرداخت می‌پذیرند

‌می‌متالز - مدیرعامل یک صرافی معتبر رمزارز پیش‌بینی کرد، تا پایان سال آینده دست‌کم ۵ کشور دنیا بیت‌کوین را به عنوان ارز پرداخت قانونی می‌پذیرند.

به گزارش می‌متالز، آلکس هوپتنر، مدیرعامل صرافی رمزارز بیت‌‎مکس، پیش‌بینی کرد کشور‌ها در حال توسعه در پذیرش بیت‌کوین پیشگام خواهند بود.

«پیش‌بینی من این است که تا پایان سال ۲۰۲۲، حداقل پنچ کشور بیت‌کوین را تا پایان سال به عنوان ارز پرداخت رسمی پذیرش خواهند کرد. همه آن‌ها از کشور‌های در حال توسعه خواهند بود.»

این مدیرعامل سه فاکتور اصلی را عامل پذیرش بیت‌کوین در کشور‌های در حال توسعه دانست.

وجوه ارسالی مهاجران

اولین عامل، پول ارسالی مهاجران است. هوپتنر توضیح می‌دهد، پول‌های ارسالی ۲۳ درصد از GDP السالوادور در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌داد. او با استناد به آمار بانک جهانی می‌گوید کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط حدود ۷۵ درصد از این وجوه ارسالی جهانی را دریافت می‌کنند و ۵۴۰ میلیارد دلار از این وجوه به کشور‌های کم‌درآمد و درآمد متوسط در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

«این پول به نحوی راه خود را به خانه پیدا می‌کند. اما سیستم فعلی پول‌های ارسالی که توسط ارائه‌کننده خدمات پولی نظیر وسترن یونیون رهبری می‌شود، در واقع از مردم دزدی می‌کند. به این صورت که به طور متوسط ۱۰ درصد از آن‌ها هزینه می‌گیرد تا در روز کاری بعدی پول آن‌ها را به کشورشان ارسال کند.

تورم

عامل دوم، تورم است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۱، تورم در کشور‌های توسعه یافته ۲٫۴ درصد و در کشور‌های در حال توسعه ۵٫۴ درصد است.

او توضیح داد که در بحران‌های تورمی مردم به دنبال جایگزینی برای واحد‌های پولی می‌گردند. به عنوان مثال، زمانی که در ترکیه تورم از مرز ۱۵ درصد عبور کرد، پذیرش رمزارز‌ها به شدت افزایش یافت. ترکیه هم به سرعت و با ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال برای خرید کالا و خدمات به این موضوع واکنش نشان داد. اما حالا تورم ترکیه نزدیک ۲۰ درصد است.

هوپتنر گفت: «بیت کوین این مشکل را حل می‌کند. چر اکه کلا سقف عرضه بیت‌کوین ۲۱ میلیون است و کشور‌های توسعه‌یافته و مردم آن‌ها این موضوع را می‌دانند.»

سیاست

عامل سوم، سیاست است. او توضیح داد که بسیاری از سیاستمداران و رهبران سیاسی «خبره و زیرک هستند و تمایل دارند تا خود را به عنوان متفکران مترقی، پوپولیست و روشنفکر نشان دهند.»

او می‌گوید: «در یک سال آینده، و تا زمانی که السالوادور نقاط ضعف استفاده از رمزارز‌ها را پیدا کند، سیاستمداران زیرک می‌توانند مسیری مشابه را دنبال کنند و به این موضوع فکر کنند که چگونه هم دولت و هم مردم می‌توانند از این سیاست سود ببرند.»

با این حال مدیرعامل صرافی بیت‌مکس هشدار می‌دهد: «هر گونه ناکامی این رهبران در فاز اجرا ممکن است به طور کلی بر پذیرش رمزارز‌ها در دنیا تاثیر بگذارد. این یک معمای خطرناکی است که در پیش‌روی کشور‌ها قرار دارد.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده