تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۳۱۶۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حباب صندوق‌های طلا در فاز تخلیه

‌می‌متالز - پس از افت و خیز‌های بسیار، معامله گران صندوق‌های طلای بورس کالا دادوستد خود را به سمت تخلیه حباب قیمتی سوق دادند تا ریسک ناشی از نوسان شدید نرخ را در شرایط نامعلوم فعلی به حداقل برسانند.

به گزارش می‌متالز، تا حد زیادی انتظارات تورمی موجود در بازار صندوق‌های طلا متعادل شده، اما جهت گیری کلی آن به سمت کاهش نرخ است که در کنار جریان غالب بازار گواهی سپرده سکه طلا، سیگنال مضاعف کاهشی را از سوی ابزار‌های طلایی بورس کالا مخابره می‌کند.

متعادل شدن انتظارات در صندوق‌های طلا

روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، واحد‌های ۵صندوق طلایی قابل معامله در بورس کالا به گونه‌ای معامله شدند که فاصله دو نرخ پایانی و بهای ابطال این واحد‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک شده بود، به طوری که متوسط فاصله این دو نرخ به رقم منفی ۰۳/ ۰درصد رسید.

اصلی‌ترین دلیل این رویداد را در ناتوانی صعود بهای ارز به سطوح بالای قیمتی می‌توان جست‌وجو کرد؛ چرا که پیش از این با تداوم روند افزایشی بهای ارز در معاملات بازار آزاد، شاهد بازگشت ذهنیت افزایشی به معاملات صندوق‌های طلایی بورس کالا بودیم که مدت‌ها در محدوده منفی نوسان می‌کرد.

اما با انتشار خبر‌هایی مبنی بر شروع احتمالی مذاکرات هسته ای، فروشندگان در بازار ارز در موقعیت قوی تری ظاهر شدند و بهای آزاد دلار از کانال قیمتی ۲۸هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این عقبگرد بهای آزاد دلار تا جایی ادامه یافت که در برخی از ساعات روز‌های گذشته، حتی از سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومان نیز کمتر شد.

به گفته تحلیلگران تکنیکال، چنانچه نزول بهای دلار از سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومان ادامه یابد و در این نرخ برای چند روز متوالی تثبیت شود، این احتمال وجود دارد که حتی ریزش نرخ تا کانال ۲۶هزار تومانی نیز ادامه یابد.

البته وقوع همه این موارد در صورتی احتمال دارد که تا چند روز آینده به صورت رسمی بازگشت به مذاکرات اعلام شود؛ چرا که تجربه ثابت کرده است، معامله گران نسبت به خبر‌های این‌چنینی مدت زیادی واکنش نشان نمی‌دهند و ممکن است بار دیگر خریداران ارز در بازار، قدرت را در دست بگیرند و شاهد صعود مجدد بهای ارز به نرخ‌های بالاتر از بهای فعلی باشیم.

از آنجا که علاوه بر نرخ ارز، بهای هر اونس طلا، دیگر متغیر اصلی اثرگذار بر معاملات واحد‌های صندوق طلا به شمار می‌رود، لازم است نوسان بهای این فلز گرانبها در بازار‌های جهانی را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ اگرچه طبق عرف معاملات صندوق‌های طلا، اهالی این بازار نسبت به تکانه‌های بهای ارز بسیار بیشتر از تغییر قیمت اونس طلا واکنش نشان می‌دهند.

این روز‌ها که اونس طلا در محدوده‌ای خنثی نوسان‌های محدودی را به ثبت می‌رساند، این مطلب بیش از پیش تایید می‌شود و جریان‌ساز اصلی بازار ابزار‌های طلایی بورس کالا تکانه‌های ارز در بازار داخلی به شمار می‌رود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده