تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۳۶۸۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر بورس دارد؟

‌می‌کتالز - سازمان غذا و دارو امروز فهرست آخرین اقلامی که ارز تخصیصی به آن‌ها از ترجیحی به نیمایی تغییر یافته را منتشر کرده. اتفاق قابل توجه آن که این سازمان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از دارو‌ها قطع کرده است. موضوعی که به احتمال زیاد بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سازمان غذا و دارو امروز فهرست آخرین اقلامی که ارز تخصیصی به آن‌ها از ترجیحی به نیمایی تغییر یافته را منتشر کرده. اتفاق قابل توجه آن که این سازمان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از دارو‌ها قطع کرده است. موضوعی که به احتمال زیاد بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علی عصاری، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: خبری مبنی بر حذف ارز ترجیحی برای تعدادی از دارویی‌ها منتشر شده است. ما قانونی در اقتصاد داریم که بر اساس آن دونرخی بودن ارز برای مصرف‌کننده زیان‌بار است و معمولا کالا با نرخ بالایی ارز به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی ادامه داد: از این قانون نتیجه می‌گیریم که ذات ارز دونرخی مبتنی بر فساد است و ایجاد رانت می‌کند. اگر ارز ترجیحی حذف نشود قیمت‌گذاری دستوری نیز ادامه‌دار خواهد بود و این روندی منفی برای بازار سهام است.

عصاری گفت: این اتفاق قطعا اثر مثبت بر معاملات خواهد داشت. ممکن است حذف ارز ترجیحی در کوتاه‌مدت تورم‌زا باشد، کما اینکه طبق گزارشات دریافت شده در حال حاضر نیز کالا‌ها بر اساس نرخ ارز آزاد خرید و فروش می‌شوند و ارز ۴۲۰۰ تومانی در جیب رانت‌خواران می‌رود.

این کارشناس تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دو جهت برای بازار سرمایه مفید است. اول اینکه شفافیت معاملات و صورت‌های مالی اتفاق می‌افتد. طبیعتا وقتی شفافیت اتفاق بیفتد سهامدار اعتماد بیشتری خواهد کرد و می‌تواند راحت‌تر وارد این بازار شود.

وی افزود: دوم اینکه اگر ارز ترجیحی حذف شود در صورت‌های مالی حاشیه سود شرکت‌ها بالاتر می‌رود و این می‌تواند یک اثر مثبت برای بازار سهام باشد. به طور کلی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر بازاری بد باشد برای بازار سهام بهترین اتفاق خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده