تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۳۶۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان خراسان شمالی:

نبود صنایع فرآوری معادن کلسیت و خاک صنعتی خراسان شمالی را به تعطیلی کشاند

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی گفت: نبود صنایع فرآوری معادن کلسیت و خاک صنعتی استان را به تعطیلی کشاند و موجب نیمه فعال شدن برخی از معادن در استان شد.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر رضازاده اظهارکرد: علاوه بر تعطیلی معادن کلسیت و خاک صنعتی، تعدادی از معادن سنگ تزئینی و هماتیت (سنگ آهن) هم غیرفعال هستند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند.

وی افزود: از آن جایی که حمل مواد معدنی برای فرآوری به دیگر استان ها، صرفه اقتصادی ندارد این معادن اکنون تعطیل هستند.

رضازاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر معادن هماتیت، تولیداتشان را تنها برای مصرف کارخانه سیمان ارسال می‌کنند در حالی که اگر واحد فرآوری باشد علاوه بر ارزش افزوده، اشتغال زایی هم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد صنایع فرآوری نیاز به مشوق‌هایی از جمله پرداخت تسهیلات کم بهره و فراهم شدن زیرساخت‌ها است که تاکنون در این زمینه مشوقی نبوده که موجب جذب سرمایه گذار شود.

این مقام مسوول اظهار کرد: به هر سرمایه گذاری که وارد استان می‌شود، ایجاد واحد‌های فرآوری صنایع معدنی را پیشنهاد می‌دهیم، اما چون انگیزه و مشوق سرمایه گذاری نیست، استقبال نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین فرآوری در حوزه شن و ماسه است، خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه کارخانه آلومینای جاجرم ایجاد شود، بوکسید در آن منطقه ارزشی نداشت، اما اکنون این ماده معدنی ارزش بالایی دارد و برای حدود دو هزار نفر اشتغال زایی شده است.

رضازاده اضافه کرد: برای فرآوری سنگ‌های باریت و کلسیت به کارخانه پودر میکرونیزه و برای خاک صنعتی هم به یک کارخانه مجهز در استان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: با ایجاد این صنایع فرآوری، ارزش افزوده و اشتغال زایی زیادی در استان ایجاد خواهد شد.

به گفته معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی زمانیکه واحد فرآوری در استان ایجاد شود، معادن غیرفعال، فعال و معادن نیمه فعال هم با ظرفیت کامل، تولید خواهند کرد که تأثیر مستقیم در ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده دارد.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده