تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۳۶۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ رقم خورد؛

رشد ۳۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

‌می‌متالز - صادرات غیرنفتی ایران به چین در سه فصل نخست از سال ۲۰۲۱ با ۳۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۴ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی نوشته است: ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی رقمی معادل ۴ میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار کالای نفتی و غیرنفتی به چین صادر کرده که از این رقم ۴ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار مربوط به کالا‌های غیرنفتی بوده است.

ایران در این مدت تنها ۱۳ میلیون دلار نفت به چین صادر کرده که ۹۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که یک میلیارد و ۲ میلیون دلار بود، کاهش یافته است.

براین اساس میزان واردات ایران از این کشور نیز در ۹ ماهه نخست امسال برابر با ۵ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار بوده که ۱۷.۳ درصد نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۲۰ کاهش نشان می‌دهد.

ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۶ میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده بود.

براین اساس در ۹ ماهه امسال با وجود آنکه تراز تجاری برای ایران در تجارت با چین منفی و معادل ۶۴۷ میلیون دلار بوده، اما در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۳۲ درصد بهبود یافته است. تراز تجاری دو کشور در ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ برای ایران منفی و معادل ۲ میلیارد و ۶ میلیون دلار بود.

رشد ۳۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

با این وجود براساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تجارت بین ایران و چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه قبل از آن ۳۵ درصد افت کرده است.

از سوی دیگر تجارت بین دو کشور در سپتامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۰ نیز کاهشی ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

براین اساس صادرات غیرنفتی ایران به چین با وجود رشد ۳۴ درصدی در ۹ ماهه امسال، اما در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن ۳۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین ایران در حالی که ۱.۲ میلیون دلار صادرات نفتی به چین در این ماه داشته، اما این رقم نسبت به ماه قبل از آن افتی ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۳۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده