تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۲۳۶۹۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تا پایان مهرماه؛

تولید کنسانتره آهن به مرز ۳۰ میلیون تن رسید

‌می‌متالز - واحد‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۲۲۹ تن کنسانتره آهن تولید کردند، آماری که حاکی از رشد چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ است.

به گزارش می‌متالز، سنگ‌آهن ماده خام تولید فولاد است. برای تبدیل سنگ‌آهن به فولاد، آن را ابتدا به کنسانتره، گندله و سپس فولاد تبدیل می‌کنند. کنسانتره پودری است که از سنگ آهن استحصال می‌کنند. این محصول کاملا سیاه و در صنایع ذوب‌آهن کاربرد دارد و برای تولید انواع گندله آهن، آهن اسفنجی یا سایر محصولات فلزی استفاده می‌شود.

بررسی عملکرد شرکت‌های سنگ آهن جلال‌آباد (فکور صنعت)، گهر زمین، اپال پارسیان سنگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر، توسعه معدن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع معدنی فولاد سنگان، سنگ‌آهن چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی و صبانور در مهر ماه ۱۴۰۰ نیز حاکی از روند رو به رشد شرکت‌ها و ثبت رشد پنج درصدی در هم‌سنجی با مهر ماه ۹۹ است.

شرکت‌های یاد شده در مهر ماه امسال چهار میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۵۱ تن کنسانتره آهن تولید کردند.

از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه گل‌گهر با تولید ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۶۴۴ تن و ثبت رشد سه درصدی رکورد دار شد و پس از آن شرکت‌های چادرملو با هفت میلیون و ۱۴۵ هزار و ۳۸ تن (رشد ۱۰ درصدی) و میدکو با سه میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۱۵ تن (افت ۱۱ درصدی)، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند

بیشترین رشد تولید در این مدت در بین شرکت‌ها مربوط به سنگ‌آهن جلال‌آباد با ۱۱ درصد و بیشترین افت تولید مربوط به صبانور با ۱۵ درصد بود.

در مهرماه امسال نیز گل‌گهر با یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۱۷۳ تن، بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داد و بیشترین رشد تولید در این ماه متعلق به میدکو با ۳۴ درصد بود.

امروز در زنجیره فولاد نزدیک به ۳۶ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله و ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره آهن ظرفیت نصب شده وجود دارد، اما در عین حال با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه هستیم.

مسوولان بخش معدنی کشور پیش‌بینی می‌کنند ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در افق ۱۴۰۴ محقق شود که تا امروز ۴۰ میلیون تن آن محقق شده و هفت میلیون تن دیگر در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده