تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۳۶۹۸۸
سرویس خبر : انرژی

پالایشگاه اصفهان پیشگام در حوزه پتروپالایش کشور

‌می‌متالز - حرکت امروزه کشور‌های پیشرفته دنیا به سمت ایجاد واحد‌های پتروپالایشی (تجمیع واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی) است و این روند اهمیت ویژه آن را نشان می‌دهد. افزایش حاشیه سودآوری فرآورش خوراک، کاهش آلودگی، کاهش هزینه تأمین خوراک و سایر هزینه‌های عملیاتی و مدیریت یکپارچه از مزایای پتروپالایش محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حرکت امروزه کشور‌های پیشرفته دنیا به سمت ایجاد واحد‌های پتروپالایشی (تجمیع واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی) است و این روند اهمیت ویژه آن را نشان می‌دهد. افزایش حاشیه سودآوری فرآورش خوراک، کاهش آلودگی، کاهش هزینه تأمین خوراک و سایر هزینه‌های عملیاتی و مدیریت یکپارچه از مزایای پتروپالایش محسوب می‌شود. شرکت پالایش نفت اصفهان بعد از تبریز توانسته دومین شرکت پالایشی باشد که در زمینه پتروپالایش شدن گام بردارد و برای تبدیل شدن به هاب بزرگ انرژی در کشور برنامه ریزی کند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: در چشم انداز این شرکت مبنی بر تبدیل شدن به یکی از هلدینگ¬های موفق پتروپالایشی کشور، افق بلند مدتی طراحی گردیده است. در این مسیر نیز گام‌های اساسی برداشته شده و سرمایه¬گذاری‌هایی نیز انجام شده است؛ مهمترین استراتژی ما در این چشم انداز، توسعه ارزش در شرکت¬های زیر مجموعه و خلق ارزش های مشترکی است که منافع ذینفعان را به طور متوازن تأمین می‌کند و به طور حتم در این راه با استفاده از پتانسیل‌های بالقوه طرفین، آینده روشنی را برای این هلدینگ رقم خواهیم زد.

مهدی صرامی با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های کشور به شمار می‌رود که تنوع زیادی در محصولات دارد و سودآوری و تداوم آن با توجه به بورسی بودن؛ رهین متنوع سازی سبد درآمد‌های عملیاتی و غیر عملیاتی است، ادامه داد: برای افزایش حاشیه سود پالایشگاه و سودآوری سهامداری، تا کنون موفق به خرید ۴۴ درصد از سهام پتروشیمی اصفهان و ۱۷ درصد سهام نفت سپاهان شده ایم. از آنجایی که ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی اصفهان و تقریبا تمام خوراک نفت سپاهان از سوی پالایشگاه تأمین می‌شود و محصولات بسیار متنوعی در سبد عرضه خود داریم، می‌توانیم از این فرصت در بورس نیز استفاده کنیم.

وی یکی از مزایای تبدیل شدن به پتروپالایش را دستیابی به استاندارد‌های زیست محیطی و تولید محصولات دوستدار محیط زیست توصیف کرد و اظهار داشت: پالایشگاه اصفهان از سال‌های گذشته همسو با برنامه‌های خود پروژه‌های زیست محیطی و اقتصادی زیادی را در برنامه‌های خود قرار داده است تا محصولات تولیدی اش را در حد استاندارد‌های یورو ۴ و یورو ۵ ارتقاء دهد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه احداث مجتمع بنزین سازی یکی از طرح‌های اجرایی زیست محیطی-اقتصادی پالایشگاه بود و همچنین پروژه تصفیه گازوئیل تا سال آینده به پایان می‌رسد، تصریح کرد: بر اساس دستور العمل‌هایی که وزارت نفت برای سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرده است، تفاوت گازوئیل یورو با غیر یورو به ازای هر بشکه، بالغ بر بیش از ۵ تا ۶ دلار خواهد بود، بنابراین با به بهره برداری ازپروژه تصفیه گازوئیل ضمن رعایت بیش از پیش استاندارد‌های زیست محیطی، سود آوری مطلوبی برای شرکت به ارمغان می آید. وی پروژه کاملا اقتصادی گوگردزدایی از نفت کوره را نیز از دیگر طرح‌ها معرفی و اظهار امیدواری نمود تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

صرامی تأکید کرد: بدون شک پالایشگاه ها به سمت پتروپالایش پیش خواهند رفت و برای دستیابی به این مهم باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند؛ با به سرانجام رساندن پروژه های بهینه سازی، پالایشگاه های کشور می توانند افق پتروپالایش را برای خود ترسیم کنند، دراین راستا پالایشگاه اصفهان نیز با هدف افزایش جذابیت شرکت برای سهامداران به سمت تنوع سبد محصولات سرمایه گذاری رفته تا بر این اساس، تبدیل به یک هاب بزرگ انرژی موفق در کشور شود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده