تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۴۶۶
کد خبر: ۲۳۷۰۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

خبر جدید از فرابورسی شدن یک شرکت معدنی/ مزیت طرح جدید وزارت صمت برای کالاهای بورسی

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: برای اولین بار در طرح جدید بورس کالایی وزارت صمت کل یک پروسه در طرح دیده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فولاد بعد از مصرف و تبدیل شدن به قراضه، دوباره به چرخه تولید باز می‌گردد، این خصوصیت باعث شده تمامی کشور‌ها به دنبال واردات این محصول استراتژیک باشند؛ کیفیت فولاد ایران در جهان بی‌همتاست و ماندن این فلز گران‌بها در کشور و تبدیل شدن به کالا‌های پایین دستی از جمله تقاضا‌های به حق صاحبان صنایع و اقتصاد دانان است.

برای اولین بار در طرح جدید بورس کالایی وزارت صمت کل یک پروسه در طرح دیده می‌شود.
سعید بزرگی، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس اظهار کرد: تمام شرکت‌های فولادی با دستور جدید وزارت صمت موظف شدند کل محصولات فولادی خود را از طریق بورس کالا ارائه و عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با بیان اینکه معامله در برخی کالا‌ها انحصاری است، گفت: به عنوان مثال محصولات تولیدی شرکت صبا فولاد خلیج فارس صرفا توسط فولاد مبارکه اصفهان در کشور مصرف می‌شود. در این گونه بازارها، بورس کالا نمی‌تواند نقش زیادی داشته باشند و صرفا فضا را برای سفته بازی ایجاد می‌کند. عرضه محصولات در بورس کالا برای زمانی مفید است که تعدادی زیاد عرضه کننده و خریدار وجود دارد.
وی در ارتباط با طرح جدید عرضه محصولات در بورس کالا گفت: برای اولین بار در طرح جدید بورس کالایی وزارت صمت کل یک پروسه در طرح دیده می‌شود. این طرح هرچند نیاز به اصلاح دارد، اما آینده روشنی دارد. بزرگی با اشاره به دارایی‌های بین نسلی گفت: اول باید به این باور برسیم که این دارایی‌ها همچون فولاد، سنگ آهن برای تمام نسل‌هاست، هزاران سال حفظ شده و ما نیز باید آن را حفظ کنیم. زمان آن فرا رسیده نگاهی فراتر از مجتمع‌های خود به صنعت داشته باشیم و در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات به کل مملکت و آینده مرز و بوم نگاه کنیم.


سیاستی که در پنل کلی سیاست‌گذاران نیست


مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به اینکه ذخایر تجاری فولاد از دارایی‌های هر کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: فولاد بعد از مصرف و تبدیل شدن به قراضه مجدد وارد چرخه تولید فولاد می‌شود. تمام کشورها، چه دارای معادن بزرگ فولادی و چه بدون معدن، به دنبال واردات حجم عظیم فولاد به کشور خود هستند. در ایران هیچ وقت واردات فولاد و قراضه انجام نشده، مواد اولیه فولادی تنها استخراج و صادر می‌شود. نتیجه این عملکرد این است که دارایی آهنی ما در طول زمان کاهش می‌یابد در حالی که این دارایی متعلق به نسل‌های آینده نیز است و ما به میزان تاثیرمان در تاریخ حق داریم از این دارایی استفاده کنیم.
بزرگی با بیان اینکه اگر این دارایی را از این خاک استخراج می‌کنیم، موظفیم آن را در داخل کشور حفظ کنیم، گفت: در حال حاضر این سیاست در پنل کلی سیاست‌گذاران کشور دیده نمی‌شود. امیدواریم دولت در ارتباط با این موضوع تدابیر لازم را بیندیشد.


صبا فولاد خلیج فارس در راه فرابورس


وی با بیان اینکه ورود صبا فولاد خلیج فارس به فرابورس در آینده بسیار نزدیک انجام می‌شود، گفت: ۲ هفته پیش جلسه پذیرش صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس با موفقیت به اتمام رسیده است و با اطمینان یکی از جذاب‌ترین عرضه‌ها در بیش از یک سال گذشته است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده