تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۳۷۰۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرک تخصصی فرآوری عناصر معدنی در اصفهان احداث می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: جانمایی نخستین شهرک تخصصی فرآوری عناصر معدنی کشور در شهرستان آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، محمدجواد بگی روز سه شنبه در جلسه جانمایی این شهرک در نایین، افزود: ابتدا باید ناحیه صنعتی با هدف استفاده از مزایای آن و جذب سرمایه گذاران در فاصله‌ای مناسب از شهر نایین بر اساس مطالعات زیست محیطی و در نزدیک‌ترین مکان به زیرساخت‌ها و خطوط خدماتی احداث شود.

وی اظهار داشت: باید نحوه تصفیه و انتقال پساب شهرک صنعتی نایین همچنین سهم شهرداری‌های نایین و بافران تعیین شود سپس برای شرایط در اختیار گرفتن و استفاده از پساب فاضلاب شهر نایین در شهرک راهبردی نیز مشخص شود.

بگی با اشاره به وضعیت شهرک و نواحی صنعتی مستقر در شهرستان گفت: حدود ۵۰ میلیارد تومان پروژه در شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک تعریف شده است.

وی افزود: اقدامات اداری و اخذ مجوز‌ها برای ایجاد ناحیه صنعتی بافران انجام شده است، اما در نهایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به دلیل استفاده نکردن کامل از ظرفیت‌های موجود در شهرک و نواحی صنعتی شهرستان با این طرح مخالفت کرد.


ایجاد ناحیه صنعتی بافران با وجود شهرک‌ها و نوحی صنعتی نیمه فعال مجاور، توجیهی ندارد


سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: ایجاد ناحیه صنعتی بافران نایین، به دلیل استفاده نکردن کامل از ظرفیت‌های موجود در شهرک و نواحی صنعتی این شهرستان هیچ توجیهی ندارد.

محمدرضا قاسمی با اشاره به دلایل مخالفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با این طرح، افزود: در زمان حاضر شهرک صنعتی مجاور این ناحیه صنعتی با ۲۰ درصد ظرفیت فعال است.

وی ادامه داد: مخالفت با احداث ناحیه صنعتی بافران یکی از مهمترین اقدامات صحیح و قانونی است.

عملیات احداث ناحیه صنعتی شهربافران نایین سال ۹۶ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در غرب این شهر آغاز شد و در آن زمان پیش بینی‌های لازم برای آماده سازی زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی از جمله آب، برق، گاز و تلفن را بیش از ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده بود و قابلیت توسعه این ناحیه صنعتی تا ۵۰ هکتار نیز وجود دارد.

شهر بافران در پنج کیلومتری نایین قراردارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیان کرد: اخذ مجوز ناحیه صنعتی بافران باید بطور مجدد از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیری شود که درصورت تصویب در جلسه شورای برنامه ریزی استان تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با مساعدت شرکت شهرک‌های صنعتی استان و بر اساس ظرفیت‌های موجود همچنین با توجه به مکاتبات قبلی با وزیر صمت، شهرک تخصصی فرآوری عناصر معدنی کشور در شهرستان نایین ایجاد شود.

الهام آزاد افزود: محور ارتباطی انارک به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم نظیر بزرگراه غرب به شرق کشور، ریل آهن، پساب شهرنایین و خطوط انتقال آب و برق همچنین وجود اراضی مورد نیاز برای احداث شهرک صنعتی برای اجرای این طرح مکان مناسبی است.

محمدحسین نصرتی، فرماندار نایین نیز بر افزایش ظرفیت‌های شهرستان برای جذب سرمایه گذاران و ایجاد توسعه پایدار تاکید کرد.

در پایان این جلسه، مدعوین با هدف تعیین مکان مناسب برای احداث شهرک فرآوری عناصر راهبردی در مجاورت محور ارتباطی نایین – انارک از محل احداث شهرک بازدید کردند.

جلسه جانمایی شهرک فرآوری عناصر راهبردی در شهرستان نایین با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین نصرتی فرماندار شهرستان نایین، محمدجواد بگی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، امیدکوهی رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان نایین و تنی چند از مسوولان دستگا‌های اجرایی شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

شهرستان نایین دارای یک شهرک صنعتی و ۲ ناحیه صنعتی انارک و نیستانک با مساحت ۴۰۳ هکتار است که تا کنون ۱۵۴ قرارداد به مساحت ۱۵۷ هکتار به سرمایه گذاران واگذار شده و ۴۹ واحد صنعتی با اشتغالی بیش از ۹۲۰ نفر به بهره برداری رسیده است.
شهرستان نایین در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده