تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۴۷۶
کد خبر: ۲۳۷۰۴۷
سرویس خبر : انرژی
بیگی نژاد:

توافق با ترکمنستان برای واردات گاز در هاله‌ای از ابهام/راهی جزو صرفه‌جویی نمی‌ماند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شواهد نشان می‌دهد توافق ایران با ترکمنستان برای واردات گاز در سال جاری محقق نخواهد شد بنابراین راهی جزو صرفه‌جویی باقی نمی‌ماند.

به گزارش می‌متالز، هادی بیگی‌نژاد بر ضرورت توافق با ترکمنستان برای واردات گاز از این کشور پیش از آغاز فصل زمستان تاکید کرد و گفت: اگرچه تعامل با کشور‌های همسایه همچون ترکمنستان با هدف خرید گاز، ازجمله اقدامات ضروری است که وزارتخانه‌های نفت و خارجه باید برای جلوگیری از قطعی گاز در زمستان به آن توجه ویژه داشته باشند، اما شواهد نشان می‌دهد این توافق در سال جاری محقق نخواهد شد بنابراین راهی جزو صرفه‌جویی باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روزانه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه توزیع شده و به مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاه‌ها می‌رسد، اما در زمستان با افزایش مصارف خانگی، دیگر گازی برای صنایع و نیروگاه‌ها باقی نخواهد ماند به همین دلیل راهی جزو کم مصرف کردن و بهینه‌سازی مصرف در وسایل گرمایشی وجود ندارد.

وی ارزان بودن انرژی در کشور را یکی از عوامل مهم در مصرف بی‌رویه انرژی عنوان کرد و گفت: ارزان بودن سبب شده علاوه‌بر بالا بودن مصارف خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع نیز نهایت استفاده را از این انرژی، اما با راندمان‌شان پایین داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت جدید به دلیل اینکه تاکنون برنامه اجرایی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و استانداردسازی وسایل گرمایشی ارائه نداده است، اضافه کرد: "بهینه‌سازی مصرف سوخت"، "واردات"، "افزایش تولید گاز" و "رساندن سوخت مایع به نیروگاه‌ها" ازجمله راهکار‌های کوتاه و بلندمدت برای عبور از مسئله کمبود گاز در کشور به شمار می‌آیند

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده