تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۳۷۱۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

تدوین سیاست‌های نادرست پولی عامل تعلیق کارت بازرگانی تجار

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: تدوین سیاست‌های پولی و ارزی نادرست از سوی بانک مرکزی در چهار سال اخیر نه تنها چالش‌های متعددی برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد کرده بلکه سبب شده کارت‌های بازرگانی عده زیادی از تجار تعلیق شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد عماد روز چهارشنبهگفت: تثبیت قوانین و مقررات را یکی از عوامل مهم در تحقق رشد اقتصادی و توسعه صادراتی کشور دانست و افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر، ابلاغ بخشنامه‌ها و تدوین مقررات مختلف در بخش صادرات به حدی زیاد و متنوع و در برخی موارد متضاد با قوانین دیگر بخش‌ها بوده که بازار صادرات کشور را دچار رخوت و سردرگمی کرده است.

وی اظهار داشت: اغلب این بخشنامه‌های آنی و خلق‌الساعه بدون افق دید روشن و شفاف و بدون آینده‌نگری و پیش‌بینی دقیق و کارشناسانه از بازار، تنظیم و ابلاغ می‌شوند و به یکباره صادرات یک محصول را ممنوع و یا واردات محصول دیگری را آزاد می‌کنند؛ بدون اینکه حتی تصور کنند که این اقدامات آنی چقدر می‌تواند روند فعالیت و هزینه‌ها و درآمد‌های یک شرکت بزرگ با چند ده پرسنل را تحت‌الشعاع قرار دهد.

عماد ادامه داد: دولت تصمیماتی را اتخاذ می‌کند و بعد از ابلاغ و اجرای آن در مدت کوتاه، متوجه نادرست بودن آن می‌شود؛ سپس برای رفع این نقص، ابلاغیه جدیدی اعمال می‌شود و این روند به طور کل، تاجر و بازرگان را نسبت به کار و فعالیت جدی، دلسرد کرده است. این در حالیست که می‌توان در قالب نظرخواهی از کارشناسان و نگاه دقیق به مسائل موجود، تصمیماتی با بالاترین ضریب اطمینان اتخاذ کرد.

وی بیان کرد: این تصمیمات آنی که به بهانه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، باعث ضرر و زیان به بخش تولید، از دست رفتن بازار‌های صادراتی کشور‌های هدف و نیز آسیب به اعتبار بین‌المللی تجارت کشور می‌شود و در عین‌حال امکان هر­گونه برنامه‌­ریزی و پیش ­بینی را از فعالان این حوزه سلب می‌کند.

عماد تصریح کرد: تداوم صادرات برای کشور‌های واردکننده اهمیت زیادی دارد؛ چرا که امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بازار را برای آن‌ها فراهم می­‌کند؛ بنابراین با ابلاغ دفعی سیاست ممنوعیت صادرات در عمل تمام زحماتی که فعالان حوزه صادرات برای اعتمادسازی و بازاریابی در سایر کشور‌ها متحمل شده­ اند، نابود می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در انتها مجددا یادآوری کرد: در چهار سال اخیر به علت بروز معضلات و چالش‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی، بازرگانان نه تنها قادر به توسعه بازار‌های خود نبوده اند بلکه فعالیت خود را به پایین‌ترین میزان و در برخی موارد به صفر رسانده اند که این‌ها مباحث در مجموع آینده روشنی را پیش روی اقتصاد کلان کشور قرار نمی‌دهد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده