تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۳۷۱۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران:

دیپلماسی فعال اقتصادی، پیش‌شرط توسعه صادرات است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، فعال شدن دیپلماسی اقتصادی را پیش شرط توسعه صادرات کشور دانست و گفت: به طور قطع بدون برخورداری و بهره‌مندی از دیپلماسی قوی اقتصادی، نمی‌توان بستر شکوفایی و بالندگی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله صادرات را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، عباس آرگون روز چهارشنبه افزود: اگرچه تحقق هر نوع موفقیت در صادرات به عوامل متعددی از جمله تقویت و بهبود قابلیت‌های دیپلماسی فعال اقتصادی بستگی دارد، اما نمی‌توان و نباید تنها با بکارگیری یک سیاست تک‌وجهی زمینه گسترش صادرات را فراهم کرد.

وی ضمن تشریح برخی از پیش‌نیاز‌های لازم برای افزایش سهم صادرات در اقتصاد و نقش توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها در آن، اظهار داشت: تجربه کشور‌های پیشرو در بکارگیری دیپلماسی صادراتی نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست‌های درست و صحیح و ایجاد هماهنگی میان عملکرد بخش‌های دولتی و خصوصی، به عنوان یکی از الزامات این بخش، بستر گسترش صادرات آن‌ها را مهیا ساخته است.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود فرصت ناب رشد صادرات در سال‌های اخیر به خصوص دوران پس از برجام، جهش نرخ ارز و تحریم کشور‌های همسایه مثل روسیه و قطر نه تنها قادر به بهره گیری از این پتانسیل نبودیم بلکه فرصت‌سوزی‌های این بخش نیز همواره و به طور کامل مشهود است.

آرگون با بیان اینکه امروزه بدون برخورداری و بهره‌مندی از دیپلماسی قوی اقتصادی، نمی‌توان در بخش صادرات به دستاورد‌های چشمگیری رسید، گفت: صادرات نفتی به دلیل تاثیرپذیری از چالش‌های سیاسی و تحریم، همواره در معرض تهدید است و بهرمندی از فرصت‌های رشد صادرات غیرنفتی و توسعه بازار‌ها و تجارت با کشور‌های همسایه ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: البته امروزه بخاطر وجود تحریم‌های خارجی، فعالیت در بخش صادرات غیرنفتی عملاً یک خطر بزرگ و یک ریسک بالا برای تجار است چرا که صادرکننده ایرانی نمی‌تواند در چارچوب قواعد مرسوم و عادی تجارت جهانی، در بازار بین‌المللی فعالیت کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در چنین شرایطی تاجر ایرانی مجبور است در فضای اعتماد متقابل و بدون هیچ تضمینی برای برگشت و یا پرداخت پول از سمت طرف خارجی، کار کند، چون به دلیل محدودیت‌های بانکی و تحریم، عملاً به سیستم تجارت جهانی دسترسی ندارد.

آرگون ادامه داد: از سوی دیگر برای رقابت در این شرایط باید محصولاتی با کیفیت برتر و با قیمت نازل عرضه کند که همه این موارد یعنی صادرات در شرایط کنونی که نمی‌توان طبق قاعده جهانی تجارت کرد، به ریسک‌پذیری بالایی نیاز دارد.

این فعال اقتصادی در پایان تأکید کرد: در سال‌های اخیر تجار و بازرگانان ایرانی چه در بخش دریافت پول مابه ازای صادرات و چه پیشتر از آن، در صدور محصولات و رساندن آن به بازار‌های هدف با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و هستند که تمام آن‌ها را می‌توان در سایه یک دیپلماسی فعال اقتصادی، رفع و مسیر این فرآیند طولانی را تسهیل کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده